Onderzoek CNC-freesmachine gebruik in de hout en meubelbouw

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SjoerdBWI
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2021 17:18

Onderzoek CNC-freesmachine gebruik in de hout en meubelbouw

Bericht door SjoerdBWI »

Beste leden,

Allereerst bedankt voor de toelating tot dit forum.

Mijn naam is Sjoerd Geerlings docent Bouwen, Wonen en Interieur op het Herbert Vissers College te Nieuw Vennep. Voor de opleiding Mens en Technologie die ik volg aan de Hoge school van Amsterdam, ben ik bezig met een onderzoek naar de inzetbaarheid van de CNC freesmachine in kleinere hout en meubelbouw bedrijven. Als docent BWI leer ik mijn leerlingen digitaal tekenen en laat ik ze kennismaken met diverse toepassingsmogelijkheden zoals de CNC-freesmachine. Ik gebruik hierbij standaard het voorbeeld van de Ikea meubels, maar krijg regelmatig de vraag van leerlingen, welke toepassingen er mogelijk zijn voor kleinere ondernemers . Hieruit is ook mijn onderzoeksvraag ontstaan.

ik hoop ik dat jullie mij willen helpen aan de hand van de volgende vragen:

Is er binnen het MKB in de sector behoefte aan CNC-freesmachines? (Denk aan meubelmakers, restaurateurs e.d.)
Zijn er voor deze sector betaalbare, betrouwbare en toepasbare machines op de markt?
zijn er al kleinere ondernemingen die gebruik maken van een CNC-freesmachine in de hout en meubelbouw ?
Voor welke toepassingsmogelijkheden wordt de CNC-freesmachine in de hout en meubelbouw gebruikt?

ik zie graag jullie antwoorden tegenmoet,

Met vriendelijke groet,
Sjoerd Geerlings
Opleiding: Mens en Technologie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Onderzoek CNC-freesmachine gebruik in de hout en meubelbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Welkom Sjoerd,
hoewel ik niet in die richting werkzaam ben, herken ik van alles in je vraag. Vooral iets in de trant van 'wat de boer niet kent'.
Jullie hebben op de opleiding dus acuut behoefte aan wat CNC gereedschap.
Let wel, ik noem het gereedschap, en met gereedschap moet je leren werken om de voordelen en de mogelijkheden er van te zien.
Jij zelf loopt blijkbaar al zo ver achter dat je je leerlingen niet voor kunt lichten. (zeg ik met een glimlach)
Deze vraag herken ik in zoverre dat ik die 40 jaar geleden ook steeds hoorde in de metaal wereld, matrijzenmaker vonden dat CNC programmeren te moeilijk en tijdrovend was om nut te hebben, degene die het wel zagen namen een behoorlijke voorsprong.

Er zijn hier op het forum echt wel een aantal mensen actief in de richting waarin jij je beweegt, CNC heeft echt heel veel nut. Maar je moet wel de creativiteit hebben om de mogelijkheden te zien, in deze tijd van youtube filmpjes verbaast het me dat ook jouw leerlingen die nog niet verzonnen hebben.

Ik wil niet onvriendelijk overkomen, maar onder welke steen heb jij al die tijd gezeten ? ;-)

Let wel, gewoon een beitel vast kunnen houden, en met een handzaag iets haaks afzagen blijft in mijn ogen wel belangrijk.

CNC bovenfrees:shaper origin https://www.shapertools.com/en-gb/workstation/overview/
https://youtu.be/iEv2wcOukjQ
en het werkblad er bij ook handig zonder die CNC
https://youtu.be/9bbpEr0mCfE
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onderzoek CNC-freesmachine gebruik in de hout en meubelbouw

Bericht door joopbos »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2021 07:42 .Deze vraag herken ik in zoverre dat ik die 40 jaar geleden ook steeds hoorde in de metaal wereld, matrijzenmaker vonden dat CNC programmeren te moeilijk en tijdrovend was om nut te hebben, degene die het wel zagen namen een behoorlijke voorsprong.
40 jaar geleden de eerste lessen van Hugo gekregen. Tot op de dag van vandaag profijft van.

Voor Sjoerd, prikkel de fantasie van je leerlingen. Zeg hun dat er nog veel meer mogelijk is dan dat jij kunt bedenken en vertellen.
Plaats reactie