Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door keesfrees »

Over de harde schijf, zou die wel zo speciaal zijn ?
Of gewoon een oud model en de besturing lust een nieuwer type niet ?
Geef de gegevens (foto) van de huidige schijf eens ayb.
hugo stoutjesdijk schreef: 27 okt 2021 12:54 Ik heb geen verstand van harde schijven, maar desondanks kan ik me voorstellen dat mensen met voldoende kennis heus wel een echte bitwise kopie kunnen maken. Maar eerst es even proberen met zo'n kloon setje kan natuur altijd.
Dat is natuurlijk heel betrekkelijk, ik goochel al weer meerdere decennia met harde schijven maar om nu te zeggen dat ik er "verstand van heb" dat doe ik niet, hooguit wat ervaring, ik vergelijk het met planten kweken, ik stop iets in de grond en doe er wat bij en dan is het afwachten.

Maar, ik heb onlangs weer succesvol een paar mensen geholpen met het kopiëren van oude HD's, en een aantal waren zo oud dat daar wat oude spullen aan te pas moesten komen, een nieuwere computer begreep 'm niet, ook al paste de aansluiting wel.

De eerste stap in dit geval zou nmi zijn om te zien of de HD leesbaar is op een ander systeem en dan een 1:1 kopie maken.
Dan is er wellicht een andere schijf te vinden in de archieven zoals ik die heb en dan de data daar op zetten.

De vraag is natuurlijk nog steeds of het wel aan de HD ligt.
EN, hoe lang je nog tijd en geld gaat uitgeven aan het in stand houden van deze besturing.
Want alles gaat een keer stuk, maar het hangt er maar vanaf hoe afhankelijk je bent van deze machine.
Ik bouwde op mijn koop machine vrijwel direct een 2e besturing, Eding, maar ik gebruik 'm niet want, heel verhaal, daar schreef ik al vaker over op dit forum.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Jensorie »

Dank voor jullie reacties allen,

Vandaag begonnen met het makkelijkste, de speicher en tmp geleegd.
Helaas nog geen verbetering. Met name bij het opstarten en afsluiten ervaar ik dat hij vast loopt.

Ik heb vorig jaar een volledige back up van de hdd laten maken, en deze heb ik al op een usb stick staan. Het zou dus eenvoudig te proberen moeten zijn om er een nieuwe IDE disk in te zetten en deze vooraf al in te spoelen met deze image.

De sturing zelf maakt, denk ik, geen gebruik van de computer. Als de pc vast staat, dan kan ik namelijk nog gewoon de assen bewegen en, afhankelijk van het moment van vastlopen, ook verder met automatische programma afloop. De computer draait inderdaad een embedded versie van 95, wat reetesnel opstart overigens!

Deze machine is van 2001, ik heb hiervoor een Bridgeport gehad met Heidenhain uit 1986, nooit gedoe mee gehad. Maargoed, daar zat dan ook geen windows omgeving in... Ergens heb ik toch nog wel de hoop dat ik ook met deze machine, nog een jaar of 10 op deze sturing kan teren voordat er een nieuwe(re) Siemens in gaat... :mrgreen:

Om de exacte specs van de disk te kunnen geven, moet ik hem even uitbouwen, ik zal kijken of dat morgen gaat lukken.
Het is in ieder geval een IBM travelstar. Speciaal zal hij denk ik niet zijn, vooral oud, en schaars. Dat maakt hem dan weer speciaal.

Wat zouden de voordelen zijn van een CF kaartje tov een klassieke HDD?


Grt
Jens
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Portje »

Een ide schijf, hoe groot is die?
Heb je misschien een usb case met ide aansluiting waar die in kan om eens te kijken of hij het dan doet?

Maar misschien is de schijf gewoonweg formatteren een optie.
Je hebt al een backup die je terug kunt zetten. las ik.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Jensorie »

Ja, het liefst doe ik zo min mogelijk met die schijf... :P Voorkeur gaat wel uit naar een extra schijf waar ik mee kan rommelen, en de originele hdd los halen en ergens goed opbergen. Een backup is inderdaad al aanwezig.


Jens
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door keesfrees »

( ten overvloede )
Portje schreef: 27 okt 2021 20:41 Je hebt al een backup die je terug kunt zetten. las ik.
(dat zie ik nu ook )
Maar dat moet dan wel een image zijn, op zo'n manier dat ook alles op de juiste plek staat op de "nieuwe" hardeschijf anders werkt het niet.

Maar nog steeds is het de vraag of het daar een ligt, heb je alle stekkers al een paar keer uit-in gedaan ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door javanree »

Jensorie schreef: 27 okt 2021 20:24Wat zouden de voordelen zijn van een CF kaartje tov een klassieke HDD?
Voordelen zijn vooral :

- geen bewegende delen, minder kans op storing / uitval en minder gevoelig voor trillingen
- onder sommige omstandigheden veel sneller (lagere seek times), dit voordeel verdwijnt naar mate je meer swapt of schrijft
- CF kaartjes worden nog gemaakt en verouderen niet als ze op de plank liggen ; de meeste (geschikte) IDE disks zijn niet meer nieuw te krijgen en dat wordt alleen maar moeilijker over tijd

Het werkt beter onder DOS dan onder Win9X , maar je zult het moeten proberen om te kijken wat in jouw geval beter is denk ik.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Portje »

Een orginele Siemens heb ik natuurlijk niet.
Maar mocht het nu gaan om een gewone ordinaire oude 3.5 ide schijf?
Ik vond op zolder nog 3 Maxtor schijven, netjes opgeborgen in een opbergbak.
80G, 120G, 250G
Ik heb ze nagekeken in een usb case waar zowel ide als sata in kunnen en ze werken nog alle 3.
Mocht je er daar een van willen, of iemand anders, om mee te spelen geef maar een gil, ik doe er toch niks mee.

( ik moet ze dan wel nog formatteren want er staan allemaal XXX films op, zag ik )
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door serum »

Jij hebt gewoon al die zaadfilms met Vin Diesel?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Portje »

Ik wist niet dat Vin in boerenfilms had gespeeld.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Jensorie »

Portje schreef: 27 okt 2021 23:52 ( ik moet ze dan wel nog formatteren want er staan allemaal XXX films op, zag ik )
Bedankt voor het aanbod, ik zal die plakkerige HDD's in gedachten houden. ;-)

Het verhaal over swappen en swap naar RAM geheugen probeer ik een beetje helder te krijgen, is dit iets dat ik in de bios van de computer in moet stellen, of is dit een bepaalde inrichting/ settings die ik in de nieuwe CF HDD moet zetten?

Ik lees onderhand dit topic door: https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=733906#p733906 Waar ook nog wel interessante informatie tussen staat. Echter niet specifiek voor een embedded systeem.

De volgende CF kaart op het oog:
https://www.allekabels.nl/compact-flash ... 64-gb.html


icm deze IDE adapter (ongetwijfeld goedkoper te vinden, maar DELOCK ben ik tot nu toe altijd tevreden mee, en ik kan de boel zo weer inbouwen.):
https://www.allekabels.nl/delock/6335/1 ... dVEALw_wcB

OF:
https://www.reichelt.nl/nl/nl/transcend ... b80be9d3ad
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door javanree »

swap is een Windows setting , in Win9X (uit het hoofd) aan te passen met :

In verkenner rechtermuisklik op "my computer" -> Properties
Dan in de performance tab onder Virtual Memory "let me specify settings"
En zet dit hard op 0 ; mocht dit niet kunnen (omdat applicaties niet meer draaien) gebruik dan hoeveel fysiek geheugen Win9X ook heeft.
Dus zit er 8MB RAM in het systeem, 8MB swap als zowel min als max size invullen. Maar beter is 0MB swap , helaas vinden niet alle applicaties dat goed.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Jensorie »

Ok, dat klinkt haalbaar.

Fotootje van de HDD:
https://flic.kr/p/2mFeAjD


Jens
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door javanree »

Ah let op !!!
Dat is een laptop harddisk,dus geen 40 maar 44 pins aansluiting
Zorg dat je een IDE-CF adapter koopt met een 44 pins aansluiting , die zijn er ook
Scheelt weer, geen aparte power kabel nodig. En een CF kaart gaat zeker sneller zijn dan dit ding :mrgreen:
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Jensorie »

Man...

Denk je even wat spul uit Nederland te bestellen om snel verder te kunnen, duurt het nog weken voordat het uit China komt...
Anyway, alles is nu binnen. Ik heb alleen mijn twijfels over de USB stick met bestaande back up. Wat voor bestanden zijn dat normaliter? Ik zou een Image file oid verwachten.


Grt
Jens
Plaats reactie