Hoe bedoelt u? Hebben ze bij jullie ook geen YouTube?
Colinbus cnc studio flipt.
Moderator: Moderators
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Re: Colibus cnc studio flipt.
Ik moet Rene toch gelijk gaan geven, op een vraag wanneer de nieuwe kaart met CAT5 aansluitingen op de markt komt (netjes verstuurt via hun website) en bericht ontvangen dat mijn bericht goed ontvangen is, voor de rest niks nada noppes, even een antwoord dat het nog xxxx tijd duurt, weet de klant toch iets, begin toch aan hun te twijfelen.
Breek de dag, frees een lijntje.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Een aangekondigd product zou ik sowieso niet aan beginnen als je nu je machine in orde gemaakt wilt hebben.
Gewoon toepassen wat werkt en geen avonturen met dingen waar geen ervaring mee is.
Gewoon toepassen wat werkt en geen avonturen met dingen waar geen ervaring mee is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Acorn Oak doet dat wel. Maar ik zou mij er niet op blindstaren. De snelheden waar jij op werkt is step/dir meer dan toereikend, jij bent geen hardloper met je machine.
Op zich is Eding prima hoor, ik draai er ook al jaren naar tevredenheid mee (nu aan de 3e controller). Als het eenmaal draait en je verandert er niets aan kan het mi niet fout gaan. Je bent toch van het type 'leg maar een extra controller op de plank'. Toen ik omhoog zat met een defecte controller (wat achteraf een defecte breakout bleek, soldering was niet goed) heb ik ze kunnen bellen en heb ik een nieuwe controller gekocht met de toezegging deze te kunnen retourneren als het niet aan de controller lag. Dat is allemaal prima uitgekomen. Moest er nog wel een keer achteraan voor de creditering, maar dat kan gebeuren.
Ze hebben de beste intenties, daar twijfel ik niet aan. En er is dergelijk veel kennis van die Eding controller op het forum en online te vinden dat ik dat wel aan zou durven.
Gewoon een kopie maken van je installatiemap en je hebt alle instellingen bij de hand voor een installatie op een andere PC.
Maar wat gebruik je nu voor je cam? Is dat geintegreerd in de controller?
Op zich is Eding prima hoor, ik draai er ook al jaren naar tevredenheid mee (nu aan de 3e controller). Als het eenmaal draait en je verandert er niets aan kan het mi niet fout gaan. Je bent toch van het type 'leg maar een extra controller op de plank'. Toen ik omhoog zat met een defecte controller (wat achteraf een defecte breakout bleek, soldering was niet goed) heb ik ze kunnen bellen en heb ik een nieuwe controller gekocht met de toezegging deze te kunnen retourneren als het niet aan de controller lag. Dat is allemaal prima uitgekomen. Moest er nog wel een keer achteraan voor de creditering, maar dat kan gebeuren.
Ze hebben de beste intenties, daar twijfel ik niet aan. En er is dergelijk veel kennis van die Eding controller op het forum en online te vinden dat ik dat wel aan zou durven.
Gewoon een kopie maken van je installatiemap en je hebt alle instellingen bij de hand voor een installatie op een andere PC.
Maar wat gebruik je nu voor je cam? Is dat geintegreerd in de controller?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ik lees hier vaak de opmerking dat de Support van Eding Nihil is..
eh.. wat nou support?.. Je hebt toch een Manual?.. ik heb nog nooit "Support" nodig gehad bij het aansluiten van een Machine.. daar is een Manual voor..
en a'st eenmaal loopt, dan loopt het.. klaar..
't was nog met de VBApiDotNET.DLL dat ik een Custom besturing schreef.. 't kaartje blijft hetzelfde.. aansluiten en draaien.. smorgens begonnen met 2 besturingskasten aansluiten, smiddags produceren..
Eding werkt.. dat is het belangrijkste.. er is maar 1 Adres voor Extra Hardware.. dus ook die WERKT...meer kan ik er niet van maken..
eh.. wat nou support?.. Je hebt toch een Manual?.. ik heb nog nooit "Support" nodig gehad bij het aansluiten van een Machine.. daar is een Manual voor..
en a'st eenmaal loopt, dan loopt het.. klaar..
't was nog met de VBApiDotNET.DLL dat ik een Custom besturing schreef.. 't kaartje blijft hetzelfde.. aansluiten en draaien.. smorgens begonnen met 2 besturingskasten aansluiten, smiddags produceren..
Eding werkt.. dat is het belangrijkste.. er is maar 1 Adres voor Extra Hardware.. dus ook die WERKT...meer kan ik er niet van maken..
dat valt er ook niet tegenan
Natuurlijk kan je eea uit de handleiding halen. En zal je 90% van de supportvragen kunnen beantwoorden met "Het is verstandiger als je de handleiding doorneemt". Maar niet alles is gedocumenteerd. Wat ook lastig is, omdat er wel eens 'nice to haves' werden toegevoegd en is een handleiding een complex iets om bij te houden.
Ik heb je een PB gestuurd.
Arie Kabaalstra schreef: ↑14 mei 2024 13:20 Ik lees hier vaak de opmerking dat de Support van Eding Nihil is..
Ik heb je een PB gestuurd.
Dus arie is de norm? Hou toch op man.Arie Kabaalstra schreef: ↑14 mei 2024 13:20 ik heb nog nooit "Support" nodig gehad bij het aansluiten van een Machine.. daar is een Manual voor..
En goede manual schrijven is bloedingewikkeld.
Je schrijft voor een zeer breed publiek, met allemaal nivoverschillen, verschillen in achtergrond, referentiekader.
Een echt goede manual kan alleen bestaan als er linksom of rechtsom voor betaald wordt.
Dat kan alleen bij professionele spullen of consumentenspul waar heel, heel erg veel van verkocht wordt, en dat is eding niet, hoe geschikt het ook mag zijn voor professionele omgeving als het eenmaal draait.
Laatst gewijzigd door Sven op 14 mei 2024 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Er zijn ook mensen die geen Messias zijn, maar gewoon een antwoord op een vraag willen voordat ze een hele manual gaan lezen.
Als dat niet kan ben je met je bedrijf niet goed bezig.
Als dat niet kan ben je met je bedrijf niet goed bezig.
Breek de dag, frees een lijntje.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
even terug naar de basis.. je hebt een machine die gekke dingen doet..
Naar wat ik begrepen heb, heb je een bedrijf, dus moet die machine munten verdienen, en geen stof verzamelen..
We zijn inmiddels een week verder.
ok.. 'k zie ze alweer aankomen.. ik heb eens een vraag gesteld over een 3D printer, en heb er nog niet een besteld.. MAAR.. dat is voor mij alleen een "Nice to have"
deze machine is dat niet..
De basis.. ongeacht welke besturing je kiest.. is niet meer dan de Drivers aan de Besturing knopen.. Kortom.. "Wat is het probleem?"
als de machine dat weer doet, dus als de Sleden weer bewegen, dan knoop je de spindel eraan.. dat hangt er dan vanaf of je een VFD hebt, of gewoon rechtstreeks een spindel aan kan sluiten op een SSR.. de rest. zoals Automatische gereedschapswissels en dergelijke.. dat komt dan wel.. als ie eerst maar weer inzetbaar is.. al moet je gereedschappen met de hand wisselen..
Als de machine in een stuk materiaal staat te peddelen, dan genereert ie in elk geval weer muntjes.. en in de tussentijd kun je dan macro's in orde maken om de ATC te sturen..
't is niet dat ik het vertik om Manuals te lezen. ik kijk eerst naar hoe duidelijk de hardware is., en als er dan nog iets onduidelijk is, verschaft de manual hulp.., en als je dat voor elkaar hebt.. dan ben je als bedrijf vind ik goed bezig..
Naar wat ik begrepen heb, heb je een bedrijf, dus moet die machine munten verdienen, en geen stof verzamelen..
We zijn inmiddels een week verder.
ok.. 'k zie ze alweer aankomen.. ik heb eens een vraag gesteld over een 3D printer, en heb er nog niet een besteld.. MAAR.. dat is voor mij alleen een "Nice to have"
deze machine is dat niet..
De basis.. ongeacht welke besturing je kiest.. is niet meer dan de Drivers aan de Besturing knopen.. Kortom.. "Wat is het probleem?"
als de machine dat weer doet, dus als de Sleden weer bewegen, dan knoop je de spindel eraan.. dat hangt er dan vanaf of je een VFD hebt, of gewoon rechtstreeks een spindel aan kan sluiten op een SSR.. de rest. zoals Automatische gereedschapswissels en dergelijke.. dat komt dan wel.. als ie eerst maar weer inzetbaar is.. al moet je gereedschappen met de hand wisselen..
Als de machine in een stuk materiaal staat te peddelen, dan genereert ie in elk geval weer muntjes.. en in de tussentijd kun je dan macro's in orde maken om de ATC te sturen..
't is niet dat ik het vertik om Manuals te lezen. ik kijk eerst naar hoe duidelijk de hardware is., en als er dan nog iets onduidelijk is, verschaft de manual hulp.., en als je dat voor elkaar hebt.. dan ben je als bedrijf vind ik goed bezig..
dat valt er ook niet tegenan
+1
( zoiets had ik ook willen schrijven, dat spaart mij de moeite, bedankt )
Ik deed precies wat jij beschrijft, ook met Eding.
Er is veel kennis er over hier aanwezig. Het is wel handig als er iemand bij is die wat weet van elektronica maar dat is Jan wel toevertrouwd, al dan niet door iemand er bij te vragen.
( zoiets had ik ook willen schrijven, dat spaart mij de moeite, bedankt )
Ik deed precies wat jij beschrijft, ook met Eding.
Er is veel kennis er over hier aanwezig. Het is wel handig als er iemand bij is die wat weet van elektronica maar dat is Jan wel toevertrouwd, al dan niet door iemand er bij te vragen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
De basis van een tafel is een plank hout en een stuk of 4 poten.Arie Kabaalstra schreef: ↑14 mei 2024 16:25 De basis.. ongeacht welke besturing je kiest.. is niet meer dan de Drivers aan de Besturing knopen.. Kortom.. "Wat is het probleem?"
De poten schroef je eronder en dan is-ie inzetbaar. Die lik verf komt later wel. Dus tsja, wat is het probleem, en waarom zou iemand nou een meubelmaker nodig hebben?
Toch zijn er hele volksstammen die gewoon zo'n ding willen kopen met een mannetje erbij die de delen op maat maakt, thuis komt brengen en de poten onder de plank hout schroeft. Waarom? Omdat ze hun tijd liever aan wat anders besteden en omdat ze dan kunnen bellen als 1 van de poten krak zegt.
Nu, zoiets wil Jan ook. Die wil geen draadjesexpert worden. Die wil gewoon zijn eigen ding doen en voor de draadjes en bytes zakendoen met een partij die de ombouw naar zijn wensen doet (1) en waar hij terecht kan bij problemen (2).
Deel 1a, het inbouwen en aan de pruttel brengen van de alternatieve controller is het probleem niet. Als Jan een gil geeft dan zijn er hier wel mensen te vinden die een Eding of whatever kaartje aan willen sluiten en af willen stellen. Ik zou er geen probleem mee heb om dat te doen in ieder geval; ik help vaker mensen in technische nood.
Deel 1b is al iets lastiger; Jan z'n workflow past niet 1:1 op Eding/Mach3/LinuxCNC. Maar daar is met wat hulp van het forum wel uit te komen.
Deel 2 is het probleem wel. Als er gedonder is met iets dan moet er gewoon in korte tijd iemand op de stoep staan om de problemen op te lossen. Dat kunnen de meesten hier op dit forum niet. En dan ben je met een bedrijf met meerdere werknemers toch beter af.
Maar het schijnt toch allemaal nog niet zo eenvoudig te zijn?
@janplastiek: misschien toch eerst iemand met een multimeter en een oscilloscoop langs laten komen? De kans is best groot dat jouw 'machine-heeft-een-eigen-leven' probleem relatief makkelijk repareerbaar is. Daarmee koop je in ieder geval tijd en rust.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ja, helemaal mee eens, alweer.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jan het is een klein bedrijf, als 50 mensen jou per dag een email sturen , zou je dan nog productie kunnen draaien ?janplastiek schreef: ↑14 mei 2024 11:56Ik moet Rene toch gelijk gaan geven, op een vraag wanneer de nieuwe kaart met CAT5 aansluitingen op de markt komt (netjes verstuurt via hun website) en bericht ontvangen dat mijn bericht goed ontvangen is, voor de rest niks nada noppes, even een antwoord dat het nog xxxx tijd duurt, weet de klant toch iets, begin toch aan hun te twijfelen.
Ik kan je vertellen dat de ethercad kaart voorlopig niet geleverd wordt, dat gaat nog wel even duren. Denk dit jaar niet meer. Een van de problemen is dat ethercad geen zwartwit standaard is. Dus zal iedere servodriver getest moeten worden. En voordat iemand kritiek gaat leveren dat is in de industrie helaas net zo tenzij je alles van 1 en dezelfde fabrikant pakt.
@Jan, ik heb je een PB gestuurd met wie een ombouw voor je zou kunnen doen.