philips 432

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dodgeman
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2020 21:07

philips 432

Bericht door Dodgeman »

Hallo,
ik heb een Maho 800 E2 gekocht, bij aankoop van deze machine waren de parameters niet meer in de machine aanwezig, deze zijn door de vorige eigenaar opnieuw erin gezet. Machine werkt prima.

Maar de Y en Z as zijn gewisseld

heeft iemand ervaring om ze terug te wisselen, ik weet dat dit in de parameters zit.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: philips 432

Bericht door Stephan »

Dodgeman,

Bij een Maho zijn de Y en de Z as standaard gewijzigd dit omdat de haakse kop een "optie" was en de hoofd frees as altijd de Z as is. Je hoeft alleen de parameters van deze assen om te draaien en het is opgelost. ( 16 jaar met een 432 besturing gewerkt ). En parameters is niet zo heel lastig je moet wel even een goede communicatiekabel hebben anders ben je wel even aan het kloppen.

Heb je foto's van de machine?

gr Stephan
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: philips 432

Bericht door javanree »

Niet verstandig om dit aan te passen... alle standaard postprocessors werken ook met dit assenstelsel. En veel vaste cycli worden er ook onbegrijpelijk van, aangezien daar die filosofie ook is doorgetrokken.

En juist die cycli maken dat het nog steeds.een bruikbare machine is die redelijk vlot ook direct te programmeren is voor simpel 2D werk.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: philips 432

Bericht door Grafjan »

Ik heb ooit cursus gehad op een machine, daar moest je de bewegingen en de positionering in het G17 vlak programmeren en de cycli in het G18 vlak. Is dat dan wat je hier ook moet doen?Ik vond het toen niet handig, maar is al wel 25 jaar geleden.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: philips 432

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 09 jun 2020 08:34 Ik heb ooit cursus gehad op een machine, daar moest je de bewegingen en de positionering in het G17 vlak programmeren en de cycli in het G18 vlak. Is dat dan wat je hier ook moet doen?Ik vond het toen niet handig, maar is al wel 25 jaar geleden.
Klopt, die 432 is ouder. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: philips 432

Bericht door Stephan »

Mijn machine had ook een assen wissel en dat is veeeel prettiger werken. heeft echt geen invloed op al je cyclussen.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: philips 432

Bericht door Stephan »

Heb je een wisselaar of is het een hand wissel machine?
Plaats reactie