Dxf naar heidenhain

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Dxf naar heidenhain

Bericht door Alk »

Weet iemand of er (windows) programma's zijn die dxf file's naar heidenhain taal kunnen converteren? gaat om een oudere Maho 500 met een 232b besturing.
Weet dat er betaalde versie's zijn maar is er ook freeware?
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Dxf naar heidenhain

Bericht door EBos »

Is het een DXF file die je wilt gaan frezen?

Voor het genereren naar cnc code (H file in dit geval), maak je gebruik van Cam programma.
Je kan een Educational acount voor Fusion360 aan maken. Hier zou je de dxf kunnen openen.

Om vervolgens een programma voor de machine te maken moet je wel zelf doen. Het is niet zo dat het zo maar om gezet wordt en klaar.

Vertel eens wat meer wat je wilt, wellicht kan ik je bijstaan.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Dxf naar heidenhain

Bericht door Alk »

heb laatst een dagcursus gehad voor de heidenhain besturing, hij had een software programma waar simpel een dxf omgezet werd naar een heidenhain programma.
Uiteraard moet je wat dingen instellen zoals de gereedschappen, maar het pakket kost 3000 euro vanaf! vandaar dat ik mij afvroeg of er ook andere goedkoper/gratis programma's zijn die het ook kunnen!
Op het werk tekenen ze met solidworks en aan alle tekeningen hangt een dxf file, vind het zelf wel interessant om te leren.
Heb wel wat ervaring met fusion 360, kan die ook heidenhain programma's creëren? heb tot sinds kort met fanuc gewerkt vandaar dat ik mij aan het verdiepen ben wat er met heidenhain mogelijk is.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Dxf naar heidenhain

Bericht door abs02 »

Als je de juiste postprocessor hebt kan elk CAM programma voor elke machine codes genereren.
Danwel kan er ook nog een postprocessor gemaakt worden.
Maar in Fusion zal die er wel zijn voor Heidenhain.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Dxf naar heidenhain

Bericht door rien1959 »

Fusion heeft gewoon postprocessors voor Heidenhain. Zelfs voor een oude besturing als een TNC 155 die ik gebruik. Aanpassen van de postprocessor was eenvoudig.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Dxf naar heidenhain

Bericht door Alk »

Oke dan ga ik dat eens proberen! bedankt! als iemand nog meer ideeën heeft post ze maar.
Plaats reactie