Pokeys 57 cnc

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

thb-support
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2010 22:19

Pokeys 57 cnc

Bericht door thb-support »

Beste mensen, ben al een tijdje aan het stoeien met pokeys 57CNC.
Wie heeft er ervaring met deze Hardware en software ?
Heb twee vragen:
1)5e en 6e as lopen door na korte bediening externe toetsen, onder hotkeys met de pijltjes toetsen gaat het goed.
2) Feedrate override, krijg ik niet voor elkaar met potmeter.

v.g Gerrit
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door Bjornski1976 »

In combinatie met welke software gebruik je die Pokey57cnc?

Dat de as door loopt kan te maken hebben met een keuze in de software. Is de instelling; jog je per toets een hoeveelheid of beweeg je zolang de toets gebruikt wordt?

Voor de feed rate override sluit je de pot meter een op een analoge input 3.3Volt, 41, 42, 43, 44 of 45? Welke heb je gedifineerd?

Heb nog geen ervaring maar ben me er op aan het voorbereiden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door benkr »

Ik heb op mijn machine die feed rate override in gebruik, maar ik gebruik het zelden omdat er een flinke vertraging zit tussen het moment van verdraaien van de potmeter en het moment waarop de besturing (Pokeys57CNC) reageert.
En wat betreft die toetsen dat ligt denk ik helemaal aan instellingen.

Het grootste probleem met Pokeys is de documentatie, lang niet elke situatie is goed uit die documentatie terug te halen, er staan geen fouten in, maar wel zijn er behoorlijke hiaten, niet als je er zo doorheen scant, maar wel als je een specifiek probleem hebt, dan blijkt dat jouw specifieke probleem er niet te vinden is.
Zo heb ik me pasgeleden nog helemaal rot gezocht hoe ik firmware updates moest doen, daar staat nergens iets over geschreven. Achteraf was het eigenlijk heel simpel, maar dat is achteraf alles.
Zo ook met die vertraging tussen potmeterstand en feedrate override, de basis is wel beschreven, daar is wel uit te komen, maar dan houdt het helemaal op, wil je dieper dan moet je gewoon zelf op onderzoek uit, en dat zijn er soms verre van logische dingen die van invloed op elkaar zijn zonder dat je dit ergens beschreven ziet zijn. Ik heb wel gezien dat filtering sterk van invloed is op het geheel, maar echt goed krijg ik het niet.

Zo heb ik b.v. nog steeds een soort van toggle functie op hoofdletters en kleine letters, de ene keer zet ik het aan met caps lock, en de keer daarop zet ik het uit, maar vooraf aangeven of ik hoofdletters of kleine letters krijg is mij nog niet gelukt. Ik gebruik het om G-code te editen, gelukkig is die niet case gevoelig dus niet echt spannend om verder uit te zoeken.
thb-support
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2010 22:19

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door thb-support »

Pokeys icm Mach3
op ingang 45 Pokeys, kan ik de analoge waarde lezen die binnenkomt.
Weet niet hoe ik dit in mach3 verwerken moet.

Doorlopen van de assen, assen B en C, na bediening van de inputs, signalen op Pendant Connector.
Onder toets selectie Hotkeys voor as B en C gen probleem.

Na bediening noodstop stoppen alle assen, na herstel noodstop en reset, lopen de assen weer verder.

Alleen na afsluiten van mach3 wordt alles herteld.

v.g Gerrit
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door benkr »

thb-support schreef: 04 jun 2020 20:47 Pokeys icm Mach3
op ingang 45 Pokeys, kan ik de analoge waarde lezen die binnenkomt.
Weet niet hoe ik dit in mach3 verwerken moet.
v.g Gerrit
Ik zal proberen morgen in mijn machine op te zoeken hoe ik dit heb ingesteld, maar weet dat ik er niet tevreden over ben, ik vind de vertraging niet werkbaar.

Ook roept Pokeys zelf dat je maximaal 3 assen kunt gebruiken, voor meer moet je over naar Mach4, daarom wordt er bij een 4e as in Mach3 altijd één van de op dat moment niet gebruikte assen omgeschakeld naar de 4e as. Dus die B- en C-as zullen het nooit goed gaan doen denk ik.
thb-support
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2010 22:19

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door thb-support »

Ja, nee, de werking van een analoog signaal is traag, heb je het analoog filter ingesteld op snel?.
Ik werk met een 6 assig oppervlak van mach 3, waarom werk het goed in een programma, en met hotkeys, en niet met de hardware ingangen op as A en B?

v.g
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door benkr »

Hier mijn instellingen voor analoge input (potmeter):

21094 21093

Mach3 heeft zgn. DRO's voor dingen die uitgelezen worden, daar knoop je nu dus een Pokeys ingang aan. Wel zorgen dat de scaling klopt.

En wat betreft het andere, ik kan je daar niet mee helpen, maar ik blijf denken dat dat de beperking van Mach3 is.
thb-support
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2010 22:19

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door thb-support »

Hallo kan de afbeeldingen niet zien, ben niet bevoegd het te zien staat er op.

v.g
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door benkr »

Ben je wel ingelogd?
Kunnen andere lezers het wel zien?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door Ballegooijen »

Ja hoor, ik zie de foto's gewoon.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 06 jun 2020 17:43 Ben je wel ingelogd?
Kunnen andere lezers het wel zien?
Als je niet ingelogd bent, wordt het ook lastig een berichtje te plaatsen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door benkr »

Cntrl + F5 is vaak de wondertoets.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jun 2020 21:24
benkr schreef: 06 jun 2020 17:43 Ben je wel ingelogd?
Kunnen andere lezers het wel zien?
Als je niet ingelogd bent, wordt het ook lastig een berichtje te plaatsen. :lol:
Hugo, heb je vandaag flink uitgeslapen?
thb-support
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 okt 2010 22:19

Re: Pokeys 57 cnc

Bericht door thb-support »

Foto'nu te zien bedankt.

Ga het zo een proberen.

de assen B en C heb ik omgeleid, via digitale input en keymapping bvb A en vervolgens hotkeys gezegd dar B as A is.

Nogmaals bedankt
Plaats reactie