Tnc 155 cycle cal pos

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door semmo »

Ah oke ik moet de cycl dus wel oproepen op de veiligheids afstand. Omdat deze dan ook in het negatieve bevindt.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door rien1959 »

Precies !
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door semmo »

Ik heb laatst een tool wissel geprobeerd (manueel).
Wat een omslachtige besturing is dat toch.

Ik ben aan het denken aan een ombouw.
Heeft iemand goede suggesties. ( Het liefst een besturing die ik aan de machine kan programmeren zonder pc bedoel ik)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door hugo stoutjesdijk »

semmo schreef: 09 jul 2019 20:21 Ik heb laatst een tool wissel geprobeerd (manueel).
Wat een omslachtige besturing is dat toch.
Dat roep ik al jaren, maar de meeste mensen zijn het nooit met me eens. :lol:
Maar misschien volg je niet helemaal de juiste procedure, want zo lastig is dat toch niet ?
Iets met tooldef en toolcall. Maar het zou ook nog wel eens van de implementatie van de machine fabrikant af kunnen hangen.

Ben ik wel benieuwd welke besturing je dan wel handig vind.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door semmo »

Volgens de handleiding:
Tool call 0
L Z0 m91. (Z as helemaal ingetrokken)
Stop (zodat je Dr tool kan. Wissele)
Machine weer starten
Tool call ....


Ik had eigenlijk toch wel verwacht dat dit stukje was verwerkt in een tool call.

En ja welke besturing dan wel zelf ben ik wel van het programmeren aan de machine. Dus misschien een Siemens 808d maar die kost een klein fortuin.
Ben nog op zoek naar de hobby variant van zoiets.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ken eigenlijk geen besturing waar je de toolcall combineert met de opdracht om hem fysiek te wisselelen. Dat zou ik niet handig vinden, soms wil je een andere tool aanroepen maar wel hetzelfde gereedschap in de spil laten.
Volgens mij kent de 155 nog geen M6 wat eigenlijk de stop/wisselvrijgave is. (helaas, wat eigenlijk best een gevaarlijke situatie oplevert :shock: )
Daarom moet je [Stop] in je programma zetten.
Dat je daarna een nieuwe Tool definitie nodig hebt lijkt me logisch.
Laat die 1e en 2e regel weg en kijk wat er gebeurt zou ik zo zeggen.

En ja misschien is een 808 wat handiger, is wel 30? jaar jonger, in de tijd dat de 155 verkocht werd, had je Siemens 8M, en dan was je ook ongelukkig geworden, om een heleboel andere redenen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door semmo »

Mijn machine moet de z as ingetrokken hebben om te kunnen wisselen.
Omdat dan pas de cylinder wat de spanbout induwd
Dan pas binnen bereik zit.

En ik had meer iets verwacht dat het zou gaan zoals op een Philips 432 besturing.
Deze gaat ook naar z0 bij een tool wissel.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door rien1959 »

Een TNC155 kan zowel met M6 als stop werken.
Het intrekken van de Z-as heeft niets met de Heidenhain besturing te maken, maar wel hoe de bouwer van de machine zijn PLC programma heeft geschreven. Ik hoef bij mijn Mikron geen M91 te gebruiken en kan op elk willekeurig punt mijn gereedschap wisselen. Verder start de spindel automatisch als je aan het einde van de eerste beweging na de wissel M3 of 13 ingeeft. De spindel start dan eerst en daarna gaan de assen bewegen. Het is Duits en is er dus goed over nagedacht .....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef: 10 jul 2019 09:42 Een TNC155 kan zowel met M6 als stop werken.
Dan ben ik destijds verkeerd geïnformeert, nooit met een 155 te maken gehad, maar 355. (modulaire broertje van de 155)
Helaas wisselde de klant het gereedschap met een stop ipv. M6. Als je dan de frees vast hebt en denkt de knop voor wisselen in te drukken maar de groene start knop drukt, gaat de frees door je hand. :shock: :shock:
Bij een M6 zal die hopelijk geblokkeerd zijn (dat is waarschijnlijk een PLC dingetje en dus afhankelijk van de machine bouwer). Zo was het bij 'onze' 355 in ieder geval wel. Maar de klant vond dat ie het beter wist, en gebruikte de STOP functie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door rien1959 »

Ik zal nog even verduidelijken hoe het bij de Mikron WF21C werkt. Naast de spindel zitten twee schakelaars. De bovenste druk je in om de gereedschapswissel te activeren. Er gebeurt dan niets maar wel wordt een spindelstart of cyclusstart geblokkeerd. Daarna pak je het gereedschap beet en drukt op de onderste schakelaar. Nu komt het gereedschap er uit en kun je wisselen. Daarna druk je nog een keer op de bovenste knop en de machine is weer vrij. Deze methode gebruik je in handbediening en bij automatisch gebruik met STOP. Handiger is om in automatisch bedrijf te stoppen met M6. Hierbij stopt de spindel en gaat automatisch de lamp van de bovenste knop branden om aan te geven dat de gereedschapswissel actief is. Je kunt dan op cyclus drukken maar er gebeurt niets. Je moet dus eerst wisselen en daarna op de bovenste knop drukken om de machine vrij te geven. Het is met M6 dus niet mogelijk om dan met cyclus op te starten zonder eerst de gereedschapswissel te hebben gedaan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tnc 155 cycle cal pos

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is exact zoals ik het ook gewend ben. Ook op andere machine en andere besturingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie