Kan je uw nulpnt op een Heid 530 ook manueel nemen?

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yves
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 mar 2007 22:24
Locatie: Peer (Belgisch Limburg)
Contacteer:

Kan je uw nulpnt op een Heid 530 ook manueel nemen?

Bericht door Yves »

Ik bedoel dus zonder de automatische 3D touch probe
soms lapt hij het mij, meestal ´s avonds redelijk laat om de automatische 3D taster niet te activeren in de spindel, nu heb ik wel nog een handmatige taster liggen van heel vroeger voor ff vooruit te kunnen maar bij mijn weten heeft heidenhain hier toch geen menu voor? (het is een Itnc530)
andere sturingen toch meestal wel, zoals midden berekenen cirkel op 3 handmatig getaste punten enz..
x & y kan ik in handbediening, softkey naar links, wel op 0 leggen maar voor de Z-as is het altijd met eindmaten werken...
nulpunt nemen duurt soms langer als een 5-assig product frezen :roll:

niet dat dit wekelijks gebeurt maar zo eens heel af en toe, en dan is het vervelend als alles 10x langzamer gaat als je met dringend stukwerk zit :)
.



Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kan je uw nulpnt op een Heid 530 ook manueel nemen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

zie manual.. 't staat er allemaal in.. ik heb jaren lang met een Renishaw taster gewerkt... maar we hebben eens een week zonder moeten doen.. omdat de optische interface kapot was..

Later in een gereedschapmakerij gewerkt waar ze alleen een mechanische taster hadden.. dus.. ook handmatig nulpunten instellen.. stelt niets voor..
Birdje
Donateur
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2012 23:20

Re: Kan je uw nulpnt op een Heid 530 ook manueel nemen?

Bericht door Birdje »

veranderen nulpunt met de hand is gemakkelijker in de preset tabel hier ook een optie op absoluut nulpunt over te nemen of bepaald getal te verekenen

gr
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Kan je uw nulpnt op een Heid 530 ook manueel nemen?

Bericht door cnc junkie »

Heb zelf ook een manuale 3D taster, en gebruik gewoon de tastfuncties in de heidenhain 530 besturing.
Tastfunctie kiezen, met de hand aantasten en punt overnemen, met de positie overneem knop.
En dan Nulpunt overnemen vanuit de tastfunctie (softkey nulpunt overnemen)
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kan je uw nulpnt op een Heid 530 ook manueel nemen?

Bericht door andrefc101 »

Zal de topicstarter blij mee zijn..... eindelijk een oplossing na 2 jaar ;-)
Plaats reactie