Heidenhain 530 besturing

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Roy1980
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2018 11:11

Heidenhain 530 besturing

Bericht door Roy1980 »

Beste kenners,

Wij hebben bij een klant een 3 tal machines staan. Zelfde merk en besturing.

Nu heeft die zelfde klant een 2e hands machine elders opgekocht. Wederom zelfde merk en besturing.

Ze gebruiken dezelfde programmas op alle machines.

Echter bij die laatste machine functioneert het niet Oals het hoort.

Op de 3 eerste machines word om toerentallen aan te passen het volgende via cad programma geconfigureerd.ze willen bijvoorbeeld van S2000 naar S4000 gaan. In het programma doen ze dit schrijven.

ToolCall S4000

Op de 3 oude functioneerd dit.
Op de laatste juist niet.
Machine gaat naar spindelorientering to en stop dus met draaien. Echter de voeding gaat gewoon door.welke niey handig is.

Fabrikant weet dit niet op te lossen.

Mij lijkt het niet handig geprogrammert door postproseccor.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door rien1959 »

Waarschijnlijk een parameter die anders is geprogrammeerd. Het servicehandboek van de 530 is te downloaden (na wat zoeken) Maar wat zegt Heidenhain ? De service is erg goed en ze zijn altijd bereid te helpen.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door cncjohn »

Is het misschien zo dat die laatste machine geen 4000 toeren mag/kan lopen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Roy, ik vind het een beetje moeilijk. Je 'doet' blijkbaar iets in de machine's, handel of onderhoud ? En wanneer je problemen tegenkomt kun je niet de geijkte weg naar de juiste kanalen vinden (siemens, heidenhain of machine fabrikant) dat zijn toch meestal degene die je op kortst mogelijke manier kunnen informeren over dit soort zaken.
De extra tijd en experimenten die jij er in stopt komen denk ik voor kosten van de klant, dat vind ik eigenlijk ook niet fair, klant denk dat ie een ervaren monteur inhuurt, vervolgens gaat die monteur op kosten van de klant z'n kennis bij spijkeren.

Het zijn allemaal maar aannames van mij, dus exuses als de waarheid anders in, echter de info die we hier op het forum over je krijgen is niet toereikend om een juist beeld te scheppen.
Je kunt je voorstellen dat het delen van informatie voor hobbyisten anders ligt dan wanneer er commercieel gebruik van wordt gemaakt. Dat is bijna hetzelfde als illegale software gebruiken.

O, en als je op een duidelijker antwoord hoopt, is het misschien niet verkeerd om een deel van het CNC programma te posten, in mijn beleving moet er een M3 na een toolcal Sxxxx komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door Arie Kabaalstra »

is het een oude of nieuwe 530?.. Ik heb ervaring met de eerste generatie 530's .. en ik ben er niet over te spreken.. vol met bugs..

hoe dan ook.. als je die eenmaal kent.. is er wel omheen te werken.. toerental moet gewoon te regelen zijn op die manier.. maar waarom met een Toolcall?.. als ik me niet vergis kun je ook gewoon programmeren "M3 S4000"..
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door rien1959 »

En toen bleef het stil .....
Roy1980
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2018 11:11

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door Roy1980 »

Daar ben ik weer,

Om eerst wat antwoorden te geven op voorgaande veagen:
Ja ik ben werkzaam in de machinebouw nu een jaar of 8 als service monteur.

Wij werken als vertegenwoordigeing voor een 3 tal machinebouwers waar we ook serrvice voor leveren.

Echter is onze kennis in het vekd veke maken hogerdan de fabrikant zelf. Heidenhain zelf weet hier ook geen antwoord op.

De fabrikant en in dit geval geidenhain zijn naturlijk mijn 1e vraagbaken. Deze wetenhet beiden niet.

Ik verwacht zelf dat dit een parameter is.
Al vind ik dmv van toolcall een toerental aanpassen niet handig.
Bijv. M3 s4000 wel

Ik zet mijn vraag hier weg doodst er meer freacjs zijn die dit wellicht hebben meegenaakt/ opgelost
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Roy1980 schreef: 03 dec 2018 14:58 Echter is onze kennis in het veld vele maken hoger dan de fabrikant zelf. Heidenhain zelf weet hier ook geen antwoord op.
De fabrikant en in dit geval Heidenhain zijn natuurlijk mijn 1e vraagbaken. Deze weten het beiden niet.
De machine fabrikant zal de plc wel geprogrammeerd hebben, en die bepaald uiteindelijk hoe zulke zaken afgehandeld worden, al is het in dit geval niet slim om af te wijken van een redelijke standaard.
Dus lijkt het me gewoon jullie taak om die PLC uit te pluizen, en die info zal je dan wel van de fabrikant moeten krijgen, maar dat lijkt me geen probleem.
Heidenhain is alleen maar besturings fabrikant / leverancier, die weet niet wat voor machine er aan komt.

Toerental bij een toolcal zetten kan geen kwaad, maar alleen een Swaarde en een toolcal zorgt er niet voor dat de spil gaat draaien, daar moet een M3 na komen. En ook als bij een draaiende spil het toerental aangepast wordt, wordt dat met een M3 pas uitgevoerd.

Ik vind de informatie te summier om er een oordeel over te geven. Testprogramma met diverse cases en dat in alle 3 de machines laten draaien, anders kom je er nooit achter wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door cncjohn »

beste Roy

volgens mij moet er achter die toolcall nog een nr en gereedschaps as staan TOOLCALL 1 Z S2000

zijn die bij beide toolcall's wel het zelfde TOOLCALL 1 Z S3000

wanneer je namelijk een ander tool nr oproept wil de machine gaan wisselen en klopt het dat de machine een georiënteerde stop uitvoert en daarna naar een positie loopt

grtz john
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door rien1959 »

Als je een beetje kennis had, dan had je al lang de parameters vergeleken van twee machines. Blijkbaar is je kennis niet zo hoog en ga je het hier op een amateurforum (sorry jongens) vragen. Ook de PLC kun je zo vergelijken. En dan ook nog roepen dat je meer kennis hebt dan Heidenhain ? Man, laat me niet lachen ! Arme klanten die van jullie service verwachten .....
Birdje
Donateur
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2012 23:20

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door Birdje »

goedenmorgen,

Ik werk ook met en 530 besturing. "toolcall s4000" moet genoeg zijn. als je zegt dat hij een spil orientatie gaat doen zou ik bijna denken dat hij de machine gereed maakt om te schakelen naar een andere trap...
werkt hij wel in handbediening (of mdi)? dan kan je gewoon knopje indrukken om de spil te laten draaien en dan met de hand: S en ander toerental. dan moet hij normaal over gaan.

succes maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk als je de toerental wilt veranderen en een totaal andere actie op komt (m19 spilorientatie)

ps als je een hoger toerental ingeeft dan de machine kan of parameters in limiteerd zou je een melding moeten krijgen

Gr
Roy1980
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2018 11:11

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door Roy1980 »

Probleem is opgelost.
Waren 2 parameters die ik heb aangepast.

Loopt weer als n zonnetje
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain 530 besturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Roy1980 schreef: 04 dec 2018 11:41 Probleem is opgelost.
Waren 2 parameters die ik heb aangepast.

Loopt weer als n zonnetje
En ??
Normaal delen we hier onze ervaring voor een ander, dus als je ook even verteld welke parameters, wat ze doen en waar ze op gezet zijn.(en waar ze op stonden)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie