Draad snijden

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Wim Bosma
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:13
Locatie: Deventer
Contacteer:

Draad snijden

Bericht door Wim Bosma »

Hallo Mede-forummers,

ik ben sinds kort in het bezit van een andere draaibank (Huvema HU660A).
Machine werkt perfect, alle spelingen eruit gesteld, meetklokjes geinstalleerd etc. erg tevreden dus.
Nu ben ik deze week eens even aan de gang gegaan met het draadsnijden. Dit was op mijn vorige machine (Huvema HU450A) een peuleschilletje, dus waarom op deze machine dan ook niet.

Maar dan komt het "probleem" de machine ondersteund spoed 0.7 en 0.8 niet.
oftewel geen mogelijkheid om M4 en M5 te snijden.
Wel is er spoed 0,75 deze is officieel voor M4,5.

Ik ben de komende dagen niet in de gelegenheid om het volgende te proberen, maar hoe denken jullie hier over.

M4 = spoed 0,7
M4,5 = spoed 0,75
M5 = spoed 0,8

als ik nu een asje draai op 4mm of 5mm en gebruik spoed 0,75. zal ik dan door de 0,5mm dunner of dikker (dan 4,5) goed uitkomen met de spoed van mijn schroefdraad :?:
Of wordt de spoed voor M4 dan juist groter (0,8) en voor M5 juist kleiner (0,7) :?:

ik ben benieuwd of iemand dit al eens mee gemaakt heeft :?:
Anders wordt het een gevalletje proefondervindelijk vast stellen door het gewoon uit te proberen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Draad snijden

Bericht door Mcgyver »

heb je niet stiekem al geprobeert of de machine het stiekem toch doet?
:lol:



op het paneel staat bij de lege vlakjes waar die spoedjes horen te staan dat het tandwiel a 35 tanden moet hebben en tandwiel b 70 tanden.


zet het rechter keuze wiel dan eens op C en kijk wat hij doet ,


eem m5 of m4 met spoed 4,5 snijden gaat wel.. maar dan moet je zelf ook je moertjes maken :mrgreen:

oftewel, je zal met geen mogelijkheid een m5 moertje op een draadje met spoed 0,8 krijgen


als het niet lukt om die spoedjes te snijden dan kun je de overbreng verhoudingen doorrekenen en evt zelf een custom tandwieltje maken zodat de spoed wel te maken is
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Wim Bosma
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:13
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Draad snijden

Bericht door Wim Bosma »

Nope.. nog niet geprobeerd, was gisteren nog wel de bedoeling maar niet meer aan toegekomen.
Maar heb jij toevallig ook een Hu660A, omdat je weet welke tandwielen er nodig zijn? En heb je het dan al wel geprobeerd?

6500

de lege vakjes met tandwiel 35 en 70 geeft op C2 een spoed van 0.625 en op C3 een spoed van 0.875.
Rekentechnisch dan.

Het doorrekenen van een tandwielovebrenging heb ik geen kaas van gegeten, dus daar zou ik me dan in moeten verdiepen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Draad snijden

Bericht door Mcgyver »

hahah nee ik heb geen huvema 660, maar heb hem bijna gehad, weet denk ik ook waar die van jou vandaan komt :lol: heb er nog een paar foto's van zodat ik kon spieken :mrgreen:


het is inderdaad even puzzelen, maar wellicht met wat rekenwerk dat je eruit komt, heb zelf een compact 8 nu. dus dezelfde als je huvema 450 ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Draad snijden

Bericht door Danny »

Wim Bosma schreef:als ik nu een asje draai op 4mm of 5mm en gebruik spoed 0,75. zal ik dan door de 0,5mm dunner of dikker (dan 4,5) goed uitkomen met de spoed van mijn schroefdraad :?:
Of wordt de spoed voor M4 dan juist groter (0,8) en voor M5 juist kleiner (0,7) :?:
Als ik het goed begrijp denk je dat de spoed veranderd als je de diameter van het asje aanpast, maar dit is niet het geval. De spoed veranderd niet als je die op een kleinere of grotere diameter draait dan normaal. Zo is het perfect mogelijk om M100x0,75 schroefdraad te snijden op uw draaibank.

greetings
Gebruikersavatar
Wim Bosma
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:13
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Draad snijden

Bericht door Wim Bosma »

Hallo Danny,

Dat kan ik niet helemaal volgen.... Als je de diameter veranderd,
En de langsverplaatsing blijft gelijk, dan krijg je toch een andere spoed.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Draad snijden

Bericht door Mcgyver »

probeer eens een draadje te snijden op 32 gangen per inch of 36 gangen per inch...


als je het uitrekend zit de spoed er een paar um naast... voor moertjes zul je daar bijna geen last van hebben denk ik zeker als je het draadje iets dieper snijdt ( je spoed veranderd dan inderdaad niet maar geeft de draad net wat meer ruimte)

het is niet perfect maar je komt een end. met een lange bus waar over een flinke lengte draad is getapt dan zal je meer problemen grijgen om dat over het net niet perfecte draadje te krijgen... maar voor een klein moertje zal je minder problemen hebben...


En je weet welke tandwiel waardes in de buurt komen, wellicht is het net 1 tandwieltje vervangen voor 1 met een tandje meer of minder


OW en in reactie op je laatste bericht...


je machine staat ingesteld op bijvoorbeeld 1mm per omwenteling van je spindle... de diameter doet niet ter zake... per omwenteling van je hoofdspil gaat je langsslede dan 1mm verplaatsen...


het zou wat zijn.. als je je m6 draadje net even wat dieper snijdt dan zou je een m6x0,95 hebben en dat ken niet nee :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Draad snijden

Bericht door Mcgyver »

nog even ter aanvulling..


Kijk maar eens op je machine.. daar staat niet dat je een m6 kan snijden of een m4 maar er staat een spoed vermeld...


de spoed is gedefinieerd als de afstand tussen de toppen van de draad ... das ook wat je op je draaibank kan aflezen aan instellingen...

de spoed in mm , inch of als langs verplaatsing voor langsdraaien...


er staat nergens bij dat dit is bij een bepaalde diameter..


en dat kan ook niet.. want je leias worden aangedreven via tandwielen en je norton kast... het enige wat die dingen doen is versnellen of vertragen...


de spoed van de trapeziumdraad is iets van 1,5 of 2mm...



stel dat het 2mm is... bij een overbrengverhouding van 1:1 met de tandwielen zou je dus een spoed van 2mm krijgen... er zit geen terugkoppeling vanaf je dwarsslede... maar je langsslede blijft 2mm per omwenteling verplaatsen..


dus of je spoed veranderd bij de diameter? nee dus... je zou anders ook geen fijne draad kunnen snijden van m100x1..


sterker nog als je helemaal zout op de slakjes zou leggen, dan zou je niet eens 2 onderdelen met een een passende binnen en buitendraad kunnen snijden die op elkaar passen...

Bij een m6 buiten draadje zit je met je beitelpuntje op een diameter van 5mm en met een M6 draadje binnen zou je op een diameter van 6 zitten :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draad snijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het doorrekenen van een tandwielovebrenging heb ik geen kaas van gegeten, dus daar zou ik me dan in moeten verdiepen.
Moet je geen kaas van eten.. tandwieloverbrengingen berekenen is "appeltje -eitje".. echt waar..
Echt waar?..
Ja.. ECHT waar.. Let op..

in een overbrenging geldt de wet van behoud van ellende.. wat je erin stopt, komt er ook weer uit..
D1*N1=D2*N2 ( voor V-snaren en wrijvingswielen zonder slip)
Voor tandriemen, kettingen en tandwielen geldt:
Z1*N1=Z2*N2

in bovenstaande formuletjes staat D voor Diameter, Z voor het aantal Tandjes en N voor het toerental..
als je weet dat een overbrenging vertraagt als het eerste tandwiel kleiner is dan het tweede.. en als ik je vertel dat tandwiel 1 100 toeren draait.. en dat het tweede tandwiel 2 keer zoveel tandjes heeft..roept iedereen meteen.. Oh.. dan draait die tweede dus 50 toeren?.. Precies.. en hoe weet je dat zo snel?.. welnu.. Z1*N1=Z2*N2.. dus..

20*100=40*N2, dus.. N2=(20*100)/40..
2000=40*N2, Dus N2=(2000)/40=50

Meer als dat is het niet..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draad snijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Instelling a=28, b=84 I-A geeft 1mm spoed
Instelling a=35, b=70 I-A geeft 1.5mm spoed
( I-A zijn ook interne tandwielen waar we de waarde niet van weten, maar die we (nu even) niet veranderen )

toevallig geeft de verhouding 80/28 x 35/70 de waarde 1.5
Je kunt dus blijkbaar met de verhouding van de tandwielen ook de spoed aanpassen.
Als je naar een andere verhouding zoekt zodat het sommetje 0.7 of 0.8 wordt kun je dus spoed 0.7 of 0.8 snijden.

(nu zonder typefout) 84/28 x 14/70 de waarde 0.6 dus als je tandwiel a 14 maakt en b 70 kun je 0.6 al snijden.
als je even doorpuzzeld met de breuken vind je vast wel een kombinatie voor 0.7 en 0.8
Dan is het nog de uitdaging om ook een kombinatie te vinden waarin je tandwielen hebt ( of kunt krijgen )
Wanneer je even doorpuzzeld kun je ook de overbrengverhouding van de kast op standen I=II=III en A-B-C uitzoeken en die in je breuken vereenvoudiging meepakken.

Zal straks even proberen nog een blazijde uit het leerboek er bij proberen te scannen. ( of ik mail ze anders wel )
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 26 dec 2012 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Wim Bosma
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:13
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Draad snijden

Bericht door Wim Bosma »

Hugo,

Ik kan de 80/28 niet herleiden. Verder is het wel een rekensommetjes wat te doen moet zjnn
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draad snijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wim Bosma schreef:Hugo,

Ik kan de 80/28 niet herleiden. Verder is het wel een rekensommetjes wat te doen moet zjnn
:oops: , tikfoutjes, dat had natuurlijk ook 84/28 moeten zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draad snijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

6504
6505
Hierbij nog 2 paginas ( eigenlijk 2x2) uit het boek, om ze allemaal te plaatsen kost wat veel ruimte, maar als er behoefte aan is wil ik dat nog wel doen. Anders kan ik ze ook mailen aan diegene die daar interesse in heeft, kunnen ze ook wat hogere resolutie hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Wim Bosma
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:13
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Draad snijden

Bericht door Wim Bosma »

Mannen,

het is gelukt hoor,

Schroefdraad M4 (spoed 0,7) gesneden op 36 gangen per inch (25.4/36=0.70555)
schroefdraad M5 (spoed 0.8) gesneden op 32 gangen per inch (25,4/32=0.79375)

de standaard moertjes kunnen gebruikt worden en lopen netjes.

bedankt voor het meedenken!!

goede jaarswisseling allemaal
Plaats reactie