Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er zijn hier vast wel mensen die meer met siemens logo doen dan ik.
Probleem doet zich voor, dat tijden het instellen van de page setup, de kaboutertjes van siemens opeens vonden dat alle simbolen zo groot waren dat ik 1341 paginas nodig heb om de boel te printen. :evil:
Even toelichten, al die groene rechthoekjes zijn dus pagina's.
Probleem, hoe krijg ik dit opgelost. :oops:
Blijkbaar kunnen de symbooltjes vergroot worden, maar niet meer verkleind.
16501
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben al terug naar 8 pagina's, heb de print zoom functie op 1% gezet, het menu doet minimaal 25%, maar je kunt een waarde ingeven, helaas geen 0.5%.
Maar ik ben toch wel erg nieuwsgierig hoe ik dit op moet lossen.
Zal wel de Siemens methode worden, "gewoon opnieuw"
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door pieter dr200 »

als je het op een pagina wilt printen kan je het beste als PDF opslaan.
Bestand vervolgens opslaan als.
en dan als bestandstype PDF selecteren I.P.V. lsc.
nu kan je het openen met Adobe PDF reader.
vervolgens druk je op afdrukken en dan selecteer je de huidige pagina (die je af wilt drukken).
en bij vergroten en verkleinen selecteer je passend.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

:evil: Helaas, die pagina indeling blijft hetzelfde, dus gewoon een pdf met 4000 pagina's.
Ik heb met de zoom instelling de boel al terug kunnen brengen tot 8, maar het zijn er officieel 2.
Heb op het siemens forum precies hetzelfde probleem gevonden, helaas geen enkele reactie op gekomen.

Jammer genoeg heb ik wel vaker dit soort amateuristische problemen bij gratis mee geleverde software van (gerenommeerde) fabrikanten, duidelijk niet belangrijk voor ze.

Kan het wel oplossen denk ik, select all, copy, nieuw project aanmaken, paste. En dan moet je zelf nog de IO beschrijvingen in gaan vullen.
(hm, dat werkt dus ook niet :evil: )
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 03 mar 2018 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door serum »

Zit er iets van en page-setup in de software? Lijkt erop dat de opmaak in een grootformaat is gedaan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 03 mar 2018 09:24 Zit er iets van en page-setup in de software? Lijkt erop dat de opmaak in een grootformaat is gedaan.
Ja, die zit er, maar op 2 niveuas, het 'gewone' kies paginaformaat en portrait en landscape. Daarnaast bij de page preview zit een blad waar je instelt welke gegeven je wilt printen .
En daar zit nog een zoom instelling, standaard pulldown menu van 25% .. 400%. En zoals je ziet heb ik daar 1% ingevuld, en zit ik nu nog 'maar' op 8 pagina's.
Het probleem is volgens mij dat ie die symbooltjes 'hard' geschaald heeft of zo, en dat niet meer terug zet op de systeem grootte, maar dan zou bij invoegen van een nieuw symbool een andere maat komen, en dat is ook niet het geval.
16516
Voor de werking maakt het niet uit, maar voor de documentatie is het een beetje lastig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door DirkSchipper »

Vooraf: ik heb geen enkel idee van die software. Nooit gezien noch mee gewerkt.

Maar .... Jij laat nu de setup van de printer zien.
Als ik met bijvoorbeeld Visio of een ander stroomschema-pakket werk, kan ik ook op die manier iets passend make voor een afdruk. Maar gewoonlijk is er ook in de tekenfase een pagina-instelling waar je het e.e.a. kunt instellen. n daar kun je waarschijnlijk ook de grootte van de diagrammen en tekst schalen ....
Effe zoeken waar dat in dit pakket zit, want dat kan ik je niet vertellen ....
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door HD13 »

Volgens mij kun je rechts naast je zoom tekens ( 3 icoontjes) ingeven hoeveel regels je per blad wil hebben, of bedoelde je dit niet ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door serum »

kies paginaformaat en portrait en landscape
Welk pagina-formaat staat hier geselecteerd? Vast geen A4?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DirkSchipper schreef: 03 mar 2018 12:21 Maar .... Jij laat nu de setup van de printer zien.
Als ik met bijvoorbeeld Visio of een ander stroomschema-pakket werk, kan ik ook op die manier iets passend make voor een afdruk. Maar gewoonlijk is er ook in de tekenfase een pagina-instelling waar je het e.e.a. kunt instellen. n daar kun je waarschijnlijk ook de grootte van de diagrammen en tekst schalen ....
Effe zoeken waar dat in dit pakket zit, want dat kan ik je niet vertellen ....
Dat zou je verwachten, maar de enige mogelijkheid is die ZOOM instelling die ik nu op 1% heb staan, toen heb ik met wat geschuif de boel terug kunnen brengen tot 4 pagina's, wat voorheen gewoon op 2 pagina's kon.
Dit zijn natuurlijk allemaal standaard symbolen, die hoef je in principe niet van maat te veranderen. Ik denk dat je in een schema tekenpakket ook de maat van het weerstand symbool los van de rest kunt veranderen, wel het hele schema.
HD13 schreef: 03 mar 2018 12:34 Volgens mij kun je rechts naast je zoom tekens ( 3 icoontjes) ingeven hoeveel regels je per blad wil hebben, of bedoelde je dit niet ?
16529
Je bedoelt dat 1234 blokje, daarmee stel je het aantal pagina's in, maar als dat er minder zijn dan het schema nodig heeft, krijg je een foutmelding.
serum schreef: 03 mar 2018 17:36 Welk pagina-formaat staat hier geselecteerd? Vast geen A4?
16530
Toch wel hoor, maar als ik er A3 van maak vergroot die alles zodat er niets veranderd.

Op de Siemens Forum site hetzelfde probleem gevonden, 1 jaar oud, geen oplossing aangedragen.

Ik ga nog een .ini filetje hacken.....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens LOGO! SoftComfort V8.1 page setup probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Opgelost,
versie 8.2 installeren. Nu klopt het denk ik weer redelijk.
Jammer dat de vorige vraagsteller in de Siemens FAQ nooit antwoordt heeft gekregen.

En verder is het gewoon behoorlijk kort door de bocht software, nu weet er iemand niet meer dat het misschien logischer is dat je de IO lijst gewoon op nummervolgorde doet, en niet alfabetisch waardoor I1, I10, I11, I12, I2, I3 in deze volgorde afgedrukt wordt :shock: . (Dat ging dan in versie 8.1 wel goed)
16535

Maar we kunnen weer leesbaar printen, alles staat er op, verder maar zo min mogelijk tijd aan verspillen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie