Mach3 slaat regels over

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
CNCPeppi
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2017 13:33

Mach3 slaat regels over

Bericht door CNCPeppi »

Beste mensen,
Ik heb zelf een CNC machine gebouwd van hout en na wat opstartproblemen doet hij het in principe goed. Een nieuw optisch gescheiden board lijkt alle kleine vage eerdere problemen verholpen te hebben. Echter: Ik werk met Fusion 360 en probeer nu een bestand met adaptive cleaning en afwerking met een spiral. Alles lijkt in voorvertoningen goed maar als ik hem ga draaien op mijn machine doet Mach3 iets raars. Hij slaat op bepaalde (en vaste terugkerende momenten) een aantal regels over waardoor ik in mijn machine een "klik/schok" hoor en alle coordinaten op mijn machine zo'n 7 tot 10 mm verplaatst zijn (met name de x-as). Het programma draait dan gewoon door maar na de "klik" op een iets andere plaats dan dat hij hoort. Om te testen of er wellicht een mechanisch iets aan de hand is maar waar ik mijn machine ook start (ik verander de x,y en z steeds naar een andere uitgangspositie) de "klik" blijft zich voordoen steeds op een bepaalde regel in Mach3. G-code al doorgelopen maar zie daar geen rare dingen en in simulatie ziet alles er ook goed uit, welke G-code reader ik ook gebruik. Geen idee meer wat hier aan de hand is. Heeft iemand suggestie?
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Mach3 slaat regels over

Bericht door mark3 »

Acceleratie en snelheid motoren aanpassen.
Zet ze iets lager tot de klik/schok weg is.
Probleem zal vrij weinig met fusion of mach3 te maken hebben, zover ik weet is er geen g-code voor "klik/schok"
CNCPeppi
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2017 13:33

Re: Mach3 slaat regels over

Bericht door CNCPeppi »

Ben voor het eerst op dit forum maar nu al blij mee. Dank je Mark. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik maandag proberen maar in ieder geval weer een optie die wat hoop geeft. Laat van me horen. En blij dat jij de g-code voor "klik/schok" ook niet kent, was me al een ongeluk aan het zoeken in de boekjes :P :P :P
CNCPeppi
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2017 13:33

Re: Mach3 slaat regels over

Bericht door CNCPeppi »

Acceleratie en snelheidsaanpassingen hadden geen effect. Na verder onderzoek bleek het vooral iets te maken hebben met de helix opdrachten. Toen dit filmpje tegengekomen over de computerinstellingen https://www.youtube.com/watch?v=n18OTfjbFp4 en aangezien daar precies mijn probleem beschreven wordt ga ik dat dus maar proberen. Daarvoor heb ik wel een meer met windows bekende vriend nodig dus gaan weer paar daagjes overheen en laat dan weer van me horen. Nu mijn Fusion bestanden niet met "helix" maar met "plunge" wegschrijven en daarmee omzeil ik als het goed is het probleem ook al. We gaan zien.
Plaats reactie