Speling dwarsslede

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Speling dwarsslede

Bericht door hfjbuis »

Zo'n beitel is niet meer dan een conus aan twee kanten. Je kunt om de juiste hoek te bepalen een kegeltje draaien en die in de spoed steken. Aan de beweging kun je zien of die aan de bovenkant dan wel onderkant te ruim is. vervolgens pas je de hoek aan net zolang tot dat hij past. Als je de aanpassing op de "binairy manier" doet, is het goed te doen.

De binary manier is het verschil t.o.v. de vorige waarde halveren en dan bij de waarde optellen totdat je binnen de gewenste nauwkeurigheid zit. Je start op de helft van het maximum (90°) en minium (0 °) en stelt het verschil gelijk aan de start waarde In 10 stappen zit je al op 1/1024 van de startwaarde (0.1%). Je gaat net zolang door totdat het verschil kleiner is dan de gewenste nauwkeurigheid.


Stel de hoek is 12° die je op 0.1 ° nauwkeurig wilt bepalen, theoretisch minium is 0 ° en theoretisch maximum is 90 °.

Dan komt daar de volgende serie uit:
45°, te groot, verschil 45°, nieuwe waarde 45° - 22.5° = 22.5°
22.5°, te groot, verschil 22.5°, nieuwe waarde 22.5° - 11.25° = 11.25°
11.25°, te klein, verschil 11.25°, nieuwe waarde 11.25° + 6.13° = 17.38°
17.38°, te groot, verschil 6.13°, nieuwe waarde 17.38° - 3.07° = 14.31°
etc


Draai vervolgens de beitel uit zilverstaal of een oude zeskant bout kop, door deze offcenter in de draaibank te plaatsen, of maak een mal en slijp een HSS beitel op dezelfde manier als je een binnendraai HSS draadsnij beitel slijpt. Dit gaat goed met een dremel achtige slijper (Action 10 €) en een 1 € / 10 stuks eBay 22 mm diamant schijfje.

Je kunt ook een binnendraai HSS beitel uit de hand slijpen en dan steeds maar weer proberen totdat hij goed is, maar ik vindt de mal makkelijker!

Gewoon proberen, dit zijn vaardigheden die je altijd kunt gebruiken!
belg
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2019 21:54

Re: Speling dwarsslede

Bericht door belg »

Die tkm service was een oude man die vroeger werkte in de erik erikson junior fabriek en na stopzetting begin jaren 90 de resterende onderdelenstock heeft overgekocht,man is wel op hoge leeftijd en mogelijk nu net gestaakt met de activiteiten,laat ons hopen dat hij enkel even op reis is en binnen een paar dagen toch iets laat weten.
belg
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2019 21:54

Re: Speling dwarsslede

Bericht door belg »

ik heb net dezelfde draaibank in januari gekocht,de mijne is blijkbaar zeer weinig gebruikt en heeft totaal geen speling op de dwarsslede,langsslede of klauwplaat,heb ze aangesloten op 3fasen 240 volt omdat ik op de plaats waar ik woon in Mechelen(Belgie) geen 380 volt ter beschikking heb.

De draaibank heb ik door mijn rijhuis naar mijn werkplaats achter in de tuin gereden op een transpallet,dat ging allemaal net,groter had ze echt niet moeten zijn,nu moet ze enkel nog een nieuwe laagje verf krijgen want de oude is wat losgekomen hier en daar.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Speling dwarsslede

Bericht door assink »

Als het voor hobbymatig gebruik is, en je spil is niet te ver versleten zou je ook nog kunnen kiezen voor een kunststof moer die je kunt maken zonder draadsnijden.
http://www.denfordata.com/bb/viewtopic.php?f=50&t=3727

Moet je de moer wel maken op een deel van de spindel dat het minst gebruik is, waarschijnlijk zo kort mogelijk bij je hendel.
belg
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2019 21:54

Re: Speling dwarsslede

Bericht door belg »

die kunstof moer lijkt me de ideale oplossing voor leo
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Speling dwarsslede

Bericht door Torshälla Leo »

Ja maar het support zit daar ook op gemonteerd!
belg
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2019 21:54

Re: Speling dwarsslede

Bericht door belg »

Heb je de onderdelen besteld?
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Speling dwarsslede

Bericht door Torshälla Leo »

Nee ,ze hebben een serie nummer nodig !
Maar deze zit helaas niet meer op mijn machine,lijkt mij dat als ik zeg dat het een Torhälla sv150 is dat het goed is maar :!:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Speling dwarsslede

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Torshälla Leo schreef: 16 mar 2019 10:21 Nee ,ze hebben een serie nummer nodig !
Maar deze zit helaas niet meer op mijn machine,lijkt mij dat als ik zeg dat het een Torhälla sv150 is dat het goed is maar :!:
De kans is erg groot dat er om de zoveel jaar een modelwijziging op zo'n type zit, en dan zijn het toch echt andere onderdelen.

Wel eens een achterlicht voor een toyota corrola proberen te bestellen, of een VW golf? (ik niet, maar je begrijpt wel..)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
belg
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2019 21:54

Re: Speling dwarsslede

Bericht door belg »

neem een foto's waarop veel datail te zien is van de onderdelen en stuur ze die door.
belg
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2019 21:54

Re: Speling dwarsslede

Bericht door belg »

ik heb het serienr ook nog op een andere plaats gevonden,uiterst rechts op de bedrail,had die info op internet gevonden,zal een foto op het andere forum plaatsen.
belg
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2019 21:54

Re: Speling dwarsslede

Bericht door belg »

Op hun hoogtepunt maakte de fabriek 300 draaibanken per jaar,dus de jouwe zal net iets meer dan een jaar ouder zijn dan de mijne,ze was geleverd door een verdeler uit Herstal bij Luik en heeft de plaatjes in het Duits.
Plaats reactie