Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door Alk »

We proberen programma's te verzenden of te ontvangen maar we krijgen het niet voor elkaar, we hebben de kabel volgens schema gemaakt en ook andere optie's geprobeerd.
Hij geeft aan ext aus/eingabe nicht bereit, en met de kabel die volgens ons goed moet zijn loopt de besturing vast na het verzenden.
We gebruiken een usb naar rs232 dongel en de drivers zijn geinstalleerd met de juiste com poort, de instellingen staan op FE en we hebben verschillende baudrate's geprobeerd maar moet volgens de manual op 9600 staan.
Heeft iemand enig idee wat we fout doen? heeft iemand misschien een schema van een kabel die werkt en welk programma kan je het beste gebruiken met de oudere besturingen?
Tncremo ondersteund deze besturing volgens mij niet! alle tips zijn welkom!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door Kjelt »

Geen idee van deze besturing maar een usb->rs232 heeft soms (of vaak) niet alle benodigde signalen.
Door de melding: "ext aus/eingabe nicht bereit"
Lijkt mij dus dat het apparaat denkt dat deczender niet "gereed" is om te zenden en dan zou ik dus als eerste naar het RTS en CTS signaal kijken.

Er loopt hier iemand op het forum rond , Hugo Stoutjesdijk die kan je er vast veel meer over vertellen.
http://www.telecomabc.nl/r/rs232.html schreef:
De 9-pins poort kent de volgende signalen:

TX en RX:voor zenden (TX) en ontvangst (RX) van de data;
RTS (Request to Send): hiermee geeft de zender aan dat deze klaar is om te gaan verzenden;
CTS (Clear to Send): hiermee geeft de ontvanger aan dat deze klaar is voor ontvangst;
DSR (Data Set Ready): hiermee geeft de DCE aan dat deze bereid is te ontvangen;
DTR (Data Terminal Ready): hiermee geeft de DTE aan dat deze bereid is data te ontvangen;
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door henkzelf »

Zoals Kjelt aangaf zijn er 6 signalen gedefinieerd. Vier hiervan (RTS, CTS, DSR en DTR waren vroeger bij modems belangrijk, maar nu hebben we er alleen maar last van dat de drivers controleren dat deze signalen ‘goed’ staan.
Ik gebruik de volgende truk:
1. Kabel is 3 aderig. Negenpolige plug punt 2 = RX, 3 = TX, 5 = 0V
2. Op beide pluggen worden de volgende doorverbindingen gemaakt
a) 7 naar 8
b) 1 naar 4 en 6
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 17 jun 2020 19:51 Geen idee van deze besturing maar een usb->rs232 heeft soms (of vaak) niet alle benodigde signalen.
Door de melding: "ext aus/eingabe nicht bereit"
Lijkt mij dus dat het apparaat denkt dat deczender niet "gereed" is om te zenden en dan zou ik dus als eerste naar het RTS en CTS signaal kijken.

Er loopt hier iemand op het forum rond , Hugo Stoutjesdijk die kan je er vast veel meer over vertellen.
O, maar vlak Rien1959 ook niet uit (die heeft meer specifieke Heidenhain ervaring)

Die 232 is eigenlijk een TNC155 in een ander (MAHO) jasje, dus als je er iets over zoekt kun je beter TNC155 zoeken, is veel meer over te vinden.
Ik kan er zo helemaal niets over zeggen, kabel volgens schema zegt niet zo veel als je er niet bij vertelt welk schema.
Andere optie's geprobeerd maakt het ook een stuk duidelijker.
Wat is de definitie van verzenden, is dat van PC > cnc232 of juuist van cnc232 > pc
Welke software op de PC gebruik je nu.
TNCremo zou het gewoon moeten ondersteunen.
https://www.klartext-portal.com/nl/pc-software/tncremo/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door Harm J Seef »

De melding: "ext aus/eingabe nicht bereit" vertelt dat externe RS232 communicatie niet gestart kan worden.

Dit kan (1) een verkeerde BIOS-instelling zijn, (2) een verkeerde com-poort aangesloten, (3) System-OS kent com-poort niet, (4) vanuit de software kan een verkeerde com-poort worden aangestuurd, (5) de com-parameters kunnen (databits, parity, mode, number stopbits) onjuist zijn, (5) de kabel is defect, (6) het aan te sturen apparaat gebruikt hardware handschake, (7) schakelniveau niet correct (RS232 gebruikt 15 VDC sommige USB-to-RS232-leveren slechts 3,3 volt.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door rien1959 »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2020 08:36 O, maar vlak Rien1959 ook niet uit (die heeft meer specifieke Heidenhain ervaring)

Die 232 is eigenlijk een TNC155 in een ander (MAHO) jasje, dus als je er iets over zoekt kun je beter TNC155 zoeken, is veel meer over te vinden.

TNCremo zou het gewoon moeten ondersteunen.
Als het op basis is van een TNC155 dan moet je niet TNCRemo gebruiken maar TNCServer (zit bij de download inbegrepen). Voor de rest is het allemaal niet zo ingewikkeld. Is al zo vaak beschreven dat ik niet eens meer reageer. Maar ja, als je naam wordt geroepen dan kijk je om .......
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door abs02 »

Maar toch bedankt Rien.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door Alk »

Mijn collega van R&d is er mee bezig geweest, we gebruiken het programma nc link maar twijfelen ook of dit een goed programma is.
De kabel is volgens het schema van de handleiding aangesloten, we krijgen ook wel wat binnen maar zijn vaak vage tekens i.p.v. het programma.
We hebben hier een papier hoe hij aangesloten was op de school waar de machine vandaan komt, baudrate: 2400 /stopbits: 1/ Parity: non parity/databits:8
Op de machine hebben alleen de optie om de baudrate te veranderen en: me/fe/ext of cas te selecteren, de compoort is goed geselecteerd.
Het vastlopen van de besturing is opgelost, zodra we annuleren in het programma is de machine weer te bedienen! alle verdere tips schema's blijven welkom!
Zowel verzenden en ontvangen werkt niet trouwens.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door sbos »

Hallo,

Vele usb naar rs232 convertors zijn ttl convertor dat wil zetten op de send en receive poort (pin 2 en 3) staat een signaal van 0 en 5V
een echte rs232 heeft 12v nodig.
als de heidenhain een oude echte rs232 heeft dan heb je een een usb to rs232 met een max232 chip nodig.
Kijk op internet hierna.

Groeten,

Sjaak
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alk schreef: 18 jun 2020 16:41 Mijn collega van R&d is er mee bezig geweest, we gebruiken het programma nc link maar twijfelen ook of dit een goed programma is.
De kabel is volgens het schema van de handleiding aangesloten, we krijgen ook wel wat binnen maar zijn vaak vage tekens i.p.v. het programma.
We hebben hier een papier hoe hij aangesloten was op de school waar de machine vandaan komt, baudrate: 2400 /stopbits: 1/ Parity: non parity/databits:8
Op de machine hebben alleen de optie om de baudrate te veranderen en: me/fe/ext of cas te selecteren, de compoort is goed geselecteerd.
Het vastlopen van de besturing is opgelost, zodra we annuleren in het programma is de machine weer te bedienen! alle verdere tips schema's blijven welkom!
Zowel verzenden en ontvangen werkt niet trouwens.
Als je een universeel communicatie programma gebruikt moet je ext kiezen. (me is een kastje met data tape, fe is een floppy eenheid, cas is op toonband,https://en.wikipedia.org/wiki/Kansas_City_standard)
En verder op de pc dezelfde instellingen als je net noemt.
(die andere onderdelen kun je misschien nog ergens in een museum vinden :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door chimaerion »

sbos schreef: 18 jun 2020 19:58 Hallo,

Vele usb naar rs232 convertors zijn ttl convertor dat wil zetten op de send en receive poort (pin 2 en 3) staat een signaal van 0 en 5V
een echte rs232 heeft 12v nodig.
als de heidenhain een oude echte rs232 heeft dan heb je een een usb to rs232 met een max232 chip nodig.
Kijk op internet hierna.

Groeten,

Sjaak
In de rs232 staan signaalniveau’s tot max 25V gedefinieerd, hoe bepaal jij dan wat de echte rs232 is?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door hugo stoutjesdijk »

sbos schreef: 18 jun 2020 19:58 Vele usb naar rs232 convertors zijn ttl convertor dat wil zeggen op de send en receive poort (pin 2 en 3) staat een signaal van 0 en 5V
een echte rs232 heeft 12v nodig.
5 volt is prima, 0v twijfelachtig, 12v is niet nodig
chimaerion schreef: 19 jun 2020 06:22 In de rs232 staan signaalniveau’s tot max 25V gedefinieerd, hoe bepaal jij dan wat de echte rs232 is?
Dat zijn maximum waardes, alles boven de 3 volt en onder de -3 volt moet werken.
Als je dan toch de spec's erbij haalt .....
Geen officiële spec's maar wel meer uitleg
https://en.wikipedia.org/wiki/RS-232#:~ ... connecting,)%2C%20such%20as%20a%20modem.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door Harm J Seef »

Een apparaat op 2400 baud is per definitie al oud, maar daarom beslist nog niet verouderd of onbruikbaar. In die tijd werden de hardware controllines van de RS232-kabel nog volop gebruikt. Wellicht moet er een ‘vol bedrade’ kabel gebruikt worden?

Wat de signaalniveau’s aangaat, mischien helpt de bijlage je verder?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Programma verzenden ontvangen heidenhain 232b

Bericht door Alk »

Top bedankt!kunnen we wat mee! dinsdag even testen met tncserver! hoop dat het dan lukt!
Plaats reactie