Draaibank hbm

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Ikbat
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2012 23:54

Draaibank hbm

Bericht door Ikbat »

Goede morgen.

Ik ben nieuw hier.
En heb een klein draaibankje.
Deze heb ik te koop staan. En ben aan het kijken na deze
http://www.hbm-machines.com/comasy/temp ... uctid=6094

Ik zie dat er echt 2 kampen zijn over de chineese mashine's maar ik heb helaas geen 400v of een grote draai na mijn schuur.
En een budget van €1000.- (en er moet ook een koeling bij denk ook van hbm)

Wanneer is toch voor een grote mashine gaa zou ik een hijskraan er bij moeten huren om over het huis te laten tillen.
Dus dat zou veeel van het budget afhalen.

Vandaar dat ik hier na kijk, ook omdat er dan garantie op zit.

Maar wat zijn de punten waar ik op moet letten bij deze mashines?? (van hbm dan)
En kan ik hier veilig rvs van 25mm Op bewerken??

Met vriendelijke groet martijn
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Draaibank hbm

Bericht door ger »

Ik heb de oudere versie van deze machine ( 4 of 5 jaar oud nu) en bevalt me uitstekend ;-)
Een puntje om in de gaten te houden is de variabele toerenregeling , die werkt onder normale omstandigheden prima , alleen bij zware belasting gaat het motortje meer kracht leveren met als gevolg dat als je onderbroken snede hebt je toerental iedere keer omhoog gaat en dan weer terug zakt :P
Verder heb ik de losse kop van een hendel voorzien , maar die zit er bij deze al op zie ik ;-)
De nauwkeurigheid van mijn machine is gewoon goed ( kan zijn dat ik een exemplarisch goede heb, maar de machine ziet er verder goed uit dus dat zal wel meevallen ), ik draai er in ieder geval makkelijk h6 en H6 maten mee , wat voor thuis gebruik in de regel meer dan voldoende is ;-)
De machine is niet te vergelijken met een Schaublin o.i.d. , maar dat kan ook niet met dit prijsverschil.
Wat ik wel veranderd heb is een kogellager in het spindeltje van de bovenslede , daar hij er wat soepeler van draait bij het verspanen .
Verder is de automatische voeding wat aan de hoge kant voor mij , (ik moet daar nog eens wat op verzinnen :P )
Ook gaat de automatische voedingshendel niet altijd even soepel uit zijn voeding als je zwaar aan het verspanen bent ( even rekening mee houden :lol: )
Overigens is de foto niet de juiste , dat is een 180V , de 210V is een stuk groter, en over het gewicht, de mijne weegt 120 Kg , dus ik denk dat die 76 Kg niet klopt , tenzij dit een verlengde 180V is ?, even goed informeren hierover lijkt me verstandig, de 180V is een hele andere machine dan de 210V die ik heb ;-)
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: Draaibank hbm

Bericht door orderit »

ook een dergelijk bankje gehad heb wel direct de lagers vervangen dat scheelt een hoop.
is wel wat werk maar dat is het zeker waard.
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Ikbat
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2012 23:54

Re: Draaibank hbm

Bericht door Ikbat »

orderit schreef:ook een dergelijk bankje gehad heb wel direct de lagers vervangen dat scheelt een hoop.
is wel wat werk maar dat is het zeker waard.
Weet je ook waelke lagers en waar deze te krijgen zijn??
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Draaibank hbm

Bericht door ludo »

ik heb een hbm250x400 ben aangenaam verrast door de stabiliteit en precisie.Ik heb hem wel omgebouwd naar cnc,dit ging met deze machine vrij gemakkelijk.
leo.o
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2012 14:36
Locatie: beverwijk

Re: Draaibank hbm

Bericht door leo.o »

nou ik heb een cjm 250 met nortonkast loeisterk en zuiver
ben er zeer tevreden over
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: Draaibank hbm

Bericht door orderit »

gelukkig zijn het standaard maten zelf heb ik ze vervangen voor SKF lagers.
via internet gekocht zijn voldoende adressen te vinden
let wel op het type dat je gebruikt ivm toerental
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Ikbat
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2012 23:54

Re: Draaibank hbm

Bericht door Ikbat »

orderit schreef:gelukkig zijn het standaard maten zelf heb ik ze vervangen voor SKF lagers.
via internet gekocht zijn voldoende adressen te vinden
let wel op het type dat je gebruikt ivm toerental

Dank je wel.

Dan hou ik daar geljk rekening mee, en kan ik zodra ik hem heb gelijk lagers bestellen.
Dank u voor de reacties allemaal.
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Draaibank hbm

Bericht door Leo.D »

Ik heb een soortgelijk bankje (RC6120) waarvan ik ook de lagers heb vervangen en wel door kegel lagers (was nog niet vermeld). Deze gemonteerd met een geringe voorspanning. Resultaat van het draaiwerk is aanmerkelijk beter. Naderhand nog een leuke snelwisselhouder gekocht wat het werken toch wat aangenamer maakt i.p.v. te zitten prutsen met vulplaatjes.

Groet, Leo
Ikbat
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2012 23:54

Re: Draaibank hbm

Bericht door Ikbat »

hoi. Zoals in het andere topic te zien is ben ik even verder aan het kijken.
evt ook de mogelijkheid voor 400v maar dat is even kijken of dit mogelijk is

Nu kom ik (ik weet ook niet hoe)
aan bij de site van rogi traiding.
http://www.rogitradingholland.nl/Weiss_Lathe.html

heeft ook weer exact de zelfde machine's staan als hbm.
heeft iemand hier ervaring mee. is dit een goede leverancier. dwz redelijke service, ik weet dat die van buitelaar geweldig goed moet zijn als ik de berichten hier lees. maar om 200km te rijden als er iets mis is is ook nogal wat.
Ik heb zojuist een prijslijst opgevragen.

Het voordeel voor mij is dat dit practies om de hoek zit. (woon in eindhoven en ze zitten in mierlo)
scheeld toch een 220km rijden (of 90 als ik na lommel zou gaan)

Hier aast heb ik ook een huvema 660b nieuw gevonden op marktplaats. Voor 1500. Is dat iets

http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/592602784/1
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Draaibank hbm

Bericht door JanSr »

ludo schreef:ik heb een hbm250x400 ben aangenaam verrast door de stabiliteit en precisie.Ik heb hem wel omgebouwd naar cnc,dit ging met deze machine vrij gemakkelijk.
Benieuwd wat die ombouw allemaal inhield.
Zou je daar iets meer over willen vertellen?
Ik ben met name geïnteresseerd in het ombouwen van de spindel in het support naar een kogelomploopspindel.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Draaibank hbm

Bericht door hex173 »

volgens mij is Weiss hetzelfde als HBM (Herman Buitelaar Machines) Als je een draaibank met een 400V motor koopt, kun je daar een frequentie regelaar opzetten, die een netvoeding krijgt van 230V. Heb ik bij m'n WM280 = D280x700G enz. draaibankje gedaan, met extra fan op de E-motor i.v.m. koeling bij lage toerentallen. Die 38 mm doorlaat is wel prettig. Ter info frequentieregelaar heb ik hier gekocht: http://www.indumex.nl/winkel/frequentieregelaars.
Laatst gewijzigd door hex173 op 23 jul 2013 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
alles wat ik maak, kan beter.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Draaibank hbm

Bericht door ludo »

de beitelsupport heb ik verwijderd en vervangen door een stabielere beitelopname.
De dwarsslede heb ik gewoon gelaten met de originele trapeziumspindel ,de leidspil voor de langslede heb ik vervangen door een kogelspindel.
Bijlagen
blad16.pdf
(272.37 KiB) 375 keer gedownload
blad13.pdf
(271.94 KiB) 314 keer gedownload
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Draaibank hbm

Bericht door Danny »

ger schreef:Een puntje om in de gaten te houden is de variabele toerenregeling , die werkt onder normale omstandigheden prima , alleen bij zware belasting gaat het motortje meer kracht leveren met als gevolg dat als je onderbroken snede hebt je toerental iedere keer omhoog gaat en dan weer terug zakt
De machine op de foto is er eentje zonder variabele toerentalregeling maar met een tandwielkast.
Ik heb daarvan de 240V versie. Die voldoet voor wat ik ermee doe. In het begin is het een beetje gewennen om er mee te werken maar na een tijdje lukt het toch om nauwkeurig en zuiver te werken.
Zoals altijd krijg je waarvoor je betaald hebt. ;-)
De automatische dwarsvoeding van deze machine is echt wel handig alsook de grote asdoorlaat.
Plaats reactie