Zeer lelijk en ruw resultaat.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zeer lelijk en ruw resultaat.

Bericht door ruudpg »

Mijn eerste draaibankje was een oude amerikaanse draaibank van rond 1940. Ik had hetzelfde probleem en bij mij waren de lagers van de hoofdas versleten, dit waren lagers van babbitts, ik heb daar toch nog leuke dingen mee kunnen maken in Aluminium, maar al te zuiver kon ik er niets mee maken, ik heb hem weggedaan voor een exemplaar uit Waddinxveen en ben daar best tevreden over.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Zeer lelijk en ruw resultaat.

Bericht door lelieveld »

Wat ik nu niet snap is dat we goede raad geven
Kontroleer beitelhoogte probeer een ander stukje materiaal aluminium etc 8)
Daar wordt niets mee gedaan. :!:
Heel veel kans dat Drekovski een of meer foutjes maakt is en dat er niks met dat bankje aan de hand is
Laat hem nu eerst eens rustig zijn probleem aanpakken en alles controleren
in plaats van al op marktplaats een andere draaibank zoeken
Als je ziet wat men op een veel kleiner draaibankje afdraait met de juiste instellingen en gereedschap.
Maar die hebben dat niet in 1 dag geleerd en zeker niet alleen met lezen ;-)
Ik blijf nieuwsgierig en dit volgen :mrgreen:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Drekovski
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:08

Re: Zeer lelijk en ruw resultaat.

Bericht door Drekovski »

Bedankt voor de site over Lorch, Johan Lores. Ruudpg, ik denk niet dat er slijtage is van de lagers want ik voel geen spelling. Maar zal dat zeker nazien.
Wat Lelieveld zegt is natuurlijk zeker waar, en ook niet vergeten dat het zeker 35 jaar geleden is dat ik nog op school aan een draaibank stond.
Ook moet ik toegeven dat ik misschien niet de juiste beitels heb voor deze machine. Ik moet waarschijnlijk een kleinere soort hebben, Want de meeste hun centerpunt komt boven de centeras van het werkstuk. Dus zijn ze volgens mij te hoog.
Ik kan de hoofdas wel aanspannen aan de andere zijde van de ashouders ( dus andere kant van de klauwkop) en zo krijg ik wel alle spelling weg van de hoofdas. Maar dan worden die lagers wel redelijk warm.
Ik ga ook op zoek naar een aluminium rolletje zodat ik dat kan uittesten.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Zeer lelijk en ruw resultaat.

Bericht door ger »

Even een kleine tip om je beitel op centerhoogte te krijgen als hij boven het center komt.
Plaats aan de achterkant een smal vulplaatje zodat je beitel voorover kantelt ;-)
Het is niet ideaal , maar beter dan dat je beitel boven het center staat , hiermee krijg je n.l. een lelijk oppervlak ;-)
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Zeer lelijk en ruw resultaat.

Bericht door lelieveld »

Draai die lagers NIET AAN!!!!
0.04MM mag gerust Misschien nog wel meer , ik weet die toleranties niet precies.
Dat vind je wel met Google
Plaats een klokje op het bed en de taster op de klauwplaat
ligt met een klein plankje en een blokje eronder de klauwplaat op
Voorzichtig!!!!
Je voelt dan vanzelf de speling en ziet dat gebeuren op het kloje
Er moet wat ruimte zijn er moet olie tussen kunnen!!
als 1 keer vastlopen zijn ze geruineerd!!
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Zeer lelijk en ruw resultaat.

Bericht door Danny »

Drekovski schreef:Ook moet ik toegeven dat ik misschien niet de juiste beitels heb voor deze machine. Ik moet waarschijnlijk een kleinere soort hebben, Want de meeste hun centerpunt komt boven de centeras van het werkstuk. Dus zijn ze volgens mij te hoog.
Je zal dit zeker moeten aanpassen als je een deftige oppervlakteruwheid wenst.

greetings
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Zeer lelijk en ruw resultaat.

Bericht door Niels »

Ik kwam deze video tegen:



Veel kleinere opname en werkstukken zijn er gebruikt.
Het lijkt op dat de klauwplaat er niet op hoort en te groot is voor de werkstukken.
Drekovski
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:08

Re: Zeer lelijk en ruw resultaat.

Bericht door Drekovski »

Niels , schoon en uitgebreid filmpje.
Ik denk dat ik weet wat het probleem is , van het lelijk afdraaien. Iemand die beter op de hoogte is dan ik, zei mij dat het een soort getemperd edelstaal is, waarschijnlijk van een borgpen. Hij liet mij met een vijl eerst proberen op dat hard staal en daar kreeg ik werkelijk niet af, beenhard, en op het normaal ijzer of staal kreeg ik de normale ijzervijlsel. Dus was het volgens mij doodgewoon niet gepast staal .
grts
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zeer lelijk en ruw resultaat.

Bericht door mostudio »

Wat wij normaal gebruiken voor glij lagers in de machinebouw is 5 / 6 honderdste speling. Het materiaal van de
Lagers is dan lager brons en de as is staal. En ze worden dan constant gesmeerd met vet als je met olie smeert kan je de speling kleiner houden maar let op dat de boel niet warmer mag worden als hand warm de temperatuur kan op eens heel snel hoog worden en dan loopt de boel vast echt muur vast. De toerental mag niet hoog zijn max 1200
Bij en zware as belasting dit omdat anders de smering wordt verdrongen.
Plaats reactie