Draaibank advies gevraagd

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Andre-vh
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 nov 2009 18:10
Locatie: Belgie 2500 Lier

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Andre-vh »

deckel515 schreef:100 euro voor die schijf vind ik niet duur , ik reken minstens 40 euro per uur , nou die schijf ben je zo 2 uur mee zoet !
Dit lijkt me toch wel veel voor een schijfje als dit geen passingen of niets is iets wat veel sneller klaar is dan 2 uur werk .
Maar daar komt natuurlijk het soort machine waarop je het doet voor een groot deel in tussen.
Op de machine die ik hier altijd gebruik (een VDF 800 en weegt wel 6 ton)is een stuk bewerken en afsteken als dit een kwestie van beitels opstellen en knallen maar .
Een stuk afsteken als dit duurt mischien 1 minuutje .
Ik wil maar zeggen met een stevige machine is dit een werkje van een half uurtje of zo en zeker geen twee uur.
Als je hetzelfde werkje uitvoert op een emco zoals je vernoemd kan dit inderdaad heel wat langer duren maar dan vind ik 100 euro nog steeds teveel van het goede. :mrgreen:
Wat ik altijd belangerijk vind aan een klauwplaat is dat je zachte klauwen kan gebruiken (die kan je uitdraaien op de diameter die je nodig hebt) zodat je het werkstuk niet beschadigd. :lol:
En als je pas begint met draaiwerk dan gaat er wel wat meer tijd inzitten dan wanneer je wat meer ervaring hebt.
Het blijft in ieder geval een leuke bezigheid.
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door deckel515 »

Ik heb eig3nlijk niet goed gekeken wat t precies is , zie net ook dat t vrij klein is , en er staan idd geen passingen bij ..
Dan valt t wel weer mee ...
Maar ik blijf er bii dat enkelstuks best geld mogen kosten, ivm steltijd enz.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door DaBit »

Is ook zo. Als iemand bij mij aankomt met 'kun je even dit voor me frezen...' dan is mijn standaardantwoord 'ja hoor, kan, maar laat dat 'even' maar zitten en verwacht neit dat je een uurtje later weer thuis bent'.

Nou ben ik geen metaalbewerker van beroep en een heel stuk langzamer dan 'unnen echte', maartoch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

inderdaad.. een beitelhouder die je moet uitvullen met plaatjes.. dat kost veel tijd. is een hoop gedoe ook..
bovendien.. reken je je suf met die noniusringen.. een snelwisselhouder is wel een eerste goede investering.. scheelt bakken met tijd.. gewoon een paar "schuitjes" met de meest gebruikte beitels erin.. en je kunt in 2 seconden wisselen, zonder dat je de centerhoogte weer moet instellen..

een paar linealen en een digitale uitlezing kost ook de wereld niet meer tegenwoordig.. zeker als je een uitlezing hebt met meerdere "nulpunten".. dan kun je de schuitjes met je beitels nummeren.. en ze per stuk kalibreren.. schuitje 1 erop.. nulpunt 1 kiezen, afstellen.. schuitje 2 erop.. nulpunt 2 kiezen.. afstellen.. enzovoort..

heb je dan een werkstukje dat je aan buiten en binnenkant moet draaien en dan afsteken.. dan is het een kwestie van buitendraaibeitel erin.. juiste nulpunt kiezen.. draaien.. klaar?.. gaatje boren.. binnendraaibeitel erop, nulpunt kiezen.. en los!.. dan afsteken.. afsteekbeitel erop..nulpunt kiezen.. afsteken en klaar. volgende.. :)

ik heb in het verleden met een Heidenhain uitlezing gewerkt.. die hadden 4 of 6 nulpunten.. scheelde me bakken met tijd..

die SINO uitlezingen van HBM hebben 200 nulpunten.. daar heb je zat aan.. kost 289.95 is niet duur in mijn optiek.. 't is dat ik mijn draaibanken CNC ga maken.. daar gaat dat automatisch, maar op een conventionele machine is dit wel een uitkomst..

Snelwisselhouders zijn wel aardig aan de prijs.. maar die Multifix houders zijn wel de mooiste.. vanaf 280.-, maar die kun je makkelijk in allerlei hoeken instellen.. mits je ze schoon houdt zijn ze ook heel zuiver..
Andre-vh
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 nov 2009 18:10
Locatie: Belgie 2500 Lier

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Andre-vh »

Dat bedoel ik als je op een goede manier gesteld bent is zoiets een fluitje van een cent en indien je inderdaad nog met vulplaatjes en dergelijk moet werken dan duurt elke klus veel langer .
Maar ik mag veronderstellen als je 40 euro per uur aanrekend dat je wel degelijk over een snelwisselsysteem en een digitale uitlezing beschikt en dan weet jij ook Arie hoe lang zoiets duurt. :lol:
Dus ook voor de aanschaf van een draaibank dingen zoals een snelwissel en een digitale aflezing in overweging nemen want die kunnen zeer veel tijd uitsparen en tijd kan je niet bijmaken.
Beter ipv 1000 Euro voorzien een beetje meer budget en een kompletere draaibank aanschaffen.
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door skillalot »

\offtopic
iemand nog een goed adres voor snelwisselhouders?
Op mijn draaibank zit ook nog zo'n ouderwets ding wat je moet uitvullen. Ben hem helemaal aan het opknappen en wil die beitelhouder ook vervangen voor iets makkelijkers.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door H@ns »

Andre-vh
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 nov 2009 18:10
Locatie: Belgie 2500 Lier

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Andre-vh »

Multifix systeem is een zeer goed systeem en is aangenaam in gebruik.
De repetitie nauwkeurigheid is ook dik inorde.
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door deckel515 »

Kijk wel uit wat voor merk multifix je pakt , want wat bijv bij hbm staat is om te huilen..
Ik vind t zelf een waardeloze houder , heb m laatst er afgehaald, geef mij maar een parat.!

Maar buiten dat is een snelwisselhouder gewoon erg handig en snel terug verdiend ,!
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door abs02 »

MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door MichielB »

Arie Kabaalstra schreef:
Dat zijn inderdaad dingen die later aangeschaft kunnen worden om het werk te vergemakkelijken. Eerst maar eens zonder al die poespas fatsoenlijk dingen kunnen draaien.

De emco 8 uit de begin post word hem niet. De verkoper is nogal stug. Wel zag ik net een HBM 450 voorbij komen op marktplaats http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr . Dit lijkt mij een prima prijs, met als nadeel geen beitels. Is zo'n HBM machine een beetje nauwkeurig ? Er zit eigenlijk wel alles bij wat ik nodig zou kunnen hebben en in mijn ogen voor een heel redelijke prijs. Wat vinden jullie er van ? Zijn de beitels van HBM een beetje goed of is dat gewoon meuk ?
Andre-vh schreef:
Een budget is er niet voor niks. Een bank kan altijd uitgebreid worden indien dat nodig is.

Maar misschien is de bank hierboven wel wat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

800 euro bieden en hij is van jou.. hij is lekker compleet.. digitale uitlezing, en snelwisselhouder..

die snelwisselhouder is zo te zien zelfbouw, maar wel netjes gebouwd..

wat de nauwkeurigheid betreft.. een draaibank is zo zuiver als degeen die em bedient.. Ik draai met een goedkope chinees ( HBM C1 ) zonder moeite passingen op ±0.01 mm en dat kreeg ik ook voor elkaar op een oude AI Hembrug DR1, Schaublin VM 135, TOS SUI 50A, Pinacho's, Ramo's , Ernaults, mijn oude Contimac, mijn Emco 5 CNC, en dat bulgaarse lor op mijn werk..

over het algemeen krijgen hobbymachines het niet zo zwaar voor de kiezen als grote professionele machines.. die bulgaarse draaibank had een uitgesleten bed.. voor zuivere passingen over grotere lengtes moest ik de passing minimaal 120 mm uit de klauwplaat draaien omdat anders de afwijking van het bed in je werk te zien werd ( 0.03 mm) dus alles zuiverder dan h7 met meer dan 50 mm lengte.. dat ging niet zonder slag of stoot.. mijn Contimac deed dat beter.. die bleef over 100 mm binnen 5µm..

kleinere bankjes zijn naar verhouding stijver, omdat ze minder wegen.. en niet vervormen onder hun eigen gewicht..
Ik heb professioneel met een Chevalier gewerkt die 0.05mm conisch draaide op 50 mm lengte.. daar ben ik met een steeksleutel onder gedoken terwijl een collega de waterpas in de gaten hield. 10 minuutjes onder de bank stellen.. en ze draaide perfect cilindrisch..
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door DAZ »

Heb ook zo'n 450.
Zit handeltje op met 3 standen. Langsdraaien - nul - kopsdraaien.

Als je dan wat te enthousiast langsdraaiien uitschakelt loopt de beitel zo je werkstuk in.
Heb aan weerszijde van die handel een gaatje geboord waar ik een pennetje in zet. Probleem opgelost.

Wat ik niet op kan lossen is de slag van de losse kop.
Die is maar 30 mm. En dat stoort echt.

Verder na ombouw met freq regelaar een prettig apparaat.

Kees
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Draaibank advies gevraagd

Bericht door Roetsj »

Hallo MichielB,

In antwoord op je vragen. Zie de quotes met antwoorden:
MichielB schreef: Staal zal voorlopig niet gebruikt worden. Is dit echter wel te doen op een emco compact 8 in het geval dat ik dit ooit wil ? Dan praat ik niet over exotische staal soorten.
Over het algemeen kunnen deze machines zulke verspaningskrachten goed aan, mits je niet teveel materiaal in één keer wilt afnemen. Vooral harde materialen levert al gauw problemen op, zodat je moet zoeken naar een instelling waarbij al te grote belasting wegblijft. Dat betekent vaak minder voorzetten en/of het toerental van de spindel naar beneden brengen.
MichielB schreef: In wat voor houder steek je die inserts ? Er staan er niet heel veel op maar er zijn wel een hoop verschillende, welke ik dan zou moeten hebben weet ik niet.
De houder voor de losse inserts is een "ISCAR SELF-GRIP SGFFH". Het juiste type insert hangt af van de uitvoering van het blad. Een "L" in de productomschrijving heeft bijvoorbeeld precies de inserts nodig die passen bij de radius van die houder. Het is dan het spiegelbeeld van de rechtse uitvoering. De verschillen in toepassingen en dus het assortiment is flink uitgebreid iig. Aldus zal het fabrikanten veel moeite kosten om het overzichtelijk voor de eindgebruiker weer te geven. Bij Iscar kun je navigeren door steeds te zoeken naar de houder en dan te klikken op "related insert". De overige resultaten worden dan weggelaten, en dat is wel zo makkelijk.
http://www.iscar.com/eCatalog/Family.as ... 2&GFSTYP=M
MichielB schreef: Hoe heten het stoort tools van de foto ? Die steek je neem ik aan in een houdertje om hem vast te kunnen klemmen ?
De afgebeelde tools van de vorige posting zijn de "Mini-Ausdrehschneide" van "Wohlhaupter". Ik klem ze in een zelfgemaakte houder en zet ze vervolgens vast met stiftschroefjes. Op de afbeelding staat de gereedschapshouder die ik kan gebruiken voor verschillende diameters: in dit geval een schachtdiameter van zes millimeter aan de ene kant, en zeven millimeter aan de andere kant.
9064

Bij het axiaal steekgereedschap komt het wat lastig uit om de stiftschroefjes vast te draaien. Zie de afbeelding hierboven waarbij de schroefjes op de schacht zelf vastdraaien.
Soms komt het spanvlak wél goed uit, zodat je naast het vastzetten meteen een instelling hebt om mee te beginnen. Zie de afbeelding van een uitdraaibeitel die is vastgeklemd is op het platte spanvlak:
9063
MichielB schreef: Het draadsnijden zal inderdaad niet veel voorkomen en als dat wel het geval is zullen het waarschijnlijk geen speciale draden zijn en kan ik het waarschijnlijk wel af met tools. Voorlopig eerst maar eens het draaien van normale producten onder de knie krijgen.
Ok. Ik wens je alvast veel plezier met de hobby.

Groeten,
Marc
Laatst gewijzigd door Roetsj op 31 mei 2014 10:03, 7 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie