Hembrug AI
Moderator: Moderators
Hembrug AI
hi,
heb klein boekje bij de oude hembrug AI die hier staat. Heet "bedieningsvoorschrift". Ofschoon 't serienummer die 't boekje heeft van de machine niet overeen lijkt te komen met de machine, wat ook te veel gevraagd zou zijn :)
Handboek vermeldt dat hij waterpas dient te staan, met afwijking hooguit 0.03 mm / meter.
Nu gaan we ons best daarvoor doen. Wel is het interessant om te weten om welke reden dit zo geadviseerd wordt.
Heeft dat met oliesmering te maken?
Qua smering staat er in 't boekje iets en is er een smeeraanwijzingskaart over de 2 oliekijkglazen.
Deze machine hoort boordevol met olie te zitten of begrijp ik dat verkeerd?
Als ik voor de machine sta, dan zie ik 1 kijkglas en aan achterkant zit er nog 1. De achterkant lijkt op grond van tekening van de 'smeeraanwijzing' te maken te hebben met de spindel. De voorste is me niet duidelijk.
Wat is het verschil tussen de 2?
In de oliedoppen naast de 2 oliekijkglazen, welke soort olie gaat erin?
In kleine boekje wordt gerefereeerd aan 'lichte machine-olie". Bedoelen ze daarmee diesel?
Haal ik dan gewoon bij de benzinepomp een jerrycan diesel en die kan fungeren als 'lichte machineolie'?
Heb hier overigens halve jerrycan Shell tellus grade 37 machineolie die nog in machine lag. In handboekje wordt hieraan niet gerefereerd. Daar staat 'shell bd2' en "shell R 175"
Als ik daarop google vind ik niet bijster veel.
Groeten,
Vincent
heb klein boekje bij de oude hembrug AI die hier staat. Heet "bedieningsvoorschrift". Ofschoon 't serienummer die 't boekje heeft van de machine niet overeen lijkt te komen met de machine, wat ook te veel gevraagd zou zijn :)
Handboek vermeldt dat hij waterpas dient te staan, met afwijking hooguit 0.03 mm / meter.
Nu gaan we ons best daarvoor doen. Wel is het interessant om te weten om welke reden dit zo geadviseerd wordt.
Heeft dat met oliesmering te maken?
Qua smering staat er in 't boekje iets en is er een smeeraanwijzingskaart over de 2 oliekijkglazen.
Deze machine hoort boordevol met olie te zitten of begrijp ik dat verkeerd?
Als ik voor de machine sta, dan zie ik 1 kijkglas en aan achterkant zit er nog 1. De achterkant lijkt op grond van tekening van de 'smeeraanwijzing' te maken te hebben met de spindel. De voorste is me niet duidelijk.
Wat is het verschil tussen de 2?
In de oliedoppen naast de 2 oliekijkglazen, welke soort olie gaat erin?
In kleine boekje wordt gerefereeerd aan 'lichte machine-olie". Bedoelen ze daarmee diesel?
Haal ik dan gewoon bij de benzinepomp een jerrycan diesel en die kan fungeren als 'lichte machineolie'?
Heb hier overigens halve jerrycan Shell tellus grade 37 machineolie die nog in machine lag. In handboekje wordt hieraan niet gerefereerd. Daar staat 'shell bd2' en "shell R 175"
Als ik daarop google vind ik niet bijster veel.
Groeten,
Vincent
Re: Hembrug AI
Er zitten wel wat experts van AI draaibanken op marktplaats die deze machines reviseren. Misschien kunnen zij advies leveren, anders schinfa machines.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Hembrug AI
Waterpas stellen: eigenlijk niet zo nodig, maar de machine moet wel zo staan dat ie niet kan torderen, en ik begrijp uit eerdere berichten dat jij nog een type hebt met 2 losse voeten, die is daar dus wel iets gevoeliger voor.
En een machine torsie vrij neerzetten, op een hellend vlak is nu eenmaal moeilijker dan er voor te zorgen dat ie gewoon waterpas staat. ( machinewaterpas hogetex €75.- geloof ik)
Als je even een AI handleiding zoekt op internet wordt dat wel beter besproken ( link is al een paar keer genoemd hier op het forum)
Olie, geen diesel !. Diesel heeft geen smerende eigenschappen volgens mij.
Je hebt bij een machine met 2 circuits te maken, leibanen en tandwielen/lagers.
De leibanen worden met leibaan olie gesmeert ( tonna220 oid) , die olie moet blijven kleven voor het beste smeereffect. Hiervoor zitten vaak smeernippels op het schort en langssupport, kun je met zo'n handpompje doorsmeren.
De tandwielen en lagers met tellus. Ik gebruik tellus 47, maar 37 zal het ook wel doen. ( ook wel hydroliek olie genoemd )
Waarschijnlijk kunnen ze je bij W&O (smalle zijde 35C) wel verder helpen.
En een machine torsie vrij neerzetten, op een hellend vlak is nu eenmaal moeilijker dan er voor te zorgen dat ie gewoon waterpas staat. ( machinewaterpas hogetex €75.- geloof ik)
Als je even een AI handleiding zoekt op internet wordt dat wel beter besproken ( link is al een paar keer genoemd hier op het forum)
Olie, geen diesel !. Diesel heeft geen smerende eigenschappen volgens mij.
Je hebt bij een machine met 2 circuits te maken, leibanen en tandwielen/lagers.
De leibanen worden met leibaan olie gesmeert ( tonna220 oid) , die olie moet blijven kleven voor het beste smeereffect. Hiervoor zitten vaak smeernippels op het schort en langssupport, kun je met zo'n handpompje doorsmeren.
De tandwielen en lagers met tellus. Ik gebruik tellus 47, maar 37 zal het ook wel doen. ( ook wel hydroliek olie genoemd )
Waarschijnlijk kunnen ze je bij W&O (smalle zijde 35C) wel verder helpen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13530
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Hembrug AI
Qua Olie.. Vuistregeltje.. Tandwielkast Olie voor de tandwielkasten.. Leibaan Olie voor de leibanen..
wat het waterpas stellen betreft.. zoals Hugo ook stelde.. hij hoeft niet waterpas.. als ie maar wel recht staat..
Overal waterpas is wel makkelijker te meten.. een machinewaterpas (die zijn zuiver genoeg om die 0.03/m te meten) en afhankelijk van je handigheid.. een kwartiertje tot 3 uur met een steeksleutel.. en je machine staat goed..
zorg er wel voor dat ie op een goede stevige ondergrond staat. anders weet je nog niets..
wat het waterpas stellen betreft.. zoals Hugo ook stelde.. hij hoeft niet waterpas.. als ie maar wel recht staat..
Overal waterpas is wel makkelijker te meten.. een machinewaterpas (die zijn zuiver genoeg om die 0.03/m te meten) en afhankelijk van je handigheid.. een kwartiertje tot 3 uur met een steeksleutel.. en je machine staat goed..
zorg er wel voor dat ie op een goede stevige ondergrond staat. anders weet je nog niets..
Re: Hembrug AI
Dank hij is beetje waterpas gezet. Staat tussen de streepjes van machinewaterpas. Ga dat nog een paar keer goed controleren binnenkort als hij nog wat meer gesetteld is hier.
De hendel om 'm in verschillende standen te zetten qua toerental 695 en 1405 toeren, die loopt ook heel soepeltjes nu (had ik eruit gehaald en van binnen schoon gemaakt en geolied). De motor is opnieuw gewonden door bedrijfje in Ederveen.
Waar ik weinig documentatie over heb is uitleg over wat welke hendel doet. Die online handleiding is van veel nieuwere hembrug.
Deze AI dr1 ziet er net zo uit als deze:
http://www.practicalmachinist.com/vb/at ... 180366.jpg
Vanzelfsprekend de verf heel wat mindere conditie. Er staat op gereviseerd door artillerieinrichtingen in 1962. Daarna ging hij naar de uni Wageningen afdeling onderhoud.
Zal die handleiding uitpluizen om te zien in hoeverre het de hendels kan verklaren op deze machine. Lijkt erop dat de hendel linksboven, die verticaal verschoven kan worden (door naar je toe te trekken), dat die in 't midden moet (volgens de handleiding van de nieuwere hembrug).
Dank!
Vincent
De hendel om 'm in verschillende standen te zetten qua toerental 695 en 1405 toeren, die loopt ook heel soepeltjes nu (had ik eruit gehaald en van binnen schoon gemaakt en geolied). De motor is opnieuw gewonden door bedrijfje in Ederveen.
Waar ik weinig documentatie over heb is uitleg over wat welke hendel doet. Die online handleiding is van veel nieuwere hembrug.
Deze AI dr1 ziet er net zo uit als deze:
http://www.practicalmachinist.com/vb/at ... 180366.jpg
Vanzelfsprekend de verf heel wat mindere conditie. Er staat op gereviseerd door artillerieinrichtingen in 1962. Daarna ging hij naar de uni Wageningen afdeling onderhoud.
Zal die handleiding uitpluizen om te zien in hoeverre het de hendels kan verklaren op deze machine. Lijkt erop dat de hendel linksboven, die verticaal verschoven kan worden (door naar je toe te trekken), dat die in 't midden moet (volgens de handleiding van de nieuwere hembrug).
Dank!
Vincent
Re: Hembrug AI
Ik denk dat je de hendel bedoelt van de transporteurasdraairichting , in het midden staat ie uit , naar boven en naar onder is links of rechtsom draaien van de voeding/schroefdraad, die 2 hendels rechts er naast zijn voor dubbel en enkelwerk , beide naar links is dubbel beide naar rechts is enkel ( of andersom ) naar elkaar toe is de hoofdas geblokkeerd ( al deze hendels alleen verstellen als de motor af staat )
De 2 hendeltjes er onder op de nortonkast is om je voeding/schroefdraad in te stellen in combinatie met je wisselwielen ( tabellen staan er op als het goed is ) deze zijn wel te bedienen met een draaiende motor
De 2 hendeltjes er onder op de nortonkast is om je voeding/schroefdraad in te stellen in combinatie met je wisselwielen ( tabellen staan er op als het goed is ) deze zijn wel te bedienen met een draaiende motor
Re: Hembrug AI
Misschien kun je hier de juiste handleiding bestellen, heb hem daar ook besteld voor mijn draaibank.
http://store.lathes.co.uk
http://store.lathes.co.uk
Re: Hembrug AI
hi Ger,
Dank voor je tip!
Je hebt helemaal gelijk. Heb voor zekerheid de kappen eraf gehaald (schoongemaakt etc zodat het goed sluit weer) en inderdaad beide hendels naar rechts dan met name bij de rechterhendel is het zo dat het tandwiel er dan uitschuift.
Dus dan kan ik straks als de motor beetje waterpas hangt de motor aansluiten en kijken of hij prima draait :)
Dank voor je tip!
Je hebt helemaal gelijk. Heb voor zekerheid de kappen eraf gehaald (schoongemaakt etc zodat het goed sluit weer) en inderdaad beide hendels naar rechts dan met name bij de rechterhendel is het zo dat het tandwiel er dan uitschuift.
Dus dan kan ik straks als de motor beetje waterpas hangt de motor aansluiten en kijken of hij prima draait :)
Re: Hembrug AI
Ik heb sinds vandaag precies dezelfde draaibank.diepchess schreef: ↑30 jun 2014 08:51 hi,
heb klein boekje bij de oude hembrug AI die hier staat. Heet "bedieningsvoorschrift". Ofschoon 't serienummer die 't boekje heeft van de machine niet overeen lijkt te komen met de machine, wat ook te veel gevraagd zou zijn :)
Handboek vermeldt dat hij waterpas dient te staan, met afwijking hooguit 0.03 mm / meter.
Nu gaan we ons best daarvoor doen. Wel is het interessant om te weten om welke reden dit zo geadviseerd wordt.
Heeft dat met oliesmering te maken?
Qua smering staat er in 't boekje iets en is er een smeeraanwijzingskaart over de 2 oliekijkglazen.
Deze machine hoort boordevol met olie te zitten of begrijp ik dat verkeerd?
Als ik voor de machine sta, dan zie ik 1 kijkglas en aan achterkant zit er nog 1. De achterkant lijkt op grond van tekening van de 'smeeraanwijzing' te maken te hebben met de spindel. De voorste is me niet duidelijk.
Wat is het verschil tussen de 2?
In de oliedoppen naast de 2 oliekijkglazen, welke soort olie gaat erin?
In kleine boekje wordt gerefereeerd aan 'lichte machine-olie". Bedoelen ze daarmee diesel?
Haal ik dan gewoon bij de benzinepomp een jerrycan diesel en die kan fungeren als 'lichte machineolie'?
Heb hier overigens halve jerrycan Shell tellus grade 37 machineolie die nog in machine lag. In handboekje wordt hieraan niet gerefereerd. Daar staat 'shell bd2' en "shell R 175"
Als ik daarop google vind ik niet bijster veel.
Groeten,
Vincent
Ik kan er geen documentatie van vinden, kennelijk heb jij die wel
Is het mogelijk hier een copie van te krijgen?
Re: Hembrug AI
Wat ik hier heb, heb je in je mailbox Ben, maar wat joop hier post dat is 100x beter als het gaat om handleiding - die ga ik ook eens printen en goed bekijken :)
Re: Hembrug AI
Ja, die heb ik ook naar jou toe gemaild, ik kreeg de link alleen niet werkend.
Maar dank voor de foto's, dat is stukken meer dan ik heb gevonden.