Draaibank probleem

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank probleem

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 02 dec 2022 11:47 IK heb eens gedownload maar er is niets bij met de lagers, wel met de messing strips die je hebt gemaakt.
Ik zie dat de PDF met foto's alleen de wijziging met de messing strips beschrijven. Dat is wel goed om te doen want het systeem met trek/druk boutjes zit nooit recht en zorgt voor onnodige slijtage. Bovendien hoef ik nu niets meer te stellen na demontage.
De geveerde lagers staat er inderdaad niet bij, wel de foto's. Ik heb het bestand "Carriage Saddle Press Board Bearing Mod.dwg" toegevoegd. https://github.com/MetalWorkerTools/CNC ... ss%20Board
keesijp60 schreef: 02 dec 2022 11:47 Welke lagers heb jij? maat ervan en de strip is dat staal en of veerstaal.
De strip is gemaakt van staal (stuk band staal) en na vlakken nog 3 mm dik.
De lagers zijn 22 mm buitendiameter, 7 mm binnen en 7 mm dik (627 ZZ)

Er is ook bij mij maar heel weinig ruimte.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Beste

Bedankt voor je hulp.

Ik heb wel wat ruimte, ik kan zelfs een dikker staal nemen gleuven er in en de lagers stelbaar maken (verschuiven en vastzetten) wellicht wel een mooi idee,
er komt toch maar weinig kracht op bij draaien.

vrg ijpelaar
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank probleem

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 02 dec 2022 14:12 de lagers stelbaar maken (verschuiven en vastzetten)
Dat is de mooiste en meest stabiele oplossing. Als er ergens ook maar een miniem dikte verschil is (slijtage), gaat het zadel plaatselijk zwaar lopen. Op mijn HBM is een "verende montage" daarom de enige oplossing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Oke, dacht verkeerd dus.

Je gebruikt daarvoor verenstaal, hoe sterk.

Ik heb nog wat ontdekt, de pinole komt niet uit in midden van de klauw, ik kan zijwaards verstellen maar hij ligt iets te laag, en daar
kan ik niet zo veel mee, is dit een bekend probleem bij de chinese bankjes? Ding werkt prima maar dit is wel een tekortkoming, alleen verhogen van de pinole kan, zou dan wel dunne shims nodig hebben, ik denk dat dit niet kan, slijpen is oplossing maar dat ga ik niet doen, is duur denk ik. Ik zou dan de tandwielkast met klauw iets af kunnen slijpen zodat deze zakt, is zo,n voorbeeld.

Gaatjes boren is een probleem, gat zit niet in midden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank probleem

Bericht door hfjbuis »

Het verend stukje staal is een stuk constructiestaal gezaagd van een hoeklijn. Ook dat veert weer keurig terug als je het niet te ver doorbuigt. Bij deze toepassing is de veerweg ongeveer 0.25 mm. Niet door het ongelijk zijn van het bed, maar door de voorspanning waarmee de lagers onder tegen het bed drukken en zo het zadel tegen het bed trekken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank probleem

Bericht door HD13 »

keesijp60 schreef: 06 feb 2023 14:04 Oke, dacht verkeerd dus.

Je gebruikt daarvoor verenstaal, hoe sterk.

Ik heb nog wat ontdekt, de pinole komt niet uit in midden van de klauw, ik kan zijwaards verstellen maar hij ligt iets te laag, en daar
kan ik niet zo veel mee, is dit een bekend probleem bij de chinese bankjes? Ding werkt prima maar dit is wel een tekortkoming, alleen verhogen van de pinole kan, zou dan wel dunne shims nodig hebben, ik denk dat dit niet kan, slijpen is oplossing maar dat ga ik niet doen, is duur denk ik. Ik zou dan de tandwielkast met klauw iets af kunnen slijpen zodat deze zakt, is zo,n voorbeeld.

Gaatjes boren is een probleem, gat zit niet in midden.
Je kan ook zelf shims maken, aluminium van een frisdrank blikje of alufolie uit de keuken.
Of het blik van die WD40 spuitbus die toch leeg bleek toen je hem nodig had...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank probleem

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 06 feb 2023 14:04 Ik heb nog wat ontdekt, de pinole komt niet uit in midden van de klauw, ik kan zijwaards verstellen maar hij ligt iets te laag, en daar
kan ik niet zo veel mee, is dit een bekend probleem bij de chinese bankjes? Ding werkt prima maar dit is wel een tekortkoming, alleen verhogen van de pinole kan, zou dan wel dunne shims nodig hebben, ik denk dat dit niet kan, slijpen is oplossing maar dat ga ik niet doen, is duur denk ik. Ik zou dan de tandwielkast met klauw iets af kunnen slijpen zodat deze zakt, is zo,n voorbeeld.
De losse kop laten zakken kan, zonder slijpbank, als je de vlakke kant 2 mm laat zakken. De kans dat je de kop recht krijgt, is niet zo groot gezien je ervaring en de hoeveelheid materiaal die je moet weg halen.

Ik heb aan mijn losse kop geschuurd om hem recht te krijgen. Nu staat hij nog 0.025mm/100 mm omlaag gericht en is 0.04 mm te laag. Dit ga ik corrigeren door de basis van de losse kop aan de bovenkant met epoxy te verdikken (dunne laag met de kwast aanbrengen en laten uitharden). Daarna schuren tot dat ding in alle richtingen recht staat en op de juiste hoogte. Ik schat dat dit een middag kost. Of dit nog een wezenlijk verschil maakt, weet ik niet. Het boren gaat nu best zuiver. Ik wil echter weten hoe goed ik dat ding kan krijgen.
Jij kunt de losse kop zo ook hoger zetten en zuiver uitlijnen. Als dit fout gaat, stook je dat ding op in de oven of met de verfbrander en krabt de epoxy er weer vanaf.

Ik schuur met de hand (niet met de dremel) met zo'n 50 cent kostend "diamant schijfje" dat ook nog versleten is. Dat gaat langzaam maar dan ga je ook niet zo snel te ver.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Is deze afwijking nu door het bed zelf, door gebruik? Of is het Chinese nalatigheid.

De kop zit een een kant op een vlak en de andere kant is een V vorm.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank probleem

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 06 feb 2023 20:44 Is deze afwijking nu door het bed zelf, door gebruik? Of is het Chinese nalatigheid.
Ik kan het bed niet meten, daarvoor ontbreekt mij de apparatuur. Als ik de afwijking van de kop meet, op verschillende posities op het bed, dan vind ik vergelijkbare meetresultaten. Dan denk ik dat het in de kop zit.
De losse kop bestaat uit 2 stukken gietijzer die zijn nabewerkt (geslepen vlakken). Ik verwacht niet dat ze de 2 onderdelen op elkaar hebben afgestemd. Dat kun je Chinese nalatigheid noemen.
De vaste kop is niet alleen nabewerkt (geslepen), maar gezien de "schraap sporen" ook enigszins recht gezet.
keesijp60 schreef: 06 feb 2023 20:44 De kop zit een een kant op een vlak en de andere kant is een V vorm.
Dat is de onderkant (voet) van de kop. Ik heb er eerst voor gezorgd dat de voet vlak op het bed ligt door aan de rechte kant wat weg te schuren. Vervolgens heb ik de bovenkant van de voet bewerkt zodat de kop recht naar voren wijst door aan één kant van de voet wat weg te schuren. Daarna heb ik er voor gezorgd dat de kop horizontaal wijst door ook weer aan de voorkant of achterkant van de voet wat weg te schuren. Bij al het schuren moet je goed opletten dat de kop helemaal op de voet draagt.
Als je de contactvlakken van de voet zwart maakt met een pentel pen en vervolgens het bovenste deel een fractie heen en weer beweegt, zie je waar de twee delen elkaar raken. Daarmee kun je bepalen waar wat weggeschuurd kan worden.
Het primair (grof en snel) meten hoe de uitlijning van de kop is, heb ik gedaan door met een op het zadel geplaatste poupi taster (meet klok) langs de uitgedraaide losse kop te lopen langs de zijkant en de bovenkant. Daarvoor moet je de kop weer monteren en vast zetten op het bed. Bij de laatste 2 schuur sessies heb ik de kop gemeten met de meetklok in de klauwplaat. Die vind ik wat nauwkeuriger.
Helemaal goed kan ik de losse kop niet krijgen omdat als ik de pinole vast zet de klok nog 0.01..0.02 mm beweegt. Dat is weer Chinese nalatigheid waarmee je bij het stellen t.b.v. het draaien gebruik kunt maken door de laatste 0.01 mm niet met de stelschroeven van de kop te doen maar door het iets losser of vaster zetten van de handel.

Ik weet niet hoe goed de gerenommeerde merken het doen want op heel YouTube heb ik nog niet een keer een video gezien waarbij de afwijkingen van de kop gemeten werden.

De losse kop van de kleine draaibank is ook niet zuiver. Daar heb ik niets aan gedaan omdat ik er geen last van heb.Misschien maak ik een keer een video over het corrigeren van z'n losse kop. Dan is het wel handig als ik z'n ding met een afwijking heb. Dit jaar zal dat er zeker niet van komen.

Als het zuiver moet, dan boor ik CNC. Grote gaten boor ik voor en draai ik na. Bij een as die recht moet zijn (of een taper) corrigeer ik de afwijking door het draaien van een (tegengestelde) taper. Dat is gemakkelijker en sneller dan zo'n losse kop te stellen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Oke, bedankt voor je uitgebreide verhaal, ikzie dat U ook wel houd van precisie. Ik
moet soms gaatjes maken omdat ik electronica doe en ander soms best wel precies spul.

De draaibank is er wel wat te groot voor, een kleinere was beter geweest.

Maar goed ik moet het er mee doen.

IK zal eens een diamandschijfje halen, welke moet ik hebben?

IK zet de handel altijd lichtjes vast, dan gaat het goed, ik moet de zaak dan ook uitlijnen met handel vast denk ik,
niet te vast maar net genoeg, de boring is niet precies van dat ding.

vrg kees
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank probleem

Bericht door hfjbuis »

Kees,
keesijp60 schreef: 16 feb 2023 15:33 IK zal eens een diamandschijfje halen, welke moet ik hebben?
Dit is het formaat dat ik gebruik, maar elk formaat is goed:https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... SR04QVtIWB
keesijp60 schreef: 16 feb 2023 15:33 IK zet de handel altijd lichtjes vast, dan gaat het goed, ik moet de zaak dan ook uitlijnen met handel vast denk ik,
niet te vast maar net genoeg, de boring is niet precies van dat ding.
Dat probleem heb ik ook. Als ik de handel vast zet, dan verschuift e.e.a. een beetje. Daar kun je gebruik van maken om de laatste 0.01 mm er uit te krijgen bij het tussen de centers draaien.
Ik heb er voor gekozen om de losse kop uit te lijnen met de handel los. Dan worden de gaten "zuiver" geboord. Als ik tussen de centers draai, kan ik afwijkingen ook software matig "corrigeren".
Als ik een keer tijd over heb, ga ik voor de losse kop een nieuwe bus maken. Dat zal toch niet zo spannend zijn en als het niet lukt, kan ik altijd de oude bus weer terug zetten.
keesijp60 schreef: 16 feb 2023 15:33 ikzie dat U ook wel houd van precisie.
Laat U maar weg.
Het hoeft niet precies te zijn, maar wel functioneel. Slobberende gaten zijn vaak lastig in gebruik. Met een "kleine moeite" kan ik het beter maken. Daar heb ik dan weer jaren plezier van en ik vind het leuk om te doen.

Groetjes Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal,.


Ik heb een vraag over de MD350, hij lekt olie via het tandwiel vanuit de tandwielhuis, en dat is een stinkboel.

Het komt langs de as waar de twee tegen elkaar draaiende tandwielen op zitten.

Iemand ervaring ermee? wellicht mis ik een onderdeel, misschien groef draaien in een tanwiel en o ring er in?.

vrg kees
Bijlagen
ScreenHunter 2087.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank probleem

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 08 mei 2023 15:24 misschien groef draaien in een tanwiel en o ring er in?
De o-ring zit dan aan de buitenkant en kan geen kwaad. Of je het dicht krijgt en de o-ring tegen de hoge toerentallen kan, kun je proberen. Ik ben beniewd.
Zo'n groef steken is niet echt gemakkelijk. Daar moet je een HSS beitel voor slijpen met aan de buiten hoek voldoende vrijloop. Misschien dat een o-ring op de as, tussen tandwiel en tandwielkast ook al helpt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draaibank probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou het oliepeil niet te hoog staan?
Of de olie te dun?
Het liefst houd je de olie tegen waar het vandaan komt natuurlijk.
Misschien is een keer het lager vervangen en niet de asafdichting.

Misschien toch eerst maar beter onderzoeken, voordat er groeven gestoken gaan worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie