Zware klauwplaat monteren.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Zware klauwplaat monteren.

Bericht door spinningwheels »

Ik heb al een elektrisch takeltje aan de zolder hangen, om wat zwaarder materiaal in te kunnen spannen.
heb ook een freeshulpstuk gemaakt daar heb ik een hijs oog aangemaakt.
Mijn nieuwe 4 klauw kan ik eigenlijk niet tillen laat staan monteren.
kan ik gewoon een gat in de zijkant boren en daar een M 10 draad in tappen voor een hijsoog. of krijg ik dan onbalans .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
marcp
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 okt 2010 10:09
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door marcp »

spinningwheels schreef:Ik heb al een elektrisch takeltje aan de zolder hangen, om wat zwaarder materiaal in te kunnen spannen.
heb ook een freeshulpstuk gemaakt daar heb ik een hijs oog aangemaakt.
Mijn nieuwe 4 klauw kan ik eigenlijk niet tillen laat staan monteren.
kan ik gewoon een gat in de zijkant boren en daar een M 10 draad in tappen voor een hijsoog. of krijg ik dan onbalans .
Weet niet hoe groot jouw klauwplaat precies is, maar normaal gesproken zit er behoorlijk wat "vlees" aan. Om te voorkomen dat je van binnen iets "raakt" het beste even de klauwplaat demonteren en de dikste delen zoeken. Je zou dan bv twee gaten kunnen maken (op 180 graden) om eventueel onbalans tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door Sven »

Kan je niet een haak maken die niet haakt maar gewoon in de bek geklemd wordt?

Een soort C haak met een oog boven het uiteindelijke zwaartepunt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13461
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Haak?.. gewoon een stuk PIJP in je klauwplaat zetten als je em eruit haalt.. dan kun je em aan dat stuk pijp uit de spil trekken.. (wel even een plaatje hout op je bed leggen.. )

Sling eromheen.. takel eraan.. hijsen maar..

Moet ie er terug op?.. Sling om de pijp, ophijsen , op het plaatje hout op je bed zetten.. sling eraf.. pijp in de spil schuiven, en dan weegt je klauwplaat ineens nog maar de helft.. :).. optillen tegen de spilneus vastzetten.. pijp eruit.. veel plezier..

( er is een tijd geweest dat er op mijn werk geen Takel boven de draaibanken hing.. maar met een pijp in de klauwplaat is ie met 2 man ook goed te tillen.. )
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door rkr »

heb ooit een plaatje gezien waarbij ze een houten "slee" hadden gemaakt voor elke klauw, deze kon over het bed schuiven en was precies op hoogte voor montagee

slee eronder schuiven, losbouten, en wegschuiven

aan de ronde kanten werden de klauwplaten op hun plek gehouden door 3 hoekige latjes
aan kopse kanten door 2 stalen beugels die naar elkaar toegevouwen werden als handvat
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door spinningwheels »

Het gaat om een vierklauw van 400 mm, maar mijn 250 mm is mij ook al net zwaar genoeg.
freeshulpstukje moet er ook op getakeld worden, is ook zo.n 85 KG zonder de machine klem.
op 180 graden nog een gat boren . lijkt mij inderdaad niet verkeerd.
C haak had ik ook al aan gedacht, maar lijkt mij meer werk om te maken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door Ian »

Lijkt mij nogal onverstandig om er in te gaan boren
Zeker aangezien er al mooie/betere oplossingen gezegd zijn

Die arie beschrijft dat werkt goed en veilig

Rkr zijn manier dat is hem gewoon
Zo hoort het
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door spinningwheels »

Klauwplaat is zoiets, Afbeelding
Wat zou het probleem worden bij het boren van een bat voor een M10 hijsoogje, anders als de kans op onbalans.
Ik wil ( moet) van het tillen af, zoals Arie het beschrijft komt er toch weer til werk bij aan te pas.
Ik heb de klauwplaten op een karretje onder de draaibank, hoef dat maar een kleine meter naar voren te trekken.
Maar ze staan vlak achter elkaar, dus een C haak kan ik dan niet monteren, voor iedere klauw zo.n haak maken zou nog kunnen.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door Ian »

Vergeet de manier van rkr niet
Met een houten passtuk
Dan kun je een rondstrop door de klauwplaat doen Om te beuren
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door spinningwheels »

Met een houten passtuk gaat niet lukken, Heb een zak in het bed die ik er altijd uit heb.
Natuurlijk zak terug plaatsen voor het wisselen kan eventueel wel , maar wil ook wel een beetje vlot eigenlijk.
Maar wat is het risico bij gebruik van een hijsoog, lijkt mij stug dat een klauwplaat uit elkaar klapt of gaat vervormen omdat er een gat in geboord is.
Als dit echt een verkeerde manier is, hoor ik graag waarom.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door Sven »

spinningwheels schreef: C haak had ik ook al aan gedacht, maar lijkt mij meer werk om te maken.
Maar minder gedoe als het de eerste keer net niet lukt ;)

Maar is dat echt zo veel werk? 15 mm staf heetstoken, buigen en een oog er aan lassen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door Rob65 »

er zit toch wel een doorlaat op je draaibank?

dan dus gewoon een stuk pijp er in steken, sling om de klauw en de klauw iets lostrekken en daarna de sling (aan beide kanten!) om de pijp die door de klauw steekt.

Is volgens mij erg weinig tilwerk en ongeveer hetzelfde als wat arie al schreef.

Tillen moet je toch en dat M10 oogje zou ik absoluut niet aan beginnen.
Ten eerste krijg je onbalans in je klauw en ten tweede krijg je het nooit voor elkaar om het juiste punt te vinden waar je het oog moet monteren. De klauw zal dus altijd scheef hangen en dan moet je 'm dus toch nog tillen om 'm recht te kunnen monteren.

Met de pijp van Arie maak je heel handig gebruik van de hevelwerking en dat voorkomt een hoop tilwerk.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

4-klauw van 400mm , onbalans ga je natuurlijk niet merken. ( je hebt niet voor niets onanhankelijke 4 klauw, en anders boor je 2 gaten tegenover elkaar )
Er zitten zichtbare holtes, blijkbaar kun je daar rustig een gat boren.
Alleen niet je hijsoog er af vergeten te halen als je weer gaat draaien.
Met zo'n pijp er door sta je toch weer te hannesen.
Een sling er omheen, één keer slordig en hij kanteld er uit.

Zo'n C-beugel is hardstikke save natuurlijk, maar moet je alle 4 de klauwen dichtschroeven. ( althans los er in kan ook, maar moet het wel heel precies kloppen)
Plankje ook leuk, moet je alsnog een sling er omheen leggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: Zware klauwplaat monteren.

Bericht door dwarrel »

Er zit ook een T-slot groef in de klauwplaat zo te zien, dan maak je hier toch een hulpstukje voor. T-moer en een gebogen strip, klaar. Kun je met 1 slag met een sleutel vast zetten, gaat misschien nog wel sneller dan een oogbout er in en uit draaien.

Een beugel voor in de bekken is ook ideaal en kun je voor alle klauwplaten die je hebt, of in de toekomst er bij koopt, gebruiken.

Een gat in de buitenkant ga je merken qua trilling. Als je excentrisch draait, tsja dan heb je er toch al last van, dan maakt dat niet uit (zet je toch je toerental wat lager). Wil je wel een keer een asje centrisch uitklokken en op een wat hoger toerental afdraaien, dan is het wel fijn als het een beetje gebalanceerd ronddraait. Dus ik zou er geen gat in boren.

Mijn vierklauw is gebalanceerd, dit omdat het gietwerk niet overal even dikwandig is. Wanneer je dan 2 gaten tegenover elkaar boort, dan is de plaat niet per definitie in balans (vanwege variërende wanddikte en dichtheid materiaal). Waarschijnlijk moet je het dan opnieuw balanceren.
Plaats reactie