Gereedschapsparameters van een profielbeitel (R4)

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kiko_qui

Gereedschapsparameters van een profielbeitel (R4)

Bericht door Kiko_qui »

Hallo,


Kan iemand misschien behulpzaam zijn met wat info over het instellen van de gereedschapsparameters van een profielbeitel (R4) op een cnc draaibank (Emco Turn 155)?

Deze instellingen heb ik nodig voor het draaien van een bol.


Grtjs
joep41

Re: Gereedschapsparameters van een profielbeitel (R4)

Bericht door joep41 »

normaal kun je deze toch zo in je gereedschapsbeheer/ bibliotheek instellen dat hij software matig met de radia rekening houd. Ik ben wel niet bekend van he ttype emco wat je hebt, maar meeste software werkt zo dacht ik. dus bij gereedsschapsbeheer juiste waarde s ingeven en dan moet het geen probleem zijn volgens mij.
joep41

Re: Gereedschapsparameters van een profielbeitel (R4)

Bericht door joep41 »

misschien kun je je bol ook draaien met een mesbeitel, weet niet omvang van je werkstuk, maar kan in sommige gevallen ook.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschapsparameters van een profielbeitel (R4)

Bericht door Arie Kabaalstra »

joep41 schreef:misschien kun je je bol ook draaien met een mesbeitel, weet niet omvang van je werkstuk, maar kan in sommige gevallen ook.
't gaat niet zozeer om de omvang van het werkstuk denk ik, maar meer om de hoek , met een mesbeitel kom je niet verder dan 90graden, met een radiusbeitel (geometrie van een steekbeitel, ) kun je kogels draaien..

met een gewone steekbeitel kan dat ook, maar dan moet je besturing daar ook mee om kunnen gaan, op 90 graden moet de steekbeitel dan een breedte opschuiven, omdat de radiuscompensatie dan aan de achterkant van de beitel komt te liggen.. ( een Fagor 8055 besturing heeft daar geen moeite mee)

een raduisbeitel kan gewoon een keurige cirkelbaan lopen, en da's makkelijker te programmeren.. vanuit het radiusmiddelpunt van de bol , loopt het radiusmiddelpunt van de beitel een radius van Rbol+Rbeitel..

ik heb geen kennis van de huidige Emco's, maar in de Fagor kun je in de gereedschapsbibliotheek kiezen voor een ronde beitelvorm, de machine bepaalt zijn rekenpunt aan de hand van de kalibratiewaarden op x- en z-as
Kiko_qui

Re: Gereedschapsparameters van een profielbeitel (R4)

Bericht door Kiko_qui »

Hallo,


Ben al een tijdje de hele software aan 't uitpluizen ivm het instellen van de juiste parameters, bedankt alvast voor de tips,

Grtjs
Kiko_qui

Re: Gereedschapsparameters van een profielbeitel (R4)

Bericht door Kiko_qui »

Hallo,


Het is me uiteindelijk gelukt om de parameters juist in te stellen.

Bedankt alvast voor de tips,


Grtjs
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13465
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschapsparameters van een profielbeitel (R4)

Bericht door Arie Kabaalstra »

plaatjes!.. Foto's... als je zulke ingewikkelde gereedschappen gebruikt, dan ben je natuurlijk wel "Eye-candy" aan het maken?
Plaats reactie