Fanuc O-M besturing tool offsets mee laten rekenen in absolute

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MeneerBerend

Fanuc O-M besturing tool offsets mee laten rekenen in absolute

Bericht door MeneerBerend »

Ben afgelopen week begonnen bij een studententeam als draai/frees miep. Er wordt daar gewerkt met een Leadwell TDC 510 met een 12-delige ATC en (afgaande op het copyright 1988 - 1998 bericht bij het opstartscherm) een Fanuc 0-M paneel uit 1998.

Ik heb m'n eerste onderdelen er al op gemaakt, en dat gaat prima. Het probleem is alleen met nullen, specifiek dat ik hem niet kan overtuigen om de tool offsets mee te nemen in de z-waarde die je uitleest op het scherm. Als je bijvoorbeeld eerst met M6T3 naar tool 3 wisselt, en vervolgens
G0G54G43H3Z0 invoert, beweegt tool 3 naar de hoogte van z'n G54 nulpunt (ingesteld op de bovenkant van de vaste bek van de klem) maar je coordinaten in het absolute-scherm geven nog steeds de hoogte van de spindel neus aan t.o.v. machine nul, in plaats van de hoogte van het uiteinde van T3 t.o.v. G54 nul. Het gereedschap is nu zo genuld dat als je in G54 Z=0 instelt, de bovenkant van de klem ook het z-nulpunt van elk stuk gereedschap is (klok altijd op een vaste referentiehoogte en dan met een z-offset in shift het verschil tussen dat referentievlak en de bovenkant van de klem compenseren).

Is er ergens een parameter die ik kan veranderen zodat ik gewoon a la siemens 828 paneel een coordinatenstelsel kan kiezen, m'n Haimer een tool offset kan geven, naar een punt kan joggen en dat punt gewoon nul kan noemen? Hij snapt overduidelijk welk gereedschap welke lengte heeft aangezien ik kloppende onderdelen heb gemaakt en niet m'n klem weg heb gefreesd. Maar als ik nu bijvoorbeel een z nulpunt op een andere hoogte dan de bovenkant van de klem zou willen hebben moet ik eerst het verschil in die nieuwe hoogte t.o.v. de klem meten en dit vervolgens als offset in G54 zetten. Dat zou toch minder omslachtig moeten kunnen?

78fbdb9e-4e08-4799-82a2-bd76b93240b4.jpeg
698e8950-32c0-4167-87e9-642aa7c7e554.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MeneerBerend

Re: Fanuc O-M besturing tool offsets mee laten rekenen in absolute

Ik heb uiteindelijk deze parameter lijst voor (hopelijk exact de goede) Fanuc 0-M besturing gevonden en met parameter 1 zitten kloten gisteren. Wat ik eruit op kon maken is dat het iets met bit 1 van parameter 1 te maken zou kunnen hebben, maar ik weet niet of dit paneel het meest linker getalletje of het meeste rechter getalletje als bit 1 beschouwd. Beide opties dus geprobeerd:

Bit 1 stond origineel op 01011100, 11011100 deed precies niks behalve de machine een "je hebt iets veranderd in de parameters en nu ben ik boos" alarm laten tonen, en 01011101 veranderde de machine (let op, machine dus niet relative of absolute) z-coordinaten dus ik heb uiteindelijk alles maar weer teruggezet naar waar het eerst stond.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zelf niet veel gewerkt met Fanuc besturingen, maar wat ik er me van herinner, is dat in het bedrijf waar ik met die besturing geconfronteerd werd, dat wanneer je een Nulpunt moest aanpassen, middels de Haimer, dat je de lengte van de Taster er bij moest verrekenen.

Nou weet ik niet of dat "Normaal" is of te wijten aan de onkunde van de Collega's daar... :roll:

Bij mijn EMCOtronic TM02 besturing op de draaibank is het zo dat zodra je de machine aanzet, de besturing in G53 staat, Machine Coordinaten dus, maar dat ie daarin WEL met Tool Offsets werkt.. Dus.. hij geeft de Posities neer met inbegrip van de Offsets van het gekozen tool.

Dat maakt het opzoeken van een Nulpunt makkelijk. Stukkie materiaal in de klauwplaat , in Execute Modus "T0101" ingeven, voorkantje raken, en dan toont de besturing de Offset vanaf het MachineNulpunt (je kunt ook rekenen.. de klauwplaat is 42.6 hoog.. steekt mijn werk 30 mm uit, dan is de Offset dus 72.6.. Die waarde vul je dan in bij het te gebruiken Coordinatensysteem *G54 , G55, en verder.
Ik doe eigenlijk alles met G54, en ik schrijf per product wat ik in serie moet kunnen maken de offset op.. wil ik dat onderdeel gaan maken, zet ik in de Toolturret de gereedschappen die ik nodig heb, op de posities van die lijst, en ik zet G54 op de maat die er bij staat.. Grote groene knop, Koffie!

Ik weet eigenlijk niet waar die Absolute en Relative Posities eigenlijk precies voor staan.
MeneerBerend schreef: 26 okt 2024 17:28 Bit 1 stond origineel op 01011100, 11011100 deed precies niks behalve de machine een "je hebt iets veranderd in de parameters en nu ben ik boos" alarm laten tonen, en 01011101 veranderde de machine (let op, machine dus niet relative of absolute) z-coordinaten dus ik heb uiteindelijk alles maar weer teruggezet naar waar het eerst stond.
Bit 1 is de 2de van rechts!.. niet de meest rechtse, da's Bit 0..
Bij jouw besturing is dat eigenlijk nog makkelijk.. bij een EMCOtronic TM02 moet je eerst het decimale getal wat er staat omrekenen naar Binair, zodat je die reeks ééntjes en nulletjes krijgt...

Maar Parameter 1 Bit 1 Ben ik in dat PDFje niet tegengekomen.. of ik moet er overheen kijken..
MeneerBerend

Bit 1 is de 2de van rechts!.. niet de meest rechtse, da's Bit 0..
Ah top, dat helpt! Ga ik morgen even proberen.

Maar Parameter 1 Bit 1 Ben ik in dat PDFje niet tegengekomen.. of ik moet er overheen kijken..
rij drie van de laatste tabel op pagina 17.
Ik heb zelf niet veel gewerkt met Fanuc besturingen, maar wat ik er me van herinner, is dat in het bedrijf waar ik met die besturing geconfronteerd werd, dat wanneer je een Nulpunt moest aanpassen, middels de Haimer, dat je de lengte van de Taster er bij moest verrekenen.
Klopt, je moet de machine natuurlijk ook laten weten hoe lang je taster is, maar daar staat al een offset voor.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

MeneerBerend schreef: 27 okt 2024 17:18 rij drie van de laatste tabel op pagina 17.
Ja!.. Daar staat ie.. overheen gekeken dus.. de indeling van de parameters, en bijbehorende Bits is ook in elke besturing weer anders..

Bij die "Fanuc" bij mijn toenmalige "werkverschaffer" werd gewoon de haimer erin gehangen, en dan naar een positie gejogd om een coordinaatje te pakken.. er werd geen tool opgeroepen, dat vond ik het meest merkwaardige van hun manier..

Bij de Bridgeport VMC 800 was het MDI: "T22 M6" Enter, "M56" (om de taster in te schakelen) Enter, Goto 0, Start, Start, en dan Joggen..(nou was dat een Renishaw Taster, geen Haimer)
Maar (dat was voor mij ook een hele openbaring.. ) Heidenhain heeft geen Verschillende Coordinatensystemen, zoals andere besturingen (G53, G54 enzovoorts), er was wel een MachineCoordinatensysteem, dat kon je ook zichtbaar maken in je hoofdscherm, en één werkstukcoordinatensysteem.

Even wennen dus.. en even zien welk Coordinatensysteem er actief is.. Hoe het op de Fadal ging.. dat weet ik eigenlijk niet meer, hoewel ik daar meer mee gewerkt heb dan met een Fanuc besturing..

Wat ik indertijd niet voor elkaar kreeg, met die Fanuc was om de Toollengte van de Haimer op te roepen, maar dat kan dus ook door mijn zeer beperkte kennis van Fanuc komen..
MeneerBerend

Vandaag nog even geprobeerd of het goede getalletje veranderen wat uitmaakte. Helemaal niks. Dus ik vrees dat ik de machine voorlopig op deze zwaar gehandicapte manier zal moeten gebruiken..
Arie Kabaalstra
Contacteer:

't vervelende is.. wij zijn klaarblijkelijk de enigen die wel eens met hun tien geboden aan een Fanuc hebben gezeten..
en.. ik moet toegeven.. hoeveel ik ook van diverse besturingen weet.. op een Fadal ben ik meer thuis dan op een Fanuc.. en zoveel Fadals staan er niet in Nederland..

is het werkelijk zo dat verder niemand op dit forum weet hoe met een Fanuc te werken?..
MeneerBerend schreef: 29 okt 2024 21:57 Dus ik vrees dat ik de machine voorlopig op deze zwaar gehandicapte manier zal moeten gebruiken..
Ik vrees.. of nee.. hoop eigenlijk dat er wel een manier is om datgene voor elkaar te krijgen wat jij wilt.. want ik kan me toch niet voorstellen dat een besturingsfabrikant zo groot als Fanuc een dergelijke kreupele manier van dingen instellen als standaard hanteert..

Om eerlijk te zijn.. dat verrekenen van de tasterlengte bij het nullen van een werkstukje.. dat vond ik al uitermate twijfelachtig.. dat ging zelfs met de meest eenvoudige PC gebaseerde CNC besturing al stukken makkelijker..
en dat was mijn eerste ervaring met een CNC Freesmachine die alleen G-Code verstond.. (mijn Eigen Beagle VMC 2814 zelfbouw, met ZeusCNC erop)
Plaats reactie