Wegwijs worden in CNC wereld

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raoel
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2021 21:20

Wegwijs worden in CNC wereld

Bericht door Raoel »

Hallo,

In het kort;
Waar kan ik informatie vinden om
- wegwijs te worden in CNC besturingen
- een beeld te krijgen van de verschillen tussen de bekendste besturingen
- eventueel per type meer informatie te krijgen over de verschillen in "opvolgende" varianten; de evolutie

Ik had gedacht dit redelijk goed te kunnen vinden op internet, maar je verzuipt al snel in informatie over machines terwijl ik meer over de besturing zelf te weten wil komen.

Zijn er geen studenten geweest die hele verslagen over de geschiedenis van CNC hebben geschreven? :lol:


Waarom;
Ik ben werkzaam in een klein bedrijf wat zich voornamelijk bezig houdt met precisie slijpen. Momenteel hebben we alleen nog maar conventionele machines. Maar voor de toekomst ben ik me aan het oriënteren op CNC mogelijkheden. Als je bij een verkoper komt wil die weten wat je met de machine wilt doen; nou dat kan deze. Maar ik wil alvast verder kijken. Wat is er nog meer mogelijk?
Wat is het voordeel van het één tov het ander. Zelf kan ik wat VBA en krijg met excel en access van alles voor elkaar, maar dat is natuurlijk heel anders dan hardware aansturen.

Hoewel het hier op het forum eigenlijk alleen over draaien en frezen gaat probeer ik via deze weg toch eens aan meer informatie te komen.
Want... ik vind het toch maar lastig om allereerst:
- een algemeen beeld van de diverse besturingen te krijgen en de verschillen daartussen

En wat specifieker naar Siemens kijkend, omdat
- de verschillen tussen de diverse varianten


Ik benoem Siemens / Sinumerik omdat dit van toepassing is enkele machines die ik heb gezien.
In het geval van een Jung slijpmachine zijn er varianten met een CNC-A, CNC-C, CNC-E besturing. En misschien ook nog tussenliggende letters. In mijn zoektocht wat de verschillen zijn kom ik eigenlijk niet heel ver.
Volgens mij is het een aanduiding van Jung zelf en heeft het met de Sinumerik versie te maken. Sinumerik 805, 810 en hoger.

Maar nogmaals;
Ik wil ook graag een algemeen beeld krijgen. Op m'n opleiding vroeger een heel kleine beetje moeten programmeren aan een MAHO machine. Met G-codes was dat meen ik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wegwijs worden in CNC wereld

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik zelf doe als ik wil weten wat een besturing kan: Manual zoeken.. daarin staan de specificaties, functies, cycli, parameters en wat dies meer zij.

Wat voor slijpmachine is het?.. rondslijpen, vlakslijpen?

In't verleden heb ik eens een daagje code zitten kloppen voor een AI rondslijpmachine die was omgebouwd naar CNC, met EdingCNC.
de Code was voor het slijpen van frezen met verschillende snijhoeken.

Met een PC-gebaseerde sturing kun je heel veel dingen zelf uitvlooien, en het aansluiten is doorgaans zo gepiept.
'k heb zelf ook wel gespeeld met het idee om EdingCNC aan een vlakslijpmachine te knopen, zodat je simpelweg met wat dialoogjes inklopt om je bewerkingsbereik en de materiaalafname in te stellen.

Er zijn op Internet wel verhalen te vinden over het ontstaan en de geschiedenis van CNC, maar die gaan niet inhoudelijk over de afzonderlijke besturingen.
Als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid verschillende merken, en de verschillende versie..Kijkend naar mijn eigen ervaringsgebied.. jee.. Mitsubishi, Brother, Fadal, Fagor, Heidenhain, Philips, Grundig, Cincinatti, Haas, Fanuc .. 'k heb eigenlijk alleen nog niet met Hurco, Mazak of Siemens gewerkt.

Siemens is wel een "grote speler", Heidenhain ook, die zijn vooral sterk op het gebied van dialoog gestuurd programmeren.
In hoeverre daarvan cycli voor slijpmachines in zijn voorzien, dat weet ik zo niet.

'k weet wel dat als je zelf VBA kan schrijven, dan is het schrijven van macrootjes voor slijpbewerkingen ook niet heel veel moeite.
Zelf ben ik ook redelijk handig met VBA, en ook VB.NET, en daarmee heb ik al eens een Programmeerapplicatie geschreven voor mijn Freesbank, gewoon de basis cycli, zoals boren/ruimen, rond- en rechthoek kamers, vlakken, patronen,
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wegwijs worden in CNC wereld

Bericht door Oscar f1 »

Er is een serie van 3 boekjes voor cnc in de modelbau.

Staat in hoe alles werk en hoe je zelf machines kunt ombouwen.

23151

is wel in duits maar zeer grundlich uitgelegd in kleine stappen.
Is niet helemaal up to date maar zeker nog zeer leerzaam voor de beginner.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Wegwijs worden in CNC wereld

Bericht door Harm J Seef »

Hallo Raoul,

Ik heb diverse beginnersinformatie onder de titel "5_44_RS274NGC_..." op deze website geplaatst.
Kies Uitgebreid zoeken, zoek op Auteur: Harm J Seef .

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wegwijs worden in CNC wereld

Bericht door joopbos »

Niet heel nieuw maar wel goed overzicht:

https://1lib.nl/book/2326599/c61472
Plaats reactie