Arie Kabaalstra schreef: ↑09 mei 2024 21:37
Als de machine as is altijd mechanisch goed gepresteerd heeft, kun je de bestaande motoren (steppers?) gewoon laten zitten.. als ze het op de oude besturing deden, met standaard drivers, dan zal dat met een nieuwe besturing niet anders zijn.
ik heb al meer dan 20 onderdelen in PEEK gemaakt waarvan de materiaal prijs alleen al per stuk boven de 2600 en 2800€ zaten,
altijd op goed geluk gedaan en ook klaar gekregen, maar de perikelen van de stuurkaart hebben de zekerheid toch wel een weg genomen.
Dit risico wil ik toch grotendeels beperken.
En voor een machine die enkel kunststof gefreesd heeft en 12 jaar op jaarbasis meer dan het drievoudige van zijn kostprijs heeft opgebracht, verdient deze een serieuze upgrade en ik verdien die gemoedsrust nu ik naar de 60 ga.
Ter controle zin de drives reeds omgeruild door Advanced Digital Stepper Drive EM882S 80V 8,2A (2phase) van damen, hiervan heb ik de vorige keer 5 stuks mee gebracht van Damen (zie vorig topic toen er 1 drive uitviel), toen heb ik voor elke as en 1 reserve gekocht. Maar ik heb er toen maar 1 gebruikt, nu een tweede genomen om een test te doen, maar geen soelaas, de slave as gaat te snel ten opzichte van de x as, machine doet plots bewegingen zonder aanleiding, kortom, vertrouwen is weg.
viewtopic.php?p=265333#p265333
Breek de dag, frees een lijntje.