voorstellen en hulp gevraagd

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mimi
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2020 17:10

voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door mimi »

Goede middag allemaal,

Ik ben mimi uit de randstad.
Ik ben vrij nieuw met CNC techniek vergeleken met jullie allemaal geloof ik maar al doende leert men.

Nou ben ik de trotse eigenaar van een Stepcraft 600 USB met winpc-nc software maar helaas doet hij niet wat hij moet doen.
Als ik hem met de jog functie probeer te bewegen over de Y-as stopt hij na een centimeter of 10 met een piep-achtig geluid. Als ik hem vervolgens verder wil bewegen in de zelfde richting gaat hij ineens de andere kant op.
Dit doet hij volledig willekeurig, hij gaat gewoon waar die zelf heen wil.
Dit gebeurd als ik de "snelle pijltjes" van de jog gebruik.
Als ik de "langzame" gebruik lijkt het alsof de stappenmotor het gewoon niet aankan. Hij lijkt een soort van op zijn plek te haperen.

Ik heb de machine inmiddels helemaal nagekeken of alles in orde was en niks lijkt te helpen.

Heeft iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken?

Jullie hulp word zeer gewaardeerd, begin redelijk wanhopig te worden :P

Groetjes Mimi
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door benkr »

Je moet de lagering van de X- en Y-as opnieuw afstellen en ook de acceleratie en de snelhied van de motoren.
Hoe je dat doet kun je in het handboek van de machine lezen.
Dat handboek is eventueel bij Stepcraft te downloaden geloof ik, anders zul je het aan een andere Stepcraft eigenaar moet vragen.
mimi
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2020 17:10

Re: voorstellen en hulp gevraagd

Bericht door mimi »

Dat valt te proberen.

Maar even puur uit interesse, hoe zou de snelheid en acceleratie ervoor kunnen zorgen dat hij de andere kant op gaat?