EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 19 mei 2021 19:56 Overigens passen er nog wel een paar EMCOtjes in je hal.
'k zou maar wat graag zo'n hal volzetten met Emcootjes.. maar dan ook een paar wat grotere.. :lol:

Gelukkig zit er wat werk in de pijplijn, dus kan de "120" zichzelf mogelijk op korte termijn terug gaan verdienen, en daarmee zijn ombouw bekostigen.
'k heb ook al contact omtrent een Heidi-klavier.. dus dat gaat de goede kant op..

Nu bedacht ik me vanmiddag ineens.. "Hee.. wacht eens.. zou... "
Zou ik mijn ouwe trouwe Psion 5 kunnen gebruiken om bestanden over te zetten op de EMCO?, en op de Brother?.. 't apparaatje ondersteunt tenslotte communicatie via de Seriële poort..
Compact Flash-SD Kaartadapter erin.. bestandjes op de Psion, en op de zaak 't ding aan de machine knupp'n..Comms opstarten en overzetten die handel..
Waarom met een Psion?.. nou.. simpel.. die heb ik al.. Laptopje en een PC ook wel... maar vergeleken met de Psion zijn die zo traag als dikke stront door een trechter.. een Psion staat meteen aan.. die hoeft niet te booten.

Tweedehands zijn ze ook wel te vinden voor een klein prijsje.. en dan kan ik er één permanent aan de Brother hangen..
Bijlagen
20210519_230020.jpg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartL schreef: 19 mei 2021 19:56
Arie Kabaalstra schreef: 19 mei 2021 14:46 dat Plaatwerk tekenen.. da's wel een klus als je het niet gewend bent.. maar goed.. daar leer ik weer van.. en dat is ook van belang.. Nu nog even zien waar en hoe we dat plaatwerk gaan doen of laten doen..als ik alles klaar heb.. uitslagen en dergelijke..
Mijn CAD pakket is hier juist heel sterk in, en meer dan helft van mijn tekenwerk is plaatwerk. Maar dit soort werk (enkel stuks, voor jezelf, geen klant die professionele tekeningen verwacht etc.) bestel ik nogal eens bij 247Tailorsteel. Zij gebruiken een programma (Sofia) wat je kan downloaden en waarin (als je als klant bent aangemaakt) je direkt je 3D stepfiles in kan laden. na invoeren van de gegevens krijg je via dat programma gelijk een prijs en te kiezen levertijd. Het bedrijf is echt ingericht op productie draaien dus erg creatief met zettingen bijvoorbeeld vind ik ze niet. Daarnaast kunnen qua zetwerk maar beperkte gewichten aan, iets wat voor mijn werk vaak te beperkt is maar voor dit zal dat geen enkel probleem zijn.
Mocht je benieuwd zijn dan mag je je stepfile ook naar mij sturen en vraag ik hem eens aan voor je. Dit scheelt je in ieder geval uitslagen en tekeningen maken.

Overigens passen er nog wel een paar EMCOtjes in je hal. :lol:
Mijn Cad Pakket (Alibre Design Expert) is daar ook wel sterk in.. heb in het verleden heel wat plaatwerk voor de medische techniek getekend, en laten maken bij een plaatwerkbedrijf daar in de buurt.. 't was werkelijk prachtig om te zien hoe je plaatwerk tot leven komt op die manier..

Ik ben vanmorgen maar weer eens helemaal opnieuw begonnen.. gewoon omdat het plaatwerk nog niet naar mijn zin was..
't gaat nu de goede kant uit.

Gaatjes voor de schroeven.. die teken ik er nog niet in.. die boor ik wel als ik alles gezet heb liggen.. paar griptangen erop.. en dan "doorprikken" is goed genoeg.. 't is geen seriewerk tenslotte.

Er zit "hier om de hoek" ook een plaatwerkbedrijf.. Tekeningen maken, en uitslagen genereren.. da's zo 'piept in Alibre design.. dus daar zal het niet aan liggen..

Bedacht me ook nog.. Gisteren had ik een Lichtbakje achterin de werkruimte gemaakt.. da's nie handig.. want de beitel hangt bij de EMCO 5 nog onder de centerlijn, dus zit je nog in de schaduw te werken..

Even zoeken naar een platte verlichting, 'k heb een centimeter of 3 de ruimte voor een lamp als ik em buiten de werkruimte wil houden..
Bijlagen
Emco 5-2.jpg
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 19 mei 2021 19:20 Humor.. :lol:
Leuk spelen met HDRI maps he? Op HDRI Haven kun je meestal wel wat leuks vinden, maar die site zul je zelf ook al wel gevonden hebben.

Ik heb een klant ooit uit moeten leggen dat een produkt nog helemaal niet te koop was maar nog ontwikkeld moest worden. 'Maar hoezo, je laat er toch net een foto van zien?'

Sindsdien zorg ik er wel voor dat het zichtbaar is dat het uit een computer komt. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

HDRI Maps?.. Geen idee.. ik heb gewoon in Google "Fabriekshal" ingetikt, en daarna op afbeeldingen geklikt.. toen kwam deze boven drijven.. vond ik mooi.. rechtsklikken, opslaan als.. en in Keyshot ingevoegd..

Vandeweek ook een paar Renders gemaakt van een Skateboard Truck.. ja.. ik ben 50.. nee.. ik ben nog lang niet gestopt met Skateboarding..

Kreeg hierop ook al reacties in de trant van "jouw ontwerp ziet er beter uit dan het origineel!.."..
Eh.. Nee.. dit is gewoon het origineel reverse-engineered, zodat ik een 3D model heb dat ik kan gebruiken om nog eens een nieuw skateboard te ontwerpen, en dan ook kan kijken hoe de besturing reageert op het kantelen van het board.. 'k heb em alleen maar even door de Rendersoftware getrokken..

Renderen is gewoon een leuke hobby naast het 3D tekenen.. dat vind ik namelijk ook gewoon leuk om te doen..
Die Renders van Horloges zijn ook een prima middel gebleken om potentiële klanten alvast een beetje warm te maken..
Bijlagen
2.42 WhiteDial.jpg
Bennett Vector 4.3-1.jpg
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door DaBit »

Klanten warm maken of voortgang laten zien is ook de enige reden dat ik het doe. De meeste mensen zijn visueel ingesteld.

Keyshot ken ik niet, maar die kan vast ook HDR environmentmaps gebruiken voor de belichting. Probeer dat voor de gein maar eens. Als er 1 grapje is waarmee je realisme en smakelijkheid van het plaatje meteen 1000% opkrikt dan is het dat wel.

Verder zijn echte materialen nooit perfect en regelmatig. Beetje noise of een 'dirt' plaatje als bumpmap en het effect subtiel houden helpt ook veel. Maar voor je het weet ben je 3 dagen met een plaatje bezig, die tijd (en zin) heb ik meestal niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is ook voor mezelf om een beetje een beeld te krijgen.. om het ECHT realistisch te krijgen. ja.. daar ben je wel even mee doende, los van het gegeven dat die Rendersoftware nogal zwaar op je systeem trekt.. 'k heb een temperatuur gestuurde koelfan in mijn PC.. en momenteel klinkt het alsof er een straaljager staat warm te draaien op het buro naast me..🤪
Emco 5-3.jpg
Maar.. 't geeft wel een indicatie van waar ik naartoe aan het werken ben ..
Nu ook nog even zoeken naar een geschikte (platte) Led lamp..Ik heb zo'n platte spot in mijn Beagle hangen.. maar die kan ik niet elders aanzetten.. alleen met de tiptoets op de Unit.. als er straks een glaasje voor zit.. wordt dat vervelend..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goed nieuws!.. ik heb een Heidenhain bedieningspaneel gevonden.
Heidi klavier.jpg
Zo eentje.. een TE 425.. de meest moderne.. voor mij dan...Hier zitten al de nodige extra toetsen op, die ik bij de Beagle nog op een apart toetsenbordje moest zetten..

Nu ik er zo over denk..is het misschien handig, ook vanwege de "uniformiteit" om het TE 420 en TE 400 klavier (de twee die ik al heb) op de draaibanken te monteren, en deze op de Beagle te monteren.. Aan de andere kant.. heeft deze ook al toetsen voor spindel links en rechts om.. en nog wat andere zaken.. klinkt als iets voor de EMCOturn 120.. en dan de TE 400 op de EMCO 5..

'k moet er nog even naar kijken, en diep over nadenken..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 20 mei 2021 15:35 los van het gegeven dat die Rendersoftware nogal zwaar op je systeem trekt..
Kun je wel stellen ja.. Gisteravond was het 160W richting de GPU en 130W richting de CPU voor 3,5 uur. Die kabouters van tegenwoordig lusten wel wat.
Nu ook nog even zoeken naar een geschikte (platte) Led lamp..
Willekeurig LED-paneeltje doet de truuk niet?
In mijn kaboutergestuurde plasticpoeper heb ik 2x 18W PL-buisjes hangen. Bevalt me samen met dat witte formica aan de binnenkant eigenlijk ook wel heel goed. Ik blijf fan van het diffuse licht dat van TL/PL af komt.

Neonflex is eventueel ook nog wel wat voor je als je het bij LED wil houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 20 mei 2021 17:51 Willekeurig LED-paneeltje doet de truuk niet?
In mijn kaboutergestuurde plasticpoeper heb ik 2x 18W PL-buisjes hangen. Bevalt me samen met dat witte formica aan de binnenkant eigenlijk ook wel heel goed. Ik blijf fan van het diffuse licht dat van TL/PL af komt.

Neonflex is eventueel ook nog wel wat voor je als je het bij LED wil houden.
Ik heb geen idee... als ik zoek op Led verlichting dan krijg ik van alles.. maar niet wat ik nodig heb, of denk nodig te hebben, danwel wat ik denk te kunnen gebruiken.

Heb jij een suggestie?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door DaBit »

Geen idee welke maat je exact zoekt, maar iets in deze richting misschien?
https://www.lampen24.nl/led-meubelverli ... nl-nl.html

Zit wel een dimmer in, maar bij de afhaalchinees is het vast ook wel zonder te krijgen, of je sloopt 'm eruit.

En met dit spul kun je ook wel leuke dingen doen:
https://www.letsleds.nl/product/led-neo ... plug-play/

Komt niet extreem veel licht vanaf, maar het is wel bestand tegen een spaantje of drupje koelvloeistof en laat zich wel smakelijk wegwerken
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. daar kan ik wel wat mee.. alleen.. dit paneeltje is weer met "touch" bediening.. d'r mut een knoppie an.. of iets wat ik rechtstreeks aan kan sluiten.. eigenlijk heb je toch nooit het licht uit..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door DaBit »

Is ook echt wel zonder te vinden, dit was meer eerste google resultaat. En zo niet: het gaat er niet om wat je in je klauwen hebt, maar om wat het kan worden, toch? Dan sluit je gewoon die dimmer kort, altijd 100%, klaar.
Maar dat begint met 'welke afmetingen heb je nodig?'.

Die dingen worden ook wel ooit als filmlamp aangeboden met hoge kleurweergave en -echtheid. Kan ook wel wat zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 20 mei 2021 22:13 Is ook echt wel zonder te vinden, dit was meer eerste google resultaat. En zo niet: het gaat er niet om wat je in je klauwen hebt, maar om wat het kan worden, toch? Dan sluit je gewoon die dimmer kort, altijd 100%, klaar.
Maar dat begint met 'welke afmetingen heb je nodig?'.

Die dingen worden ook wel ooit als filmlamp aangeboden met hoge kleurweergave en -echtheid. Kan ook wel wat zijn.
Ja.. als Flimlamp zit je waarschijnlijk met mooi WIT licht..
Meer als 10 Cm breed voegt niets meer toe, lengte?.. max 300 mm veel meer dan dat kan er toch niet tussen de Centers van de EMCO Compact 5 CNC, en als ze zo plat zijn.. kan ik er ook wel één bovenin de EMCOturn 120 plakken.., da's altijd beter dan dat lampje aan de zijkant dat er nu in zit.. kan ik dat gat misbruiken voor een Pick-and Place armpje..🤪
Emco 5-4.jpg
Met die door jou aangehaalde lamp (100 x 300 mm) krijg je zoiets.. da's mooi zat wat mij betreft.. plaatje Plexiglas ervoor..
ik vind helemaal mooi!

Nu maar zorgen dat 'k een beetje meters kan maken.. zodra de hoeveelheid munten in mijn spaarvarkentje 't toelaten , moest ik maar eens een setje ClosedLoop Steppers 4.5 Nm, en een 750 Watt 80 mm Servo deze kant op laten komen..
't zou mooi zijn als ik één van de twee in elk geval klaar heb tegen de tijd dat er weer open dagen gehouden kunnen worden, 'k heb een sjorknobbel achter de auto, en ik kan beschikken over een aanghangertje
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

even een RS232 DNC progje gedownload om eens te proberen..
20210523_235824.jpg
en.. Jawel!.. succes.. 't is me in elk geval gelukt om een klein NC bestandje vanaf de PC op de Psion 5 te krijgen.. Leuk!.
Nu we weten dat dat werkt, morgen er maar eens voor gaan zitten om de Communicatie ook van de Psion naar de PC te krijgen.. dat geeft weer mogelijkheden voor het overzetten van bestanden op de machines met RS 232..

't enige waar ik nog mee zit.. de Brother werkt volgens 4800 8N1, maar de Psion ondersteunt geen N.. 'tis Even, Odd of Equal.. moet ik die laatste dan gebruiken voor 't communiceren, in plaats van Non?.. we gaan het zien..
Plaats reactie