Weiler Primus draadsnijden

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

jordina
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:26
Contacteer:

Weiler Primus draadsnijden

Bericht door jordina »

Hallo,

Ik wil graag draad snijden op mijn draaibank Weiler Primus.
Maar gaat voor geen meter.
Bijvoorbeeld, ik wil een M16 draad snijden met een spoed van 2.0
De Machine geeft aan dat de tandwielen 20/90/120.
de draaiknopen aan de voorzijde machine op nr 4 en de andere op C.
dit staat allemaal goed.
Nu staat de conussuport op 29 graden en het dwarssuport met het net raken van het materiaal ook op nul.
Als ik dus nu het conussuport 2 streepjes inzet en het geheel in werking zet is de eerste gang precies een spoed van 2.0 dus dit klopt.
Aan het einde dus laat ik hem dus in zijn werking staan haal het dwarssuport 1 volledige slag terug en laat het langssuport teruglopen doormiddel de draaiknop op reverse te zetten, weer aan het begin dwarssuport weer op nul en conussuport weer 2 strepen verder en zet hem weer in werking en nu loopt hij dus naast de eerste gang.
Wordt er gek van wat doe ik fout!!!.
Graag wie O wie kan me helpen.
Alle filmpjes zowat bekeken op you tube.
Alvast bedankt
Rene
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door lelieveld »

Die reverse knop is dat een mechanische omschakeling of laat je de elektromotor de andere kant uit draaien :?:
als het een mechanische omschakeling is dan ga je daar de fout in
je moet de motor andersom laten draaien verder lijkt het me dat je alles goed doet ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door Leeuwinga »

Waarom op 29 grd. en niet op 30 ?
Ik mag aannemen dat je tijdens de terug gang en de nieuwe gang
em niet uit de koppeling van de Z as haalt.?
In principe doe je eigenlijk in mij ogen niets verkeerd.
Je zorgt er op deze wijze voor dat je een mooie galdde daard kunt snijden
immers je gebruikt de snijkant van je draadsnij beitel. (en niet het puntje

Zelf snijd ik ook draad op mijn Weiler primus maar doe het CNC.
(bank is omgebouwd naar servo drive besturing via Turnmaster Pro)
Maar ja dat is geen vergelijk natuurlijk.
Cees
jordina
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:26
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door jordina »

Leeuwinga schreef:Waarom op 29 grd. en niet op 30 ?
Ik mag aannemen dat je tijdens de terug gang en de nieuwe gang
em niet uit de koppeling van de Z as haalt.?
In principe doe je eigenlijk in mij ogen niets verkeerd.
Je zorgt er op deze wijze voor dat je een mooie galdde daard kunt snijden
immers je gebruikt de snijkant van je draadsnij beitel. (en niet het puntje

Zelf snijd ik ook draad op mijn Weiler primus maar doe het CNC.
(bank is omgebouwd naar servo drive besturing via Turnmaster Pro)
Maar ja dat is geen vergelijk natuurlijk.
Cees
Gezien op internet zetten ze hem allemaal op 29 graden, en ik haal hem dus niet uit de koppeling en zet hem terug met die draaiknop. En laat hem dus terug lopen in zijn versnelling. de electromotor schakelt niet om.
Maar als dit het probleem is van die electromotor zou dan het probleem opgelost zijn, lijkt me zeer omslachtig om de motor om te keren zodat hij de andere kant op draait, er zit denk ik, dan niet voor niets die knop op speciaal om draad te snijden om het spul de andere kant op te laten lopen en dit niet via de electromotor te doen.
Maar goed ik sta voor alles open en zal dit zeker gaan proberen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leeuwinga schreef:Maar ja dat is geen vergelijk natuurlijk.
Maar wel veel makkelijker. ;-)

Als je dat dwarssupport nu eens vergeet, en gewoon evenwijdig laat staan ( 0 graden ?)
Dan probeer je eerst 2 gangen op dezefde diepte te snijden, als dat al niet lukt gaat er iets mis met achteruitdraaien.


Dan even over die hoek, als evenwijdig aan de spil 0 graden is, en de bedoeling is dat je de beitel evenwijdig aan de flank van de draad versteld, zal die dwarsslede eerder op 60 dan op 30 graden moeten staan.

En voor Cees, iets door die 60 graden heendraaien zorgt er voor dat je die 'rechtse' flank toch elke keer nog schoon draait, en er dus geen trappetje kan onstaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door ludo »

ik heb bij mijn chinese bank ook voorgehad dat de slotmoer lichtjes open ging tijdens het draadsnijden,dit gaf ook altijd een draad die nergens op trok ,heb nadien een bout door de hendel geboord zodat ik de moer kon vastzetten,daarna geen problemen meer gehad.
Misschien na het teruglopen even controleren of de slotmoer goed dicht staat.
jordina
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:26
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door jordina »

hugo stoutjesdijk schreef:
Leeuwinga schreef:Maar ja dat is geen vergelijk natuurlijk.
Maar wel veel makkelijker. ;-)

Als je dat dwarssupport nu eens vergeet, en gewoon evenwijdig laat staan ( 0 graden ?)
Dan probeer je eerst 2 gangen op dezefde diepte te snijden, als dat al niet lukt gaat er iets mis met achteruitdraaien.


Dan even over die hoek, als evenwijdig aan de spil 0 graden is, en de bedoeling is dat je de beitel evenwijdig aan de flank van de draad versteld, zal die dwarsslede eerder op 60 dan op 30 graden moeten staan.

En voor Cees, iets door die 60 graden heendraaien zorgt er voor dat je die 'rechtse' flank toch elke keer nog schoon draait, en er dus geen trappetje kan onstaan.
Ja Ik ga het morgen allemaal proberen, er is me ook verteld dat er speling op de spindel kan zitten en vertelde dat bij het terug draaien dat ik hem iets verder moet laten gaan.
En zodra je weer een gang gaat snijden met een langere aanloop om het zo maar te zeggen vangt hij die speling weer iets op, ja zou kunnen.
Maar ik ga morgen eerst wat Hugo zegt doen en als dit inderdaad zo is dan probeer ik die electramotor anders om te laten draaien.
jordina
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:26
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door jordina »

en Ludo welke slotmoer bedoel jij precies?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat hij DE SLOTMOER bedoeld.. er is maar 1 slotmoer op het schort van je draaibank..

even gravend in mijn geheugen.. want het is ehh... 27 jaar geleden dat ik voor het laatst achter een Weiler Primus stond.. (LTS) , de Weiler Primus had geen Draadsnijklok geloof ik.. dus.. laat je de slotmoer 't beste gewoon dicht..

aan het einde van je draad de dwarsslede uit je draad halen..
de motor de andere kant op laten lopen dan voor de volgende snede op dezelfde stand terug zetten, en met de beitelslede de volgende aanzet geven.. zo zou het volgens mij moeten werken..
Op mijn eigen Contimac Emco 8 Kloon zat een klok.. dan kon je de slotmoer wel openen, en dan terug draaien met de hand.. dan kon je de klok op hetzelfde getal terugzetten, en de moer weer sluiten..
jordina
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:26
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door jordina »

Dus Arie jij hebt het dus ook over dat je de motor de andere kant op moet laten draaien hmmm
Dan zal dit het toch zijn hoop ik.
Maar vraag dan dan wel af waarom er die knop op zit om gewoon je spil de andere kant op te laten draaien, die zit er toch niet voor niets op.
Maar we zullen het morgen zien, this dat ik weg moet anders ging ik nu de schuur nog ha ha
maar bedankt iedereen voor de reactie

gr rene
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

je Spil de andere kant op laten draaien.. dat zou je kunnen gebruiken om linkse draad te snijden?.. om mijn bakkes maar een slinger te geven.. :)

als je draaibank geen draadsnijklok heeft.. dan laat je de moer dicht als ik het me wel herinner.. 't is lang geleden dat ik conventioneel draad gesneden heb..
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door deckel515 »

ik snijd veel draad op men weiler prakticus , die heeft geen klok , ik heb ook nog nooit een draadsnijklok gebruikt...
gewoon in zen werk zetten en terug gaan naar t begin door je motor om te keren ..
niet de leispindel!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Had ik het dus goed onthouden.. we hadden op de LTS een reeks Weiler Primus en één Praktikant (Practicus) met de luxe van een digitale uitlezing..
Maar, "deckelmans" vertel eens.. de Leispindel omkeren.. is dat voor linkse draad?..
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Weiler Primus draadsnijden

Bericht door deckel515 »

ja want met linkse draad begin je in je uitoop , en zet je je spil aan dan snijd je naar rechts toe zegmaar ..
dan krijg je dus linkse draad , :P
Plaats reactie