CauCau CNC aansluiten met EdingCNC

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dgd1998
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 16:57

CauCau CNC aansluiten met EdingCNC

Bericht door Dgd1998 »

Goedemorgen!

Ik heb onlangs een CNC gekocht van CauCau om te gebruiken als test-CNC. Deze werd geleverd met Mach3, maar aangezien wij binnen ons bedrijf alle machines hebben draaien op EdingCNC heb ik een CNC720 CPU bij Eding besteld om alles om te kunnen bouwen. Ik loop nu alleen tegen het probleem aan dat ik de spindle niet aan de praat krijg. Op de Mach3 CPU zat deze verbonden met een schakelrelais die niet op de Eding CPU zit. Uit de inverter komen twee draden die voor de spindle zijn (DCM en FOR). Ik loop dus vast in het aansluiten van deze twee draden in de Eding CPU. Ik hoop dat iemand op dit forum hier verstand van heeft en mij zou willen helpen!

Met vriendelijke groet,

Daniel Drost
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CauCau CNC aansluiten met EdingCNC

Bericht door Kjelt »

De DCM en FOR is alleen voor het aanzetten van de spindel.
Als de benodigde signalen voor je vfd ttl compatible zijn kun je die gewoon aan de cnc720 aansluiten op de /toolon uitgang, eventueel inverteren met een optocoupler of iets dergelijks. De DCM moet dan aan de gnd komen te liggen. PAS OP dit is voor een HY VFD dus eerst even bij je eigen vfd kijken
het vfd boekje erbij pakken en kijken wat daar precies nodig is.

Wat heb je nodig voor het toerental of is dat fixed ?
Dgd1998
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 16:57

Re: CauCau CNC aansluiten met EdingCNC

Bericht door Dgd1998 »

Bedankt voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp kan DCM dan naar de gnd en FOR naar tool on? Het is inderdaad en HY VDF dus dat zou dan moeten kunnen. Toerental weet ik niet precies. Bedoel je wat de spindle maximaal aankan?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CauCau CNC aansluiten met EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Dgd1998 schreef: 04 jan 2021 12:39 Bedankt voor je reactie! Dus als ik het goed begrijp kan DCM dan naar de gnd en FOR naar tool on?
Ja dat klopt.
Het is inderdaad en HY VDF dus dat zou dan moeten kunnen. Toerental weet ik niet precies.
Voor je begint verzeker je er van dat de VFD goed geconfigureerd staat voor de motor. Dit is niet altijd het geval.
Als de verkoper dit gedaan heeft dan zal het redelijk goed zijn maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Bedoel je wat de spindle maximaal aankan?
Nee je kunt met Eding het toerental van de spindel sturen.
Je Gcode bevat Sxxxxx commando's waarbij xxxxx het toerental is.

Bij de HY werkt in ieder geval de 0-10V ingang, die gebruik ik ook.
Op de CNC720 kaart zet je dan de jumper op 0-10V zie CNC720 hardware manual hoofdstuk 6.8.
Je gebruikt dan de PWM_VOLT uitgang van pin 23 en die sluit je aan op de VFD ingang VI. Ook moet je ACM dan aan ground van Eding hangen, als je bovenstaande al hebt gedaan (ground naar DCM) dan kun je de ACM aan de DCM hangen.

Nu kun je met de MDI testen of het werkt.
Je geeft bv S10000 in en zet de spindel aan (spindel icoontje in Eding) en de motor moet dan gaan draaien.
Als het toerental dan niet klopt (kun je op de VFD zien of met een rpm meter) dan kun je dat aanpassen in een tabel maar dat kun je hier op het forum wel vinden.
Dgd1998
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2020 16:57

Re: CauCau CNC aansluiten met EdingCNC

Bericht door Dgd1998 »

Helder, bedankt voor de uitleg! Ik ga het deze week testen als ik weer op werk ben. Als het gelukt is of er nog problemen zijn zal ik het posten :)
Plaats reactie