Colinbus cnc studio flipt.
Moderator: Moderators
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Re: Colibus cnc studio flipt.
of is het wijs om servos of van die JCM motoren te gaan gebruiken?
ik heb wel reductors op 3assen deze zou ik wel willen behouden passen ze op een Nema 34 bouwvorm? deze zijn nog speling vrij
ik heb wel reductors op 3assen deze zou ik wel willen behouden passen ze op een Nema 34 bouwvorm? deze zijn nog speling vrij
Breek de dag, frees een lijntje.
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Ik heb 4 drives, voor de c as zou ik nog een 5de kunnen nemen.Arie Kabaalstra schreef: ↑09 mei 2024 22:55
Uren aansluitwerk?.. per driver (als je gewone stepperdrivers gebruikt) A+ A- B+ B- naar de motoren, Step, Dir en Enable naar de stuurkaart van Eding.. wat ik al schreef.. 1½uur.. max
moet jij maar eens prijs voor de ombouw geven dan? ik betaal het materiaal, jij het werk, en nog wat les om Eding te gebruiken, dan ben ik gesteld, toch?
Breek de dag, frees een lijntje.
Dat is een heel stuk sneller dan het hier gegaan is… de manual van eding cnc was nu niet meteen de duidelijkste naar mijn mening.Arie Kabaalstra schreef: ↑09 mei 2024 21:37 EdingCNC heb ik ooit in 1½ uur tijd op mijn Draaibank gemonteerd
Om alles net afwerkt in de kast te krijgen zou alles er eens uit moeten en georganiseerd volgens de lay-out van de nieuwe kaart.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
4 maar?.. Ok.. ik heb er ook "maar" 4 in mijn Freesbank zitten 3 in de EMCO Compact 5 Draaibank, 2 voor de X en Z as, en één voor de Toolchanger, Eding kan tot 6 assen aansturen, en voor de EMCOturn 120 maakt dat als ik de motor op de Toolchanger zou vervangen voor een Stepper , 3 stuks, maar dan kan ik er nog 1 aan een Barfeeder knopen, en nog één aan de Pinole van de losse kop voor de center of een grijper om materiaal door te trekken (als ik daarvoor de BarFeeder niet gebruik) en dan heb ik er nog een over voor een PartsCatcher.. (wel zo fijn als je bedenkt dat ik regelmatig onderdelen heb die te klein zijn om met de hand beet te pakken, en je wilt echt niet dat ze in de spanenbak vallen, want dan ben je ze kwijt.janplastiek schreef: ↑09 mei 2024 23:05 Ik heb 4 drives, voor de c as zou ik nog een 5de kunnen nemen.
moet jij maar eens prijs voor de ombouw geven dan? ik betaal het materiaal, jij het werk, en nog wat les om Eding te gebruiken, dan ben ik gesteld, toch?
Ik zou er totaal niet huiverig voor zijn om 6 assen aan mijn Draaibank te hangen.. of je er nu 3 aansluit of 6.. Ok.. da's 2 keer zoveel draden, maar 't is gewoon meer herhaling..
Ik heb ook eens machines gebouwd voor een toenmalige werkgever, met slechts 2 assen.. maar dat waren 2 machines.. de tweede was makkelijker, want dat was gewoon herhalen van wat ik bij de eerste gedaan had.. 2 motoren, aansluiten op de drivers, de drivers aansluiten op de X en Y uitgangen van het EdingCNC bordje, Daarna de boel inregelen.. Ohja.. die dingen draaiden ook nog eens op zelf geschreven software.. (instellingen maken met EdingCNC, INI opslaan, en dezelfde INI gebruiken in mijn Software.. moeilijker dan dat moet je het niet maken.
Even ervan uitgaande dat je zelf de hardware aanschaft, en voldoende kabels en aansluitspullen hebt (Adereindhulsjes en een krimptang heb ik.. ) kan het zomaar zijn dat je meer kwijt bent aan Reiskosten dan aan de daadwerkelijke kosten van zoiets als ik dat op locatie moet doen
EdingCNC CPU's zijn standaard voorzien van BoxHeaders in de meeste gevallen, maar ze hebben ook "BreakoutBoards" die van Schroefklemmen zijn voorzien.., Schemaatje, rolletjes draad, tangetje, adereindhulsjes, krimptang, schroevendraaier.. meer moet dat niet zijn..
Les in Eding, komt goed.. Daar moet wel een broekspijp aan te passen zijn..

Qua ombouw naar Eding: Wat hebben we nodig voor deze klus?:
Stappenmotoren?(indien de bestaande motoren niet fris meer zijn)
Drivers (al dan niet Closed Loop)
of Servo's, maar dan met Drivers die "Step en Dir begrijpen" want die kun je zo aansluiten
Voeding: (om de drivers van spanning te voorzien, eventueel een voor de EdingCNC kaart (laten we zeggen 2 voedingen 12 V voor EdingCNC, en 75 V voor de steppers of servo's.. verder wat kabels (Ethernet voor de EdingCNC kaart, 2 stekkers, Krimptang heb ik.. 't moet wel een "Cross kabel zijn, schema heb ik )
dat is het wel zo'n beetje..
zo'n 11 jaar geleden heb ik de Besturing van mijn Freesbank ook een Grote Upgrade gegeven, CPU 4 eruit, CPU 5 erin, met Ethernet, de CPU 4 is in mijn Draaibankje gestopt, 'k ben niet meer dan een ochtendje bezig geweest, maar, ik had geen breakout board, dus heb ik zelf Flatcables moeten maken voor de aansluiting van mijn Drivers, met aansluitprintje van DamenCNC (die "prik" je gewoon in de schroefklemmen van de driver.. makkelijker kan het haast niet.. daarvandaan de Motorkabels aan 9Pins SubD connectoren gesoldeerd, zodat de motoren gewoon met de 9Pins SubD stekkers ingeplugd konden worden
't is altijd handig indien je een keer storing zou hebben om snel een driver om te kunnen wisselen om snel te vinden waar het probleem zit
dat valt er ook niet tegenan
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja.. maar daar moet ik wel bij vertellen dat ik 't aansluiten van EdingCNC besturingen een jaar lang als beroep heb uitgeoefend.. en dan is het niet meer zo heel moeilijk.. voordeel was ook dat de kasten met de besturing ook al kant en klaar in het rek stonden, maar die zou ik ook zo kunnen bouwen..
aan de ene kant de USB of Ethernet stekker erin.. aan de andere kant de kabels voor de sensoren, stepperdrivers, start/stopknop, Potmeters voor de voeding en Spindeltoerental.. meer dan dat moet het niet zijn.. alleen het instellen van VFD's is nieuw voor me.. dat wil zeggen.. dat heb ik maar beperkt gedaan..
dat valt er ook niet tegenan
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Nee.janplastiek schreef: ↑09 mei 2024 22:29 deze kunnen met cat5 aan een geschakeld worden, scheelt uren kabel aansluitwerk, maar gaat dit met een Eding kaart?
Nee, dan vallen de meeste hobbybesturingen af. LinuxCNC kan het wel voor zover ik weet, verder ken ik er zo gauw geen.janplastiek schreef: ↑09 mei 2024 22:29 nog een vraagje, ik dacht deze drives van Leadshine CS3E-D1008 100V 8,0A te nemen, deze kunnen met cat5 aan een geschakeld worden, scheelt uren kabel aansluitwerk, maar gaat dit met een Eding kaart?
Maar als je die kant op gaat begint zo'n kastje als andrefc101 heeft (ben merk/type vergeten) ook wel een optie te worden. Dus geen PC meer maar een complete controller met scherm en al.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Dat is zeker een goed idee, maar om even op Eding terug te komen, ik heb bij de Brabantdag bij hun gezien dat ze er mee bezig zijn, ze hebben het zelfs al helemaal werkend maar of het al verkoopgereed is weet ik echt niet.
Overigens zou ik het systeem van AndreFC101 dan toch wel veel liever hebben dan iets van Eding. Of je daar ook je PLC dingen mee kunt realiseren weet ik dan weer niet, maar dat is natuurlijk wel uit te zoeken.
En helaas, een snelle weg is denk ik alleen om je huidige machine weer aan de praat te maken, waarschijnlijk gaat dat nog het snelste met dat kaartje van het medeforumlid.
Je machine ombouwen is voor 80 a 90 % in enkele uren klaar, maar die overige procenten zouden best wel eens weken kunnen kosten en heel veel stress natuurlijk.
Overigens zou ik het systeem van AndreFC101 dan toch wel veel liever hebben dan iets van Eding. Of je daar ook je PLC dingen mee kunt realiseren weet ik dan weer niet, maar dat is natuurlijk wel uit te zoeken.
En helaas, een snelle weg is denk ik alleen om je huidige machine weer aan de praat te maken, waarschijnlijk gaat dat nog het snelste met dat kaartje van het medeforumlid.
Je machine ombouwen is voor 80 a 90 % in enkele uren klaar, maar die overige procenten zouden best wel eens weken kunnen kosten en heel veel stress natuurlijk.
-
Op mijn nieuwe machine gaat deze sturing zitten:
https://www.osaicnc.com/
Aangezien mijn wensen lijstje uitgebreider is dan de functies op Jan zijn machine lijkt mij dit zeker een geschikte optie.
Ze hebben ook een belgische verdeler die machine ombouwt.
https://www.sks-machines.be/
Aangezien mijn wensen lijstje uitgebreider is dan de functies op Jan zijn machine lijkt mij dit zeker een geschikte optie.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ik zou zeggen: maandag gelijk bellen.stekkestim schreef: ↑10 mei 2024 13:49 Op mijn nieuwe machine gaat deze sturing zitten:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Heb je ook de moeite genomen om ff op YouTube te zoeken? Dan zou ik na het bellen ook gelijk ff contact opnemen voor een cursus Linux....
Denk niet dat dat wat voor Jan is...... gewoon mijn 2 centjes he......
Op je telefoon draait een Linux of FreeBSD afgeleide. Op je TV draait Linux. Op je slimme thermostaat draait Linux. Je internetrouter is in 9 van de 10 gevallen Linux. Het infotainment in je auto is op Linuxbasis. De website waar je nu naar zit te kijken word door Linux geserveerd. Enzovoorts.
En daar merk je allemaal niks van, ook heb je er geen cursus voor nodig.
Uiteindelijk heeft zo'n fabrikant een bodem nodig om z'n ding mee te doen. En net zoals de pizzabodem in pizzeria: of het meel nou uit Italie of Oekraine komt zal jou als restaurantbezoeker een zorg wezen, als de pizza maar lekker is.
Of dat osaispul iets voor Jan is weet ik niet. Ik vind er best weinig over.
En daar merk je allemaal niks van, ook heb je er geen cursus voor nodig.
Uiteindelijk heeft zo'n fabrikant een bodem nodig om z'n ding mee te doen. En net zoals de pizzabodem in pizzeria: of het meel nou uit Italie of Oekraine komt zal jou als restaurantbezoeker een zorg wezen, als de pizza maar lekker is.
Of dat osaispul iets voor Jan is weet ik niet. Ik vind er best weinig over.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
+1
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Siemens draaide ook een periode op Linux, en of Windows, in beide gevallen nooit iets van gemerkt. Je kunt er als gebruiker ook niets mee, als de monteur iets moet doen, gebruikt die het waarschijnlijk een enkele keer.
Maar Jan kan beter gewoon even bij die firma gaan kijken en zich laten voorlichten.
Maar Jan kan beter gewoon even bij die firma gaan kijken en zich laten voorlichten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.