Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 19 jan 2020 17:10 Ben, wordt zoetjesaan tijd om eens wat foto's te plaatsen ?? Wij zijn natuurlijk wel een beetje nieuwsgierig aan het worden ;-)
Dat ga ik zo houden, je komt maar langs, dan kun je het live aanschouwen.

Zodra er echt wat significant veranderd dal ik weer een foto plaatsen, maar voorlopig heb ik alleen een boel dingen gefreesd, voor Portjes machine, maar ook voor die van mezelf. Ja, ik ben met 2 machines tegelijk bezig, en ook nog met 2 draaibankjes, en nog wat andere thuisklusjes.
Ik heb trouwens ook nog een gloednieuwe compressor staan die ik elektrisch nog moet aanpassen, poging 1 daarvan is mislukt, nu tijd vinden voor poging 2.
Ook de compressor die ik nu gebruik is kapot, daar knalde afgelopen week de koppakking uit, nieuwe besteld bij van Cranenbroek, is binnen maar moet ik nog ophalen. Dus ik vermaak me wel, maar goed dat ik grote vakantie heb, anders kwam ik tijd te kort.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 19 jan 2020 15:25 Ben hij staat ergens op de ospf topic kan hem zo ook niet meer vinden,
Zal hem toevoegen (als dat lukt met iPad) anders mail me even.
Overigens is dit document inmiddels wel gedateerd en aan een update toe.

Edit: forum laat het niet toe vanwege omvang, zal hem mailen
Ik kan en kon het ook niet vinden, staat het er nog wel op?
Zoja, dan graag de link, ik vind het zoeken hier best wel problematisch, vooral met dingen in groepen als te koop en zo, die verdwijnen na een aantal weken vanzelf, dan blijf je zoeken.

Overigens bedankt voor de mail met het schema, ik kan in ieder geval vooruit.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb nu 2 maal het schema ontvangen, beide met DM556 drivers. De OSPF heeft tegenwoordig toch closed loop steppers?
Waar is dit in getekend, ik wil nu bezig gaan in Open Office Draw, of hebben jullie een beter idee?
Heeft iemand al iets getekend met closed loop steppers en drivers? Wat dat betreft ben ik echt lui.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Een schema met CL heb ik helaas ook niet. Kees zal dat toch wel hebben neem ik aan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Ik geloof niet dat Kees de documentatie geupdate heeft.
Zelf heb ik Eagle gebruikt voor het schema maar dat is een pcb tekenprogramma, daar zul je niet veel aan hebben.
Er is niet zo'n heel groot verschil tussen de CL en niet CL steppers, alleen de encoder aansluiting: A, /A, B, /B, GND en VCC de meesten gebruiken hier een SUB D-9 of SUB-D-15 connector voor afhankelijk van het merk.
Aangezien jij servo's gaat gebruiken zul je Step en Dir enzo moeten transporteren, dat is weer heel anders dan in de OSPF.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 20 jan 2020 10:38 Ik geloof niet dat Kees de documentatie geupdate heeft.
Zelf heb ik Eagle gebruikt voor het schema maar dat is een pcb tekenprogramma, daar zul je niet veel aan hebben.
Er is niet zo'n heel groot verschil tussen de CL en niet CL steppers, alleen de encoder aansluiting: A, /A, B, /B, GND en VCC de meesten gebruiken hier een SUB D-9 of SUB-D-15 connector voor afhankelijk van het merk.
Aangezien jij servo's gaat gebruiken zul je Step en Dir enzo moeten transporteren, dat is weer heel anders dan in de OSPF.
Portjes machine gaat closed loop steppers krijgen, die komen van Ruud de Rooij vandaan, dus lijkt dat heel erg veel op het OSPF ontwerp, alleen dan met Pokeys als stuurkaartje.
Ik heb Kees inmiddels een PB en een mail gestuurd met dezelfde vraag, komt wel goed hoop ik.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door WillyH »

Zijn dit de schema's waarvan sprake? Of zijn er meer up-to-date?
http://www.mediafire.com/download/r747u ... s_docx.pdf

Nog een vraagje tussendoor: die adereindhulzen kosten bij HBM zowat 7 euro's voor een assortiment van 800 aderhulzen. Of 30 euro's voor 1200 stuks inclusief tang. De conrads van deze wereld vragen zowat 250 à 300 euro voor een gelijkaardig assortiment. Ik begrijp wel dat er een deftig verschil kan zijn wat de tang betreft maar die aderhulzen op zich, daar kan toch niet veel mis mee gaan zou ik denken?
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Ja, er is wat nieuwers, maar ik kan het ook niet vinden, ik heb inmiddels van 3 man het 'oude'' schema gekregen, die heeft DM556 drivers.
Van Kees (Audiomanics) heb ik nu ook een schema gekregen met de Closed Loop drivers, maar ik kan nergens iets van schemawerk vinden hier.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 20 jan 2020 20:13 Ik begrijp wel dat er een deftig verschil kan zijn wat de tang betreft maar die aderhulzen op zich, daar kan toch niet veel mis mee gaan zou ik denken?
zolang het koper is met een tin of nikkel laagje niet nee.
Maar sinds ik uit China 200 koperen gemonteerde draadjes heb ontvangen die gewoon aan een magneet blijven plakken ben ik wat voorzichtiger en minder van vertrouwen geworden ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Maar deze zien er op zich wel goed uit, doe de magneet test en als ze slagen zou het nog aluminium kunnen zijn maar dat is ook prima.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 20 jan 2020 22:11 Maar deze zien er op zich wel goed uit, doe de magneet test en als ze slagen zou het nog aluminium kunnen zijn maar dat is ook prima.
Hé Kjelt, ben jij niet in het verkeerde topic bezig?
Geeft niet hoor, maar ik begreep er eerst even niets van, vandaar.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door Jasper »

benkr schreef: 21 jan 2020 00:13
Kjelt schreef: 20 jan 2020 22:11 Maar deze zien er op zich wel goed uit, doe de magneet test en als ze slagen zou het nog aluminium kunnen zijn maar dat is ook prima.
Hé Kjelt, ben jij niet in het verkeerde topic bezig?
Geeft niet hoor, maar ik begreep er eerst even niets van, vandaar.
Willy had "een vraagje tussendoor" zie paar posts hierboven.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Okee, helder weer, wist dat ik het had gelezen, maar niet meer waar.

En over de krimptang, ik heb deze:

https://nl.aliexpress.com/item/32834581 ... b201603_55

Ik heb de HSC8 6-6, de zeskant knijper dus.

En ben daar heel erg tevreden over.
En met die adereindhulsjes is ook niets mis mee denk ik hoewel ik ze nog nooit gebruikt heb die uit China komen. (denk ik, maar je weet maar nooit)
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Porjes portaalfrees

Bericht door WillyH »

Bedankt voor de info rond de krimptang & adereindhulzen, heren!
Plaats reactie