robodrill fanuc start stop probleem

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 902
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

robodrill fanuc start stop probleem

Bericht door joopbos »

Ik ben nog steeds bezig om een robodrill, samen met de eigenaar, in de vingers te krijgen. Stap voor stap gaat dat beter. Ik heb nu de volgende puzzel. Als de machine loopt, vanuit een programma dan kan ik het prog onderbreken met de stopknop en weer doorstarten met de startknop. De 2 knoppen linksonder op de foto. Tot zover niets bijzonders, echter de spil blijft doordraaien. Niet fijn als je voor wat voor reden dan ook de deur even open wilt doen bij een onderbroken programma.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is of wat ik verkeerd doe.



22309
Gebruikersavatar
Sarcast
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:17

Re: robodrill fanuc start stop probleem

Bericht door Sarcast »

in principe doe jij niets verkeerd , alleen je gedachte achter de start en stop knop is verkeerd .
start om programma te starten en de stop om tussentijds het lopende programma te pauzeren ongeacht waar de machine zich bevindt,
dus met stop zet je alleen de beweging van de machine stil.

wil je echt rustig tussentijds kijken , spanen verwijderen etc etc dan zal je de m-code M01 moeten plaatsen in programma.
zodoende kun je mbv v M01 knop alles pauzeren stilzetten.
ik vrees voor grote frezen , vandaar dat ik maar ben gaan draaien.
En kan het niet G03 dan gaat ik maar G02
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: robodrill fanuc start stop probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Komt maar 1 gedachte bij me op, 'sneue besturing' , je weet toch van te voren niet dat die spaan opeens irritant om de boor draait?
(hm, kan die besturing natuurlijk niets aan doen, is de schuld van de bedenkers)
Om het programma halt te houden heb je dan die stop knop helemaal niet nodig, je kunt de % knop op 0 zetten, dat is op elke willekeurige positie, je kunt de machine op single-block zetten, stopt ie ook netjes aan het einde van de regel.

Kun je niet gewoon in MDI een M5 ingeven, dan zal je wel uit je programma zijn en kunt je niet zonder meer doorstarten, maar misschien kan dat wel en zou dat wel werkbaar zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: robodrill fanuc start stop probleem

Bericht door tuonov4 »

is het niet zo dat de spil dient te stoppen als je de deur opent? (veiligheid) Het zelfde geldt ook voor het koelmiddel circuit.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: robodrill fanuc start stop probleem

Bericht door andrefc101 »

tuonov4 schreef: 15 jan 2021 19:14 is het niet zo dat de spil dient te stoppen als je de deur opent? (veiligheid) Het zelfde geldt ook voor het koelmiddel circuit.
Je auto stopt toch ook niet wanneer je tijdens het rijden uitstapt?
Of de z-as stopt ook niet wanneer jij hem door de tafel wilt boren?
Er is ook nog zoiets als menselijk verstand. Maar goed, bij mijn Fanuc-kloon zit een drie standen schakelaar welke eerst de voeding stil zet, en in de volgende stand ook de spindel. Wanneer beide weer terug gedraaid, loopt heb programma gewoon weer verder. Denk dat dat de meest ideale oplossing is. Raar dat Fanuc zelf niet zo’n knop heeft!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: robodrill fanuc start stop probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die deur zit vergrendeld, dus die kan pas open als de spil stil staat. Althans zo hoort het te zijn.
Inderdaad zo’n keuze schakelaar zie je ook wel vaker. Ik vind het ook vreemd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 902
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: robodrill fanuc start stop probleem

Bericht door joopbos »

22401

Deur kan niet open tijdens programma afloop.
Hoe werkt het bij deze fanuc, de 2 knoppen linksonder zijn de start/stop voor starten programma.
Als tijdens programma afloop je op stop drukt gaat het programma in pauze, spil blijft draaien. De spil kan je stoppen met de knop rechtsboven. Maar, als je het programma verder wil aflopen en je drukt weer op de onderste startknop gaat het programma vrolijk verder met stilstaande spil grrrr. Dus moet je eerst op de spilknop boven drukken en dan weer onder op start. Fout is snel gemaakt :evil:
Gebruikersavatar
Sarcast
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:17

Re: robodrill fanuc start stop probleem

Bericht door Sarcast »

misschien de volgende methode een optie ( ik pas deze toe om tussentijds in draaicyclus een wisselplaat te vervangen)

https://www.imgdumper.nl/uploads9/60032 ... 125908.jpg


de machine staat op auto nr 1
tijdens draaien zet ik machine op single block nr2
zodra machine x en z-as stilstaan draait nog wel de spindel nu draai ik de auto knop nr1 naar de jog positie nr 3
nu kan ik mijn wisselplaat vervangen, en of lintspanen verwijderen
na dit gedaan te hebben draai ik de knop weer van jog nr3 naar auto nr 1
en zet knop single block nr 2 weer uit
daarna druk ik weer op start nr 4 en mijn machine gaat weer verder waar hij gebleven was .

hopende dat je een beetje op weg heeft kunnen helpen
ik vrees voor grote frezen , vandaar dat ik maar ben gaan draaien.
En kan het niet G03 dan gaat ik maar G02
Plaats reactie