voorstellen en hulp gevraagd

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mimi
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2020 17:10

voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door mimi »

Goede middag allemaal,

Ik ben mimi uit de randstad.
Ik ben vrij nieuw met CNC techniek vergeleken met jullie allemaal geloof ik maar al doende leert men.

Nou ben ik de trotse eigenaar van een Stepcraft 600 USB met winpc-nc software maar helaas doet hij niet wat hij moet doen.
Als ik hem met de jog functie probeer te bewegen over de Y-as stopt hij na een centimeter of 10 met een piep-achtig geluid. Als ik hem vervolgens verder wil bewegen in de zelfde richting gaat hij ineens de andere kant op.
Dit doet hij volledig willekeurig, hij gaat gewoon waar die zelf heen wil.
Dit gebeurd als ik de "snelle pijltjes" van de jog gebruik.
Als ik de "langzame" gebruik lijkt het alsof de stappenmotor het gewoon niet aankan. Hij lijkt een soort van op zijn plek te haperen.

Ik heb de machine inmiddels helemaal nagekeken of alles in orde was en niks lijkt te helpen.

Heeft iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken?

Jullie hulp word zeer gewaardeerd, begin redelijk wanhopig te worden :P

Groetjes Mimi
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door benkr »

Je moet de lagering van de X- en Y-as opnieuw afstellen en ook de acceleratie en de snelhied van de motoren.
Hoe je dat doet kun je in het handboek van de machine lezen.
Dat handboek is eventueel bij Stepcraft te downloaden geloof ik, anders zul je het aan een andere Stepcraft eigenaar moet vragen.
mimi
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2020 17:10

Re: voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door mimi »

Dat valt te proberen.

Maar even puur uit interesse, hoe zou de snelheid en acceleratie ervoor kunnen zorgen dat hij de andere kant op gaat?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door abs02 »

Van de stepcraft zelf weet ik weinig tot niets maar over Winpc-nc … als je daar vragen over hebt kan je wel bij mij terecht.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door benkr »

mimi schreef: 10 feb 2020 18:24 Dat valt te proberen.

Maar even puur uit interesse, hoe zou de snelheid en acceleratie ervoor kunnen zorgen dat hij de andere kant op gaat?
Geen idee, dat zou eigenlijk helemaal niet kunnen.
Maar als het gebeurd dan zal daar wel een reden voor zijn hoe krom ook.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door keesfrees »

Doe eens wat omsteken, X <-> Y
Stappenmotor en (niet tegelijk) de puls/dir.
En dan zien of het probleem meeverhuist of niet.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 11 feb 2020 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 10 feb 2020 19:16 Maar even puur uit interesse, hoe zou de snelheid en acceleratie ervoor kunnen zorgen dat hij de andere kant op gaat?
Ik heb ook zoiets aan de hand gehad: Bij het vastlopen vraagt de motor meer (te veel) stroom die door de voeding niet geleverd kon worden met als resultaat dat de driver een te lage spanning kreeg en raar begon te doen.
Ook een los contact kan bij schokken (vast lopen) voor veel narigheid zorgen.
mimi
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2020 17:10

Re: voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door mimi »

ik ben doordeweek helaas nogal druk met werk en alles maar ik ga van het weekend jullie suggesties uitproberen.

Maar alsnog bij voorbaat hartelijk dank voor jullie input. Hier heb ik meer aan dan aan de suggesties van de fabrikant.
Plaats reactie