Shielding en kabels

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Shielding en kabels

Bericht door xander janssen »

Zojuist even een RVS plaatje gebogen en vastgezet.

Onder het plaatje is de achterplaat blank geschuurd.

23499
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Shielding en kabels

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Netjes, alleen vraag ik me af hoe je het voor elkaar krijgt verschillende kleuren adereindhulsjes te gebruiken.
Normaal is de kleur een code voor de draaddikte die je er in gebruikt, en ik neem aan dat jouw draadjes allemaal hetzelfde zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Shielding en kabels

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2021 07:51 Netjes, alleen vraag ik me af hoe je het voor elkaar krijgt verschillende kleuren adereindhulsjes te gebruiken.
Normaal is de kleur een code voor de draaddikte die je er in gebruikt, en ik neem aan dat jouw draadjes allemaal hetzelfde zijn.
Even er van uit gaande dat xander de juiste diameter hulsjes heeft gebruikt dan kan het omdat er minstens drie verschillende series zijn met hun eigen kleur per diameter:
KL-D Din47002
KL-T (firma Klemko)
Klauke
Conrad heeft ook helemaal andere kleuren , 0,75 is daar bv wit dus er zullen nog wel enkele andere systemen zijn (frans? Engels?) om nog te zwijgen van de USA die in AWG diameters rekent en uiteraard iets anders weer bedacht hebben.

Wat dat betreft ben ik heel blij dat de verkeerslichten in de wereld de kleuren wel uniform hebben :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Shielding en kabels

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 15 mei 2021 08:41 Wat dat betreft ben ik heel blij dat de verkeerslichten in de wereld de kleuren wel uniform hebben :lol:
Dat is volgens mij dan ook een van de weinige dingen die ik kan verzinnen. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Shielding en kabels

Bericht door xander janssen »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2021 07:51 Netjes, alleen vraag ik me af hoe je het voor elkaar krijgt verschillende kleuren adereindhulsjes te gebruiken.
Normaal is de kleur een code voor de draaddikte die je er in gebruikt, en ik neem aan dat jouw draadjes allemaal hetzelfde zijn.
Bij Conrad hebben ze dit soort assortiment-dozen met verschillende diameters en dan in verschillende kleuren. Ook hebben ze zakjes van 100 stuks waarbij je zowel diameter als kleur kunt kiezen.

23505

Ik gebruik de kleur om een geleider te coderen ipv diameter. Diameter moet je maar 1x opletten dat je de juiste uit het doosje neemt maar vervolgens is het wel makkelijk om een codering te hebben.

Motoren sluit ik aan stuurkast aan zonder stekkers. Als dat dan nog eens los moet heb ik een kleurcodering vor A+, A-, B+ en B- idem voor U, V en W.
Na opnieuw aansluiten in de kast nooit een verrassing met een motor die ineens de andere kant op loopt. Zeker bij aders die allemaal zwart zijn met om de 15 cm een klein cijfertje erop gedrukt. Vaak in de kast al moeilijk leesbaar of niet eens zichtbaar omdat de aders maar stukje uit de mantel steken.
Plaats reactie