ISO programma op Heidenhein ITNC530

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sidney
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2021 11:52

ISO programma op Heidenhein ITNC530

Bericht door Sidney »

Hallo allemaal, mijn naam is Sidney en ik ben nieuw op de forum. Ik ben kort geleden bij een nieuwe werkgever begonnen en die heeft een Doosan 650 II met Heidenhain ITNC530 besturing, freesbank.
Ik wil graag met cadcam werken (Fusion360) om makkelijker te kunnen werken want ik beheers Heidenhain (nog) niet..
Nu heeft een frezer vriend van mij een programmatje gemaakt en die heb ik op de machine maar hij wil het niet simuleren/maken.
Ik krijg de melding : “ Program Start Undefined “. Had online gevonden dat je dan waarschijnlijk de knop GOTO niet gebruikt heb maar dat is niet zo. Ook al doe je het wel krijg je die melding.
Ik zie wel dat er nergens een G54 oid staat, maar weet niet of dat ermee te maken heeft.
Hopelijk weet een van jullie raad :-)

Alvast bedankt. Mvg, Sidney
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ISO programma op Heidenhein ITNC530

Bericht door Kjelt »

Ik heb hier absoluut geen verstand van maar is het niet een kwestie van een compare tussen een G code programma dat draait op de machine en de door fusion gegenereerde G code ?
Misschien dat de machine aan het begin nog een of ander riedeltje verwacht ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ISO programma op Heidenhein ITNC530

Bericht door Arie Kabaalstra »

gebaseerd op mijn ervaring met Heidenhain sturingen, Vergeet ISO op een "Heidi", ik had een collega die bijzonder goed was in het programmeren in ISO, hij heeft het eens geprobeerd op een Heidenhain sturing.. en heeft het opgegeven..

Zorg voor een Postprocessor die Heidenhain code uitgeeft.. en leer Heidenhain programmeren.. 't is een iets andere benadering, maar als je't eenmaal door hebt, dan zul je merken dat het goed in elkaar zit, en dat Heidenhain veel meer toegespitst is op aan de machine programmeren.

Kijk anders eens op 't internet, en zoek een Heidenhain ITNC 530 Manual op, er staan er genoeg.. Leren is leuk, anders was ik zelf ook wel dom gebleven.

Ik "Spreek" vloeiend Heidenhain en ISO, in verschillende dialecten, alleen ISO in Heidenhain Dialect?.. Nee.. geen zin in..
Sidney
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2021 11:52

Re: ISO programma op Heidenhein ITNC530

Bericht door Sidney »

Hallo Arie en Kjelt, bedankt voor jullie snelle reacties. Mijn maat heeft wel de goeie postprocessor voor Heidenhain in Fusion, dus daar ligt het niet aan.
Heb contact gehad, alweer, met Heidenhain, en nu lukte het opeens wel om te zien welke versie wij hebben.
Schijnt dat je ISO wel op Heidenhain kan draaien, maar dan moet het ingesteld worden daarop. Hij kan dus niet en Heidenhain én ISO bewerken ( al dan niet door te kiezen op een bestand dat eindigt op .H of .I
Dus ik moet zoeken in de manuals van Heidenhain naar mijn versie en kijken hoe ik ‘m op ISO kan zetten.
Zou het wel heel jammer vinden als het niet zou werken want ik vind het importeren ve Step file en dan de cadcam erop los laten toch het beste. Zal aan mijn onkunde liggen dat ik geen fan ben van Heidenhain.
Enniewee, hoop dat jullie er ook iets van opgestoken hebben en ben dankbaar voor jullie hulp, en dat zo snel al !!!
Groetjes, Sidney
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: ISO programma op Heidenhein ITNC530

Bericht door cncjohn »

Ik gebruik al jaren de twee talen door elkaar heen .h en .i Voor een nog al uitgebreid 3d pakket met heidenhain pp.
En voor het simpele 2d werk heb ik een ander programma dat dus een ISO post gebruikt. Dit werkt prima hoor.

Het aan de machine programmeren wordt hier inmiddels niet meer gedaan

Ik denk eerder dat er in je header iets niet klopt
Misschien moet je die even posten

Succes
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ISO programma op Heidenhein ITNC530

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je hoeft een Heidenhain volgens mij niet "op ISO " te zetten.. je hebt zoals CNCJohn ook al aangeeft .H (Heidenhain Klartekst/FK) en .I (ISO) bestanden, er zijn nog meer bestandsvormen die je kan maken, maar daar heb je in dit stadium niets aan.

Als je een ISO programma laadt in Automatische programma afloop, dan zou de besturing wel moeten zien dat het om een ISO programma gaat, en niet om een Heidenhain Klartekst of FK programma
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: ISO programma op Heidenhein ITNC530

Bericht door rien1959 »

Waarom zou je in ISO werken als je een postprocessor hebt ? Volgens mij is de postprocessor van Fusion360 gewoon Heidenhain taal en geen ISO. Blijkbaar niet de juiste processor geselecteerd bij Fusion.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ISO programma op Heidenhein ITNC530

Bericht door Arie Kabaalstra »

rien1959 schreef: 26 okt 2021 20:14 Waarom zou je in ISO werken als je een postprocessor hebt ? Volgens mij is de postprocessor van Fusion360 gewoon Heidenhain taal en geen ISO. Blijkbaar niet de juiste processor geselecteerd bij Fusion.
Volgens mij is de Postprocessor van welk CAM pakket dan ook degene die je kiest.., Ik werk met CamBam, en ik heb posts voor EdingCNC en Brother, nog niet voor de EMCOturn 120, omdat ik die vooralsnog niet vanaf de PC kan benaderen, en dus alles aan de machine inklop..
Plaats reactie