Colinbus cnc studio flipt.
Moderator: Moderators
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Re: Colinbus cnc studio flipt.
de testen met de besturing zijn goed verlopen, ik denk dat de machine terug doet wat moet en wat reeds was.
volgende probleem, de Cam software, Colicam is na testen toch niet meer te gebruiken met Centroid cnc12.
De Z hoogte van de frees wordt positief aangegeven bvb een gleuf frezen van 10mm diepte in 5 trapjes van 2mm wordt in Colicam z2, z4, z6 etc als ze in het werkstuk gaat, voor mij was dit nooit een probleem omdat ik alles met de bijhorende besturing deed.
Centroid werkt vanaf de bovenkant van de plaat en het inlopen in de plaat wordt daar z-2, z-4 etc.
iemand een te betalen cam programma in zijn achterhoofd dat door een noob, ik ken niks van G en M codes te gebruiken is.
volgende probleem, de Cam software, Colicam is na testen toch niet meer te gebruiken met Centroid cnc12.
De Z hoogte van de frees wordt positief aangegeven bvb een gleuf frezen van 10mm diepte in 5 trapjes van 2mm wordt in Colicam z2, z4, z6 etc als ze in het werkstuk gaat, voor mij was dit nooit een probleem omdat ik alles met de bijhorende besturing deed.
Centroid werkt vanaf de bovenkant van de plaat en het inlopen in de plaat wordt daar z-2, z-4 etc.
iemand een te betalen cam programma in zijn achterhoofd dat door een noob, ik ken niks van G en M codes te gebruiken is.
Breek de dag, frees een lijntje.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Kun je de Postprocessor niet aanpassen?.. Z- is je werkstuk IN.. da's de standaard.. ik zie niet waarom een fabrikant dat andersom zou doen..janplastiek schreef: ↑11 jun 2024 00:22 de testen met de besturing zijn goed verlopen, ik denk dat de machine terug doet wat moet en wat reeds was.
Als ik het goed lees, was bij jouw oude besturing de Z-as dus omgekeerd, alles naar boven was Z-?..
Dan zou je toch ook ( niet dat ik het zou doen, maar dat terzijde) de draairichting van je Z motor om kunnen draaien?, dat kost niets..
dat valt er ook niet tegenan
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Je zou eens bij onecnc kunnen informeren, die bieden gratis demo's op locatie aan zie ik.
https://onecnc.net/nl/products/free-demonstrations
Ik gebruik onecnc voor de freesmachine en ben er wel blij mee, werkt makkelijk. En heb je altijd Nederlandstalige ondersteuning.
Maar ik ben het met Jan eens dat je dit waarschijnlijk ook wel ergens in de postprocessor moet kunnen veranderen, vraag is alleen of je daar tijd voor hebt om dat allemaal uit te vogelen, en of je daar zelf uit gaat komen.
https://onecnc.net/nl/products/free-demonstrations
Ik gebruik onecnc voor de freesmachine en ben er wel blij mee, werkt makkelijk. En heb je altijd Nederlandstalige ondersteuning.
Maar ik ben het met Jan eens dat je dit waarschijnlijk ook wel ergens in de postprocessor moet kunnen veranderen, vraag is alleen of je daar tijd voor hebt om dat allemaal uit te vogelen, en of je daar zelf uit gaat komen.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ja, dat is vaak het doel van een cam programma, mensen die geen G of M code kennen helpen met het genereren van freesprogramma’s.
Maar voor dat cam deel zit vaak een cad deel, en hoe ga jij dat op lossen?
Voor de korte termijn kunnen we misschien wel met oplossingen komen, maar is dat voor de lange termijn ook bruikbaar, staat me vaag iets bij van dat colinbus systeem ook nog alleen op oude windows draait.
Die Z as polariteit, zou oplosbaar moeten zijn, maar misschien moet je dan eens een programma voorbeeld tonen, met een uitwerking in G code.
Deze is voor jouw misschien ook interessant om naar te kijken. http://vectorcadcam.nl/index.html
Maar voor dat cam deel zit vaak een cad deel, en hoe ga jij dat op lossen?
Voor de korte termijn kunnen we misschien wel met oplossingen komen, maar is dat voor de lange termijn ook bruikbaar, staat me vaag iets bij van dat colinbus systeem ook nog alleen op oude windows draait.
Die Z as polariteit, zou oplosbaar moeten zijn, maar misschien moet je dan eens een programma voorbeeld tonen, met een uitwerking in G code.
Deze is voor jouw misschien ook interessant om naar te kijken. http://vectorcadcam.nl/index.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Ik zou naar Fusion kijken Jan, dat werkt perfect. Kan je daarbij altijd helpen als dat nodig is.
De Z richting omdraaien moet te doen zijn inderdaad, in de post processor.
Dan kan in deze niet het grootste probleem zijn.
Je kan (tijdelijk, voor de test) ook de gcode aanpassen.
Met een rekenblad programma, ik heb de daar wel een formule voor eventueel.
Het kan ook nog zijn dat er in de besturing en/of je programma een instelling voor is.
( bij EdingCNC is het er op mijn verzoek ingebouwd )
Mijn geheugen bedriegt mij, dat was "AbsoluteCenterCords" wat Bert er bij gebakken heeft op mijn verzoek toen.
Bij setup, 2e tabblad.
De Z omdraaien deed ik natuurlijk in de PP.
Dan kan in deze niet het grootste probleem zijn.
Je kan (tijdelijk, voor de test) ook de gcode aanpassen.
Met een rekenblad programma, ik heb de daar wel een formule voor eventueel.
Het kan ook nog zijn dat er in de besturing en/of je programma een instelling voor is.
( bij EdingCNC is het er op mijn verzoek ingebouwd )
Mijn geheugen bedriegt mij, dat was "AbsoluteCenterCords" wat Bert er bij gebakken heeft op mijn verzoek toen.
Bij setup, 2e tabblad.
De Z omdraaien deed ik natuurlijk in de PP.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 11 jun 2024 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
??.. Safe Z is naar boven.. tenzij je door je werk heen aan de onderkant een bewerking wilt doen..

de Vraag is : wat is Z+ bij jouw machine?.. is dat omhoog, of naar benee?.. als het naar benee is, dan is dat vaudt.. Dus.. dan heeft er bij je vorige besturing een deel van de bedrading verkeerd gezeten, of een instelling in je besturing stond niet goed.
Bij EdingCNC: als ik de boel aansluit, en een as loopt de verkeerde kant op, dan kan ik 2 dingen doen.. ofwel de bedrading van de stepper op die as aanpassen, of een - teken voor het aantal stappen per Unit in de besturing zetten.. Ik prefereer de eerste methode, want + is + en - is -, dat betekent dan ook dat je alle instellingen in de besturing voor elke as hetzelfde hebt staan, dus niet X en Y + en Z-..
Als het dus bij jouw machine nu zo is dat de Z+ naar beneden is, en je een Kamertje in je werk van laten we zeggen 10 diep naar + 10 moet programmeren.. dan is de Z-as dus omgedraaid.
Alle CAM programma's hebben standaard (zoals internationaal afgesproken) de Z- naar beneden, je werk in.. (uitgezonderd horizontale machines waar de Y as verticaal is.. maar ook daar is Z- naar je werkstuk toe, of erin.. en Z+ dus van je werk af)
Dat was voor mij ook even wennen toen ik op een Bedfrees van 6 x 6 meter aan de slag moest, met een Kolom van 4½ meter, en een Horizontale spindel.. dan is Z- dus van de kolom af.. (wel even opletten dus als je de kop gezwenkt hebt staan, want dan frees of boor je in de Y-Richting.. )
Het gaat er dus om, loopt jouw Z-as de goede kant op, of niet.. zo niet.. Besturing of bedrading aanpassen, want eigenlijk moet je zo'n fout niet in de Postprocessor van je CAM aanpassen. want dat is een foute instelling corrigeren, maar dat lost de fout niet op..
dat valt er ook niet tegenan
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Ik heb op aanraden van Owen van Hardware-cnc, van Dolphin cnc een training versie gedownload. Deze heeft een Centroid pp.
Deze maakt zijn cirkels met radius ipv de lijn in stukjes verdelen. Waarschijnlijk zal dat in meerdere cam programma's zitten.
Ik heb ooit nog een topic over ribbeltjes gehad. Dit zou dus nu verleden tijd moeten zijn.
Deze maakt zijn cirkels met radius ipv de lijn in stukjes verdelen. Waarschijnlijk zal dat in meerdere cam programma's zitten.
Ik heb ooit nog een topic over ribbeltjes gehad. Dit zou dus nu verleden tijd moeten zijn.
Jij hebt een router en geen cnc frees. Dat bij cnc frezen Z+ omhoog is (frees uit je werkstuk) is standaard ja, maar bij snijmachines waar een router imho ook onder valt, kom je andersom ook nog wel eens tegen. Dat is dan niet perse een fout in je besturing of cam software...
Die dolphin cnc lijkt mij heel betaalbaar, ik vraag me alleen af of er automatisch nesten op zit, om dus veel kleine onderdelen efficient in een plaat te passen.
Die dolphin cnc lijkt mij heel betaalbaar, ik vraag me alleen af of er automatisch nesten op zit, om dus veel kleine onderdelen efficient in een plaat te passen.
O ! in dat geval : direct overstappen.janplastiek schreef: ↑11 jun 2024 14:03 Deze maakt zijn cirkels met radius ipv de lijn in stukjes verdelen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
? Kun je dat toelichten, wat is het verschil behalve (bv) de afmetingen ?
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
dat moet dan weer in Centroid cnc12 gebeuren, daar kan ik meerdere werkstuk nulpunten aanmaken.
-
- Contacteer:
Als je alleen maar 2D freest is Cut2D van Vectric meer dan voldoende.
De postprocessor is makkelijk te configureren.
Tevens kun je zelf kiezen waar het 0-punt ligt, op het werkstuk of op het bed.
Groeten,
Piet
De postprocessor is makkelijk te configureren.
Tevens kun je zelf kiezen waar het 0-punt ligt, op het werkstuk of op het bed.
Groeten,
Piet