Cnc machine kopen (Sorotec?)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 apr 2021 09:09 Blijft merkwaardig dat er niet meer met negatieve druk gewerkt wordt om dat water door die motor te zuigen.
Ja ik weet het, zelf aanzuigende pompen zullen wel lastiger en duurder zijn.
Maar als je dan lekkage hebt, trek je valse lucht, en geen water er uit.

Ik denk ook dat de flow die gebruikt wordt vele malen hoger is dan nodig. (die 1kW spindel ontwikkeld hoop ik niet alleen warmte :lol: )
Zelf aanzuigende pompen ben ik nog nooit tegengekomen al zullen ze vast bestaan. Meeste waterpompjes hebben namelijk water nodig om zichzelf te koelen en gros heb je ook liever ondergedompeld. Dan is er nog het 'duwmechanisme' van 't water in zo'n pompje - die is niet geschikt voor aanzuiging. Het is iets wat feitelijk behoorlijk lichtgewicht is en ronddraait en werkt van geen meter als er eerst lucht aangezogen zou moeten worden omdat als het om lucht gaat de luchtdruk die 't kan geven (heel typisch weer in mm waterdruk gegeven) simpelweg niet sterk genoeg is om de lucht met dezelfde kracht aan te zuigen als het water qua kracht wordt weggepompt.

Gros pompjes moet ook nog onderwater - alleen sommige Eheims kleiner probleem daar. Ook de duurdere eheims maken vreselijke rotherrie die echt niet te harden is als je ze niet onderdompelt (praten dan wel over 2400 liter per uur).

Dus waar zuigen in principe fijner principe is - het gecombineerd zuigen van lucht en water dat gaat 'm niet worden. Al helemaal niet voor de grotere pompen.

Wat de flow betreft zijn we 't helemaal eens - maar al die dingen die we gebruiken zijn feitelijk alleen ontworpen voor aquaria :)

Er zijn wel kleine pompjes die weinig water pompen die heel sterk zijn - en niet eens duur. Maar is fiks zoekwerk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef: 14 apr 2021 12:13 Zelf aanzuigende pompen ben ik nog nooit tegengekomen al zullen ze vast bestaan. Meeste waterpompjes hebben namelijk water nodig om zichzelf te koelen en gros heb je ook liever ondergedompeld. Dan is er nog het 'duwmechanisme' van 't water in zo'n pompje - die is niet geschikt voor aanzuiging. Het is iets wat feitelijk behoorlijk lichtgewicht is en ronddraait en werkt van geen meter als er eerst lucht aangezogen zou moeten worden omdat als het om lucht gaat de luchtdruk die 't kan geven (heel typisch weer in mm waterdruk gegeven) simpelweg niet sterk genoeg is om de lucht met dezelfde kracht aan te zuigen als het water qua kracht wordt weggepompt.

Gros pompjes moet ook nog onderwater - alleen sommige Eheims kleiner probleem daar. Ook de duurdere eheims maken vreselijke rotherrie die echt niet te harden is als je ze niet onderdompelt (praten dan wel over 2400 liter per uur).

Dus waar zuigen in principe fijner principe is - het gecombineerd zuigen van lucht en water dat gaat 'm niet worden. Al helemaal niet voor de grotere pompen.

Wat de flow betreft zijn we 't helemaal eens - maar al die dingen die we gebruiken zijn feitelijk alleen ontworpen voor aquaria :)

Er zijn wel kleine pompjes die weinig water pompen die heel sterk zijn - en niet eens duur. Maar is fiks zoekwerk.
Dat jij dat niet tegen gekomen bent is geen reden dat het niet zou bestaan of toegepast wordt.
Dat het gros, (aquariumpompjes dus) het niet doet is ook geen reden.
Dat het motortje watergekoeld moet worden is ook niet noodzakelijk, als je het juist dimensioneert.
Dat het misschien niet de meest goedkope pompjes zullen zijn dat geloof ik wel, maar dat is een keuze.

2400 liter per uur? ik dacht dat er niet zoveel flow nodig was? (10 liter in 15sec doet mijn kraan volgens mij niet)

Met andere woorden, je moet gewoon in oplossingen denken.....
Als een stofzuiger achter elkaar een emmer water leeg zuigt, waarom zou een andere pomp dat niet kunnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door diepchess »

Als een stofzuiger achter elkaar een emmer water leeg zuigt, waarom zou een andere pomp dat niet kunnen.
Nu ben ik niet zo heel goed in aerodynamica maar toen ik wat ontwierp daar - kijk de extra ruimte rondom de bladen die mag heel beperkt zijn met lucht. Als je die beperkt dan heb je aanzuigende werking waardoor je meer volume er doorheen kunt blazen. Zodra je die iets groter maakt zoals in de waterpompen 't geval is dan werkt dat van geen meter met lucht meer maar wel geweldig met water. Op die manier krijgen ze die extra flow.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 apr 2021 12:57 je moet gewoon in oplossingen denken.....
Je bent er bijna. :P
Ik kan zo nog wel een paar andere pompsystemen verzinnen.

Je moet bij de behoefte beginnen, hoeveel liter/minuut heb je nu echt nodig om de geproduceerde warmte af te voeren.
Hoeveel warmte wordt er eigenlijk geproduceerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door diepchess »

Daarover gesproken ik was het kladje van gistermiddag voor David aan 't uitdiepen.

Dan moeten we 'm eens kritisch naast de OSPF leggen qua efficiency van de brug.

Waar ik op stuit in ontwerpfase voor David is dat een koker van 150mm en 6mm dikte aluminium veel stabieler en stijver is dan de 80x160mm motedis extrusie.

Misschien voor dat opzetje een nieuw draadje aanmaken tzt als 't wat lijkt althans.

Zal aanvankelijk de extrusie inpassen ipv de koker.

De extrusie heeft in Z-richting = 9 miljoen mm^4 als doorsnede en de koker 11 miljoen mm^4 - dat om te beginnen.
Meer later hierover als 't kladje wat lijkt.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Zoals diepchess al zegt, ik ben me nu ook aan het oriënteren op zelfbouw. Ik zou de open source als basis nemen. Doordat de brug direct op de geleidingen rust, is hij iets lager, maar dat is voor mij geen probleem. Geeft ook veel stijfheid heb ik me laten vertellen :-). Het is ook geen haastproject, maar hoelang duurde het totale opbouw proces bij jullie als ik vragen mag? Ik zou hem toch graag in een paar maanden opbouwen, maar heb ook weer niet full-time tijd. Ik hoor het wel :). Bedankt trouwens voor alle reacties over de spindle. Daar wacht ik nog maar even mee :)

David
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door TomAndKobus »

Hoi David, Ik ben vorig jaar op 26 maart begonnen en was 20 december klaar. Ik heb er dus ongeveer 9 maanden over gedaan, maar zeker niet elke dag en soms een aantal weken niet. En af is ook maar een vaag begrip, ik ben nog steeds allemaal verbeteringen aan het aanbrengen. Je kan mijn verslag gebruiken als leidraad hoelang het bij mij heeft geduurd. Maar ik ben natuurlijk niet de norm! 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Kjelt »

Het bouwen kan inderdaad een paar maanden duren afhankelijk of je alles al in huis hebt.
Iemand als audiomanics die het al meerdere keren heeft gedaan kan het vast binnen een paar weken.
Bij mij duurde het uitlijnen en afstellen al een paar maanden en ik ben nog niet tevreden dus ga gedeeltelijk opnieuw beginnen :lol:
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

En even voor mijn beeldvorming, hebben jullie ook een aantal uren paraat?

David
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door TomAndKobus »

Goh, dat is wel lastig. Ik ben uit gegaan van de ospf, maar heb wel de nodige aanpassingen gedaan om tot de juiste afmetingen te komen die ik graag wilde. Ook heb ik de vast en los lager platen zo ontworpen dat ik ze zonder freesmachine kon maken. Ik gebruikte een kleine kolomboormachine van Proxxon en boren die verzinkte gaten kunnen maken in aluminium. Ik bestelde het aluminium opmaat gezaagd. Wat electra betreft heb ik geheel overgenomen van de ospf. Ik denk dat ik zo'n 10 uur, misschien 15 uur per week gemiddeld eraan heb gebruikt. Dat zou dan 9 maanden is iets minder dan 40 weken, dus zeg maar tussen de 400 en 600 uur heeft het mij gekost. Maar dit is wel een hele grove schatting. :roll:
Maar voor mij is het hobby en probeer telkens keuzes te maken tussen kwaliteit en kosten. Ik ga voorlopig mijn machine niet terug verdienen met opdrachten. Ik heb daar geen tijd en ervaring voor. Maar ik wil wel een keer opdrachten gaan afnemen, maar eerst heel veel ervaring en vertrouwen op doen/krijgen.
BennedeBakker
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:39
Locatie: Rijswijk ZH
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door BennedeBakker »

Ik zou toch aanraden om gewoon een machine van Sorotec te kopen. Zeker gezien je budget van 3000 euro (de ospf kost je al snel 5-6k). Met een kit van Sorotec weet je waar je aan toe bent en kun je aan de slag met wat je echt wil doen; een bedrijfje beginnen en producten maken. Met 100% zelfbouw wordt 'de CNC machine maken' het project en zal je waarschijnlijk meer kosten maken en zeker veel langer bezig zijn.

Tijdens mijn studie heb ik ook kleinschalig producten geproduceerd en verkocht m.b.v. een zelfbouw CNC en 3D printers. In mijn ervaring was ik teveel tijd kwijt aan de machines bouwen/onderhouden en had ik veel beter alle machines kunnen kopen. Als er dan wat mis is hoef je ook niet zelf te klooien en kun je dankzij garantie snel weer aan de slag. Als je af en toe wat maakt is zelfbouw geen probleem, maar als je bedrijfje goed begint te lopen wil je gewoon een stabiele machine waar je geen werk aan hebt.

Mocht het zo goed gaan dat je een tweede machine nodig hebt, dan heb je ook niks aan zelfbouw waar je een paar maanden mee bezig bent om te maken.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Sorry voor de onduidelijkheid, mijn budget is wel wat verruimt. Ik heb nu ongeveer een budget van 4-5k. Maar ik blijf ook zeker kijken naar koop-machines.

David.
DDV
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2021 09:01

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door DDV »

Een Sorotec HobbyLine als zelfbouwpakket in elkaar zetten neemt ongeveer een week in beslag. En dan kun je meteen aan de slag.
https://www.sorotec.de/shop/CNC-Portalf ... figurator/

DDV
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Sven »

Hobby line=Wieltjes op profiel,niet doen, is weggegooid geld.
Maar de iets betere varianten zijn misschien best de moeite.

Maar prijzen zijn nog zonder motoren, kabels enz. er komt nog een smak geld bij.
Laatst gewijzigd door Sven op 16 apr 2021 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie