EMCOTURN 120 Z en X as overtravelled

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Piet CNC
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2021 22:11

EMCOTURN 120 Z en X as overtravelled

Bericht door Piet CNC »

Beste CNCzone.nl leden,

Sinds kort hebben we via een veiling een EMCOTURN 120 draaibank gekocht met een EMCOTRONIC TM02 besturing. We krijgen het apparaat met geen mogelijkheid aan de gang. Na opstart verschijnen de volgende 2 alarmen in de display: alarmnr 139 (Z-Axis limit switch overtravelled) en alarmnr 119 (X-Axis limit switch overtravelled).
De vraag is of iemand ervaring heeft met een EMCOTURN 120 en weet hoe deze twee alarmen gerest kunnen worden.

bij voorbaat dank

PietCNC
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTURN 120 Z en X as overtravelled

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien de X en Z slede een stukje van het eind af bewegen, met de hand natuurlijk als de machine spanningsloos is, moet je zoeken of je ergens bij de KO spil kunt komen.
Sommige machines hebben een overrule functie voor die eindschakelaars, ik heb geen verstand van deze machine en zou het niet weten of dat een mogelijkhedi is.
Als ze niet op het eindbereik staan, zou ik gaan denken aan een stekker die niet goed ingestoken is (losgetrilt door transport) of zelfs er helemaal niet in zit omdat die voor transport losgenomen is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTURN 120 Z en X as overtravelled

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geef even aan waar je woont, of waar je machine staat...

Ik heb zelf ook een EMCOturn 120 met EMCOTRONIC TM 02 besturings.
Mogelijk is het een parameter instelling.

Heeft de machine langere tijd stil gestaan? Mogelijk moeten de parameters opnieuw ingegeven worden..
Da't moest bij de mijne namelijk ook, en afhankelijk van de parameters kun je de besturing voor allerlei machines instellen...al laat je'm geloven dat ''t een tosti ijzer is :P
Piet CNC
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2021 22:11

Re: EMCOTURN 120 Z en X as overtravelled

Bericht door Piet CNC »

Beste Hugo en Arie dank voor jullie reactie ben even uit de lucht geweest waardoor ik niet heb kunnen reageren

@ Hugo heb je enig idee waar de KO spil zit???

@ Arie we wonen in Oss is dat een beetje in de buurt en hoor graag als je ons kunt helpen en wat de kosten zijn
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTURN 120 Z en X as overtravelled

Bericht door Arie Kabaalstra »

Oss.. da's 180 Km.. aardig eindje sturen dus.. maar op zich niet onoverkomelijk..

Ik denk dat het op zich geen heel groot probleem is, maar je moet wel even weten hoe 't op te lossen..
Zelf heb ik ook een EMCOturn 120, met een EMCOtronic TM02.
Die wilde bij mij in eerste instantie ook niets doen.. maar na het opnieuw invoeren van de parameters, liep ie als een zonnetje..
Momenteel staat die machine bij mij dagelijks onderdelen uit te spugen.

Even een vraagje.. welke versie TM02 besturing zit erop.. met een cassette of met een Diskette?

Als het een Diskette is, dan zou ik om te beginnen een kopie van mijn Parameters op diskette kunnen zetten, en die dan bij de jouw inladen..
dan staan ze mogelijk niet allemaal goed, maar 't merendeel wel.. en de rest is vrij snel aan te passen.. dat scheelt heel veel typewerk.. want 't is nogal een lijst..

Heb je van jouw machine ook een lijst met parameters? zo niet, dan stuur ik die wel even door..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTURN 120 Z en X as overtravelled

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Piet CNC schreef: 14 dec 2021 22:06 @ Hugo heb je enig idee waar de KO spil zit???
Nee, maar de kans is groot dat ze ergens tussen de geleidingen zitten, zo werken machines nu eenmaal.

Maar wees eens duidelijker: heb je de indruk dat de sledes op het eind van hun bereik staan?
Als dat niet zo is, is er iets anders aan de hand, en zou Arie z'n aktie misschien wat duidelijkheid brengen.
Misschien even een paar plaatjes posten hoe het er bij staat. (dat is tegenwoordig sleuren en pleuren: invoegen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTURN 120 Z en X as overtravelled

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kogelomloop spillen zitten aan de achterkant van de machine de achterplaat zit met een handvol schroeven vast, die haal je zo los.
maar als de machine bij het opstarten al een error geeft.. dan is het waarschijnlijk dat het een parameter kwestie is.

Ik weet even niet uit mijn hoofd of de machine de coordinaten opslaat als je em uitzet.. ik kijk eigenlijk niet echt naar het scherm als ik mijn machine aanzet..

Mijn procedure is.. sleutelschakelaar omdraaien, weglopen van de machine, mijn jas uit, hoed af, ophangen, kast open, stofjas eruithalen en aantrekken.. dan is het beeldscherm inmiddels "opgewarmt", dan druk ik de standaard foutmeldingen (Machine reference point not active, Toolchanger not ready) weg middels CE, dan AUX ON, Jogpad middentoets en ATC JOG toets, Toolchanger verdraait 1 positie, dan softkey 5, cycle start.
AUTO , O programma nummer [enter] Reset materiaal erin.. Cycle start, Koffie!
Piet CNC
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2021 22:11

Re: EMCOTURN 120 Z en X as overtravelled

Bericht door Piet CNC »

Hoi Arie

een tijdje heb ik niets gedaan aan de machine EMCO Turn 120 EMCOtronic TM02 vanwege te weinig tijd. Paar weken geleden weer de draad opgepakt.
Via een handelsbedrijf in de buurt heb ik een diskette kunnen lenen om de parameters opnieuw in te lezen. Inmiddels is het gelukt om het nulpunt te verschuiven, G54 functie waarbij het vreemd is dat de bijgeleverde instructie aangeeft dat de klauwplaat ongeveer 46 mm is en de machine met het uitlijnen op ca 50 mm aangeeft ??? De gereedschappen 1 en 3 zijn ook gecorrigeerd dat kwam ongeveer overeen met de bijgeleverde instructie.

Vervolgens ben ik gestart met het programmeren op de machine met eerst een programma aanmaken O 90, dat gaat goed
Vervolgens de eerste regel ingebracht, dat gaat ook goed, vervolgens store next
Daarna geprobeerd om G00 in te voeren of G01 of een X waarde echter dan verschijnt er op het scherm alarm 600 incorrect editing sequence,

Heb je enig idee waardoor ik geen tweede regel kan toevoegen aan het programma. Het programma voer ik op de machine. Heb geen computer aan de machine gekoppeld ( wil ik in de toekomst wel gaan doen)

hopelijk kun je me helpen

Gr Bas
Plaats reactie