Tnc 155 drip feed

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Tnc 155 drip feed

Bericht door rien1959 »

emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Tnc 155 drip feed

Bericht door emcodeckel »

Hoi allen,

Ik hoopte hier een volledig antwoord te vinden, maar dat blijk nog niet helemaal te lukken.
ik wil ook graag een TNC155 / 355 middels de PC (met alleen USB) en een USB-RS232 kabel van programmas voorzien.
Het hoeft niet eens per se middels drip feed, gewoon een programma 'uploaden' van de PC naar de TNC zou al mooi zijn om werkend te krijgen.
Voor zover ik kan zien bevatten de meeste USB-RS232 kabels alleen de RX en TX en uiteraard GND.

Is dit voldoende of zijn de RTS & CTS signalen ook essentieel voor de seriele communicatie tussen TNC en PC?

Wie heeft hier ervaring mee en welke USB-RS232 kabel (met bv welke chip) word succesvol toegepast?

Alvast hartelijk dank
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tnc 155 drip feed

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou RTS CTS ook gebruiken,
die chip van de usb-rs232 kabel is alleen belangrijk voor de windows versie, die moet er een com poort van kunnen maken. (volgens mij zijn de FTDI types wel de meest succesvolle)
Dan moet je even zoeken naar TNC REMO dat is het communicatie programma waar je mee kunt communiceren. (ergens bij heidenhain is dat wel te vinden, daar is heel veel te vinden)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Tnc 155 drip feed

Bericht door emcodeckel »

Beste Hugo,

Hartelijk dank voor je snelle reactive.
Inmiddels heb ik geen 'kant-en-klare' usb-RS232 kabel gekocht maar een soort 'adapter-printje'
Daarop zijn in ieder geval alle RS232 aansluitingen terug te vinden:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/comm ... rt-adapter

Zodra deze binnen is ga ik het proberen, samen met de tips uit andere gerelateerde topics op de forum zou er genoeg info te vinden moeten zijn denk ik nu.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Tnc 155 drip feed

Bericht door motormuis »

Rien dit is toch dezelfde TNC 155 als die van mijn interact
ik heb een verloopkabel na USP en tnc server (TNC Remo is voor jongere programma's en werkt niet bij TNC155) waarmee ik vanuit mijn laptop met w10 de machine kan zien
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Tnc 155 drip feed

Bericht door rien1959 »

Hans, dit is inderdaad dezelfde besturing. Het kost wat tijd maar normaal krijg je zoiets wel aan de praat. Verder ga ik er geen moeite in steken. Het verhaal is al zo vaak gedaan.
emcodeckel
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2020 16:04

Re: Tnc 155 drip feed

Bericht door emcodeckel »

Hoi Allen,

Helaas is het niet gelukt met die USB-RS232 omzetter.
Ik heb het wel aan de gang gekregen met een gewone PC die nog wel een echte RS232 poort heeft.
FE, 9600 baud werkt voor upload en download maar het moet allemaal precies kloppen anders werkt het idd niet.
Ook was het even zoeken naar de juiste RS232 pinout van de freesbank, gelukkig heeft Heidenhain daar een goede PDF voor beschikbaar :)
Plaats reactie