Colinbus cnc studio flipt.

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Re: Colibus cnc studio flipt.

Bericht door janplastiek »

Sasha, ik heb geantwoord.
Breek de dag, frees een lijntje.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Nu wordt het spannend……
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Hardware cnc stelt een Masso controller voor mijn frees voor, de prijs voor de ombouw valt mij nog mee, als ik de prijs met Damen vergelijk :oops:
iemand goede/slechte ervaringen?
Ik heb gelukkig een kennis met een kleine cnc frees die nu even mijn freeswerk overneemt zodat ik verder kan zoeken, naar wat ik wil en wat er kan ivm mijn speciallekes zoals: tool wisselaar 35 pos, automatische vacuümtafel, toollengte sensor vast in de tafel, automatische stof kap en ik zal nog wel wat vergeten ;-)
stekkestim

Bericht door stekkestim »

stekkestim schreef: 10 mei 2024 13:49 Op mijn nieuwe machine gaat deze sturing zitten:
https://www.osaicnc.com/
Aangezien mijn wensen lijstje uitgebreider is dan de functies op Jan zijn machine lijkt mij dit zeker een geschikte optie.

Ze hebben ook een belgische verdeler die machine ombouwt.
https://www.sks-machines.be/
Geen ervaring met masso, maar heb je hen al eens benaderd? Al de dingen die je opnoemt gaan ook op mijn machine met die sturing zitten.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

janplastiek schreef: 16 mei 2024 20:02 Hardware cnc stelt een Masso controller voor mijn frees voor, de prijs voor de ombouw valt mij nog mee, als ik de prijs met Damen vergelijk :oops:
iemand goede/slechte ervaringen?
Ik heb gelukkig een kennis met een kleine cnc frees die nu even mijn freeswerk overneemt zodat ik verder kan zoeken, naar wat ik wil en wat er kan ivm mijn speciallekes zoals: tool wisselaar 35 pos, automatische vacuümtafel, toollengte sensor vast in de tafel, automatische stof kap en ik zal nog wel wat vergeten ;-)
Ik heb voor kawarider zijn CNC draaibankje omgebouwd met een Masso controller, ik ben toch een paar keer tegen grenzen van de Masso controller aangelopen, Masso is echt helemaal gesloten, dat betekent dat wanneer er dingen moeten gebeuren die niet standaard worden ondersteund je een probleem hebt. Masso kan een hoop, maar heeft ook grenzen, er zitten wat mij betreft ook verschillende kromme dingen in, het is inmiddels al te lang geleden om details te herinneren, maar b.v. het bankje had meerdere sensoren zoals home sensoren en limietsensoren, die combinatie wordt niet door Masso ondersteund. En zo waren er meer dingen die toch wel enige problemen gaven.
Ook DaBit en AndreFC101 die nadat ik het bankje had opgeleverd hebben gespeeld met het bankje vonden dat Masso toch wel enkele heel vreemde dingen had, wat weet ik niet meer.
Ik zou het denk ik niet doen, het gaat zeker voor 80 a 90% werken, maar die resterende procenten, daar gaat het om, noem b.v. de interactie met jouw vaccumtafel, dat geloof ik niet dat dat zo maar zal gaan werken.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

stekkestim schreef: 16 mei 2024 20:11 Geen ervaring met masso, maar heb je hen al eens benaderd? Al de dingen die je opnoemt gaan ook op mijn machine met die sturing zitten.
heb hen gebeld, de zaakvoerder zou binnenkort eens terugbellen om langs te komen;
Dat is het toch niet als je vermeld dat de machine in panne staat.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef: 16 mei 2024 21:05
stekkestim schreef: 16 mei 2024 20:11 Geen ervaring met masso, maar heb je hen al eens benaderd? Al de dingen die je opnoemt gaan ook op mijn machine met die sturing zitten.
heb hen gebeld, de zaakvoerder zou binnenkort eens terugbellen om langs te komen;
Ja dat lijkt niet zo fraai.
Aan de andere kant, als ze voor een potentiële nieuwe klant een bestaande klant in de wacht zetten zou nog erger zijn.
Maar misschien zijn ze niet heel erg geïnteresseerd om een machine te retrofitten. En dat ook nog op korte termijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Dit is denk ik de nieuwe realiteit...
Te weinig mensen om het werk gedaan te krijgen dus andere plekken vallen stil.

Er breekt een nieuwe tijd van doehetzelf aan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
stekkestim

Bericht door stekkestim »

janplastiek schreef: 16 mei 2024 21:05
Dat is inderdaad niet de manier om potentiele klanten te behandelen, ook weer goed om te weten.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat Masso nog niet compleet is, dat was mij al bekend, maar eigenlijk is de vraag niet "Wat kan de besturing allemaal?", maar eerder, wat heeft JanPlastiek NODIG?

Ofwel. wat voor spindel zit er op, is dat met een VFD, ATC, Wat is het werkbereik van de machine, hoe snel moet ie kunnen lopen in ijlgang?.
'k wil er best wel over nadenken hoe die machine weer aan de praat te krijgen, maar dan wil ik wel weten waar ik aan moet denken..
dat valt er ook niet tegenan
serum

Bericht door serum »

Stap voor het gemak even over die vacuumzones heen. Dat kan prima met eding.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

serum schreef: 17 mei 2024 11:19 Stap voor het gemak even over die vacuumzones heen. Dat kan prima met eding.
De maker van het vacuüm systeem heeft al een onafhankelijke oplossing voor de positionering, op de X en Y as wordt een absoluut encoder 1024 puls gekoppeld aan de stappenmotor, dan wordt de positionering niet meer door de sturing aangestuurd.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Hetgeen waar ik nog tegen aan loop,of waar ik niets van vind is de mogelijkheid om te nesten, ik had een visualisatie van de tafel en kon daar X aantal werken op plaatsen, op een positie die ik aangaf.
Dit vindt ik niet 1 2 3 terug bij de aangeboden sturingen.
serum

Bericht door serum »

Daarom vroeg ik al 2x wat je als CAD/CAM gebruikte :mrgreen: Nesten is geen supervoordelige optie. Zeker met automatische CAM (dat de tools de bewerkingen automatisch herkennen) geen idee hoe je dat voorheen deed, maar er is geen hobbycontroller die dat standaard kan. Ik ken verschillende software die dat kan, reken op ruwweg 2 a 5000 euro aan aanschaf. (maar ik heb mij hoofdzakelijk op hout-varianten georiënteerd).

En meestal zit er dan geen CAM achter, maar puur nesting. (ik heb een italiaanse leverancier gevonden die wel zowel kan nesten als cammen kan, maar ik weet niet of de postprocessor voor bv Eding daarin zit) en ik vond het niet echt inuitief werken.

Als je sotware al SVG's of DXF's genereerd zou je kunnen nesten met bv deepnest (deepnest.io) en dat in vcarve te automatiseren. Of anders misschien sheetcam, misschien kan je daar iets mee.

Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, maar niet geintegreerd in 1 van de genoemde controllers helaas.
Plaats reactie