Colinbus cnc studio flipt.

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Re: Colibus cnc studio flipt.

Bericht door janplastiek »

Hessel Oosten schreef: 08 mei 2024 12:29 Jan,

Heb je nog een emailadres van Jurai Vignjevic?
Die kon bij Colinbus alles en zal vast nog in de Belgische CN werkzaam zijn.
Ik ga nu ook zoeken naar z'n mailadres.

Hier is ie in ieder geval: https://be.linkedin.com/in/juraj-vignjevic-27a08b20

Hessel
heb Jurai al dikwijls gebeld, misschien zit hij in kroatië.
heeft me de vorige keer wel gezegd dat hij met andere zaken bezig was.
Breek de dag, frees een lijntje.
serum

Bericht door serum »

De vacuumzones zijn met eding ook te doen (standaard functie) maar hoe doe jij momenteel je CAM? Houd er echter rekening mee dat bij eding de support nihil is. (In ieder geval een hele zware onvoldoende naar mijn mening). Voordeel is wel dat het voor mij persoonlijk logischer in elkaar steekt dan linux, waar ik meer zou moeten leunen op de kennis van anderen) Alles wat je wilt is wel gesneden koek, dus heel bijzonder is het niet. Ik heb een atc macro voor je met de nodige checks (luchtdruk, positie toolvork, tool in spindel ja/nee) mocht je dat nodig hebben. Maar reken erop dat je nog aan het werk moet. Ik heb de frequentieregelaar van de spindel misbruikt om het knopje op de spindel al dan niet actief te laten zijn voor een handmatige wissel.

Misschien eerst even iemand met verstand van zaken ernaar laten kijken om een ombouw te voorkomen
janplastiek
Donateur
Contacteer:

niets doen is ook geen optie,
ik krijg constant werk aangeboden, en kan niets doen.
ik ga zo snel mogelijk naar Damen en enkele machine bouwers hier in de omstreken bellen, horen wat er kan om bvb een compleet bedrade kast aan te kopen en op welke termijn dit kan.
ik zou bvb ook ineens alle steppers door closed loop steppers,en de drivers vervangen door bvb EtherCAT Closed Loop Stepper Drive CS3E-D1008 100V 8,0A van Leadshine.
ik moet vertrouwen op de leveranciers, daar ik enkel een maker van werkstukken en geen cncfrees maker ben, ttz ik kan wel een groot stuk van de mechanische kant maar ik heb geleerd dat ik beter geen tijd moet steken in dingen waar ik geen kaas van gegeten heb.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in het verleden met hetzelfde bijltje gehakt.. mechanisch kan ik veel, maar Electronisch?..

Nou is het aansluiten van een CNC controller nog niet eens het moeilijkste deel van het verhaal..
EdingCNC heb ik ooit in 1½ uur tijd op mijn Draaibank gemonteerd, uurtje inregelen en in 2½ uur was ik klaar..

een DamenCNC RTR kast heet niet voor niets zo.. Ready To Run...
Als de machine as is altijd mechanisch goed gepresteerd heeft, kun je de bestaande motoren (steppers?) gewoon laten zitten.. als ze het op de oude besturing deden, met standaard drivers, dan zal dat met een nieuwe besturing niet anders zijn..
dat valt er ook niet tegenan
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Ik zou even contact opnemen met www.hardware-cnc.nl of die misschien iets kunnen betekenen. Die bouwen geregeld machines om en hebben alles er voor op voorraad liggen. Ik zou zo niemand kunnen bedenken die je sneller zou kunnen helpen...
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 09 mei 2024 21:37
Als de machine as is altijd mechanisch goed gepresteerd heeft, kun je de bestaande motoren (steppers?) gewoon laten zitten.. als ze het op de oude besturing deden, met standaard drivers, dan zal dat met een nieuwe besturing niet anders zijn..
Volgens mij is TS hier mee bezig omdat zijn machine rare dingen doet en voor zichzelf is begonnen. Dat kan dus ook aan drivers liggen die de beste tijd hebben gehad. Dus om al dir ouwe troep te laten zitten, en alleen een besturingskaartje te vervangen zou niet erg slim zijn. Dan kan hij beter zoeken naar zo’n zelfde kaart als dat er nu in zit. Die zal best nog wel ergens te vinden zijn. Trouwens, die werd hem al aangeboden. Maar ik denk niet dat hij dat wil. Dus gewoon al die ouwe zooi eruit, en nieuwe erin. En weer bedrijfszeker dan!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

andrefc101 schreef: 09 mei 2024 21:46 Volgens mij is TS hier mee bezig omdat zijn machine rare dingen doet en voor zichzelf is begonnen. Dat kan dus ook aan drivers liggen die de beste tijd hebben gehad.
Daar heb je wel een punt, maar een Driver die ineens "Voor zichzelf begint"?.. ik vermoed eerder dat de besturing gekke signalen uitstuurt.. die kans is groter dan dat een Driver zoiets doet.. Nou ben ik niet het grootste licht op Electronica gebied, maar een Driver is een "Relatief Dom ding" als ik het wel heb.. immers zijn enige taak is de signalen van de Besturing omzetten naar pulsen voor de motor.. feitelijk een "Versterker" dus.. daarom noemen engelstaligen 't ook wel Amplifiers..

zie het zo.. als jij een CD van Creedence Clearwater Revival in je CD speler stopt, en je krijgt Jantje Koopmans.. dan is dat niet de schuld van je versterker.. hoe oud ie ook is..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 09 mei 2024 21:52
zie het zo.. als jij een CD van Creedence Clearwater Revival in je CD speler stopt, en je krijgt Jantje Koopmans.. dan is dat niet de schuld van je versterker.. hoe oud ie ook is..
Och, ik heb anders een cnc machine de 5e van Beethoven wel eens horen spelen.
(Radio naast de servo versterker, grapje van de ontwikkelaars)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

*Off Topic:
volgens mij komen er blokgolven uit een CNC besturing naar de Drivers.. best mogelijk dat als je een Moog op Blokgolf zet, en er dan een Driver aanknoopt, met een stappenmotor op een klankkast.. dat je EDM kan maken.. "Electronic Dance Music" en dus Geen "Electrical Discharge Machining" :lol:

Je kunt met een Arduino tenslotte een Buzzer af laten gaan, en een Stappenmotor sturen..
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Arie Kabaalstra schreef: 09 mei 2024 21:37
Als de machine as is altijd mechanisch goed gepresteerd heeft, kun je de bestaande motoren (steppers?) gewoon laten zitten.. als ze het op de oude besturing deden, met standaard drivers, dan zal dat met een nieuwe besturing niet anders zijn.
ik heb al meer dan 20 onderdelen in PEEK gemaakt waarvan de materiaal prijs alleen al per stuk boven de 2600 en 2800€ zaten,
altijd op goed geluk gedaan en ook klaar gekregen, maar de perikelen van de stuurkaart hebben de zekerheid toch wel een weg genomen.
Dit risico wil ik toch grotendeels beperken.
En voor een machine die enkel kunststof gefreesd heeft en 12 jaar op jaarbasis meer dan het drievoudige van zijn kostprijs heeft opgebracht, verdient deze een serieuze upgrade en ik verdien die gemoedsrust nu ik naar de 60 ga.
Ter controle zin de drives reeds omgeruild door Advanced Digital Stepper Drive EM882S 80V 8,2A (2phase) van damen, hiervan heb ik de vorige keer 5 stuks mee gebracht van Damen (zie vorig topic toen er 1 drive uitviel), toen heb ik voor elke as en 1 reserve gekocht. Maar ik heb er toen maar 1 gebruikt, nu een tweede genomen om een test te doen, maar geen soelaas, de slave as gaat te snel ten opzichte van de x as, machine doet plots bewegingen zonder aanleiding, kortom, vertrouwen is weg.
viewtopic.php?p=265333#p265333
janplastiek
Donateur
Contacteer:

andrefc101 schreef: 09 mei 2024 21:46 Dus gewoon al die ouwe zooi eruit, en nieuwe erin. En weer bedrijfszeker dan!
Zo is ook mijn gedacht, misschien ook nog de Hiwin geleidingsblokken vervangen, zal er aan liggen of de machine er lang uit ligt.
nog een vraagje, ik dacht deze drives van Leadshine CS3E-D1008 100V 8,0A te nemen, deze kunnen met cat5 aan een geschakeld worden, scheelt uren kabel aansluitwerk, maar gaat dit met een Eding kaart?
janplastiek
Donateur
Contacteer:

ga ook naar Igus bellen om te horen of de verleng kabels voor in de kabelgoot, voor de motoren en de encoder op korte termijn gemaakt kunnen worden.
Zo kan ik het risico van falen nog verder beperken.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

andrefc101 schreef: 09 mei 2024 21:46 niet dat hij dat wil. Dus gewoon al die ouwe zooi eruit, en nieuwe erin. En weer bedrijfszeker dan!
Dit anders krijg je het vertrouwen in je machine niet zomaar terug.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

janplastiek schreef: 09 mei 2024 22:29
Zo is ook mijn gedacht, misschien ook nog de Hiwin geleidingsblokken vervangen, zal er aan liggen of de machine er lang uit ligt.
nog een vraagje, ik dacht deze drives van Leadshine CS3E-D1008 100V 8,0A te nemen, deze kunnen met cat5 aan een geschakeld worden, scheelt uren kabel aansluitwerk, maar gaat dit met een Eding kaart?
Uren aansluitwerk?.. per driver (als je gewone stepperdrivers gebruikt) A+ A- B+ B- naar de motoren, Step, Dir en Enable naar de stuurkaart van Eding.. wat ik al scheeft.. 1½uur.. max
Plaats reactie