Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door javanree »

Na lang rondneuzen dan eindelijk een eerste post, met foto's van de nieuw aangeschafte machine :)
Ik heb een Carving-CNC X4-800 aangeschaft, met als optie de luchtgekoelde spindel. Dit om de installatie simpeler te houden (en het idee van slangen met water vlak naast hoogspanningselektro staat mij niet echt aan)

Afbeelding

Ik heb circa 10 jaar gewerkt als (CNC) draaier/frezer, vooral op Maho's met de fantastische CNC432 besturing en later een Mazak met Mazatrol 640MT. Tussendoor wel wat met Fanuc O-M en O-T gedaan, maar na de CNC432 was dat toch wel erg gedateerd. Tegenwoordig ben ik ICT'er maar in mijn vrije tijd ook modelbouwer en actief als vrijwilliger in Amersfoort bij de SHD, waar ik historische treinen help reviseren.

De keuze voor de X4-800 was vooral vanwege budget, beschikbare ruimte en mogelijkheden. Ik wilde een kleine machine, ik heb helaas geen werkplaats maar slechts een hoekje op de bovenverdieping beschikbaar, waarop ik vooral graveerwerk en wat heel licht freeswerk kan doen, Als materialen in hoofdzakelijk polystyreen, wat andere kunststoffen zoals resopal en verder aluminium en messing. Qua nauwkeurigheid reken ik op circa +/- 0.05mm en ik hoop (na wat aanpassingen) de +/- 0.02 te halen op deze machine, meer dan genoeg voor wat ik voorlopig van plan ben.

Na het uitpakken alles aangesloten en gemonteerd en zo waar, alles werkte in een keer ! Na nog geen uur werk stond ik "LinuxCNC" in het luchtledige te frezen :)

Als eerste heb ik de besturingskast enigszins aangepakt. De Chinese denkwijze over aarding stond mij niet echt aan... ik heb een aardedraad naar de VFD, de 24V voeding en naar de spindel connector gelegd vanaf het netfilter (enige wat wel geaard was) Verder heb ik op het breakoutboard inmiddels header pins gesoldeerd voor de nog te monteren home switches.

Afbeelding

Verder heb ik de bevestiging van de kettingrupsen reeds aangepast, die lagen niet mooi in lijn wat al snel gaat wringen. De machine beweegt nu mooi soepel op alle assen over het hele bereik.

Ik heb al wel zitten kijken naar de geleidingen. Ze zijn voorlopig ruim voldoende maar misschien dat ik in de toekomst nog eens ga kijken naar het vervangen door mooie ondersteunde rails oid. In elk geval voor de Y-as lijkt dat vrij eenvoudig haalbaar, de X-as is wat lastiger en voor de Z is het zonder grote verbouwingen vrijwel onmogelijk. Maar dat is van latere zorg...

De komende weken wil ik de volgende zaken gaan doen voor ik echt kan gaan frezen

- Maken van bevestigingsbeugels voor de limit switches. Tekeningen zijn in de maak en zal ik tzt hier of op mijn website posten. Bekabeling van limit switches moet ik nog even over denken hoe ik dat precies (netjes) wil hebben
- Er komt langs de (op de foto) achterkant een opstaande rand tegen de tafel welke 1-2 mm vrij blijft van het portaal om de spanen enigszins tegen te houden. Idem aan de linkerkant
- Ik wil de VFD anders aansturen. Nu is dat dmv een relais dat met pin 1 geschakeld wordt. Ik wil kijken of ik iets van PWM <-> 0-10V kan doen, er zijn nog pins vrij op de LPT poort
- Er moeten wat fatsoenlijke spanmiddelen komen, de Chinese geponsde kikkerplaten zijn een lachertje... verder een mooi klein klemmetje. Dit zal ook vanwege de tijd waarschijnlijk gewoon koop worden, Buitelaar's "Type 7" machineklem, 50mm breed, lijkt mij mooi passen op de machine

Verder zijn er wat langere termijn plannen

- Op termijn moet de 'tafel' vervangen worden door een mooie rasterplaat of misschien een T-sleuf plaat... de huidige alu profielen zijn niet 100% vlak en resoneren nogal. Voorlopig leg ik er een plaat 18mm MDF op die ik vlak zodat ik een zuiver referentievlak heb
- Maken van een luchtblazer op de spindel voor koeling en verwijderen van spanen uit de baan van het gereedschap

Mochten mensen nog goede tips hebben voor tuning / aanpassing van de machine houd ik mij aanbevolen.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door Oscar f1 »

Zo te lezen ben ik niet de enige die nieuw gekochte spullen
vaak gelijk uit elkaar haalt en verbeterd.
Lekker bezig zo !
Denk ook even na over stof afzuiging,
is wat gezonder en geeft veel minder troep
en je ziet beter waar de machine mee bezig is.
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door brandaris »

Hallo Jan, welkom op het CNC Forum, je ben al vanaf 2011 aangemeld zie ik nu.

Ik vroeg me af waar SHD voor stond , maar ik heb het al gevonden: Stichting Historisch Dieselmaterieel
http://www.dieseltreinen.nl/
lijkt me zeer leuk om dat eens te bezichtigen en wat jij allemaal met de CNC gaat maken !
er zijn genoeg opendagen en evenementen waarbij die mogelijkheid er is zo te lezen op de site.

Succes :!:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door javanree »

Inderdaad, Stichting Historisch Dieselmaterieel ; we hebben daar bijvoorbeeld de nodige resopal plaatjes die dringend aan vervanging toe zijn, er missen de nodige bronzen / aluminium (type)plaatjes waar ik replica's van wil maken en al doende komen er vast nog meer klussen bij.

Daarnaast wil ik voor de modelbouw het nodige aan styreen gaan graveren.

Inmiddels zijn de X- en Y-as home switches gemonteerd en heb ik al een stukje aluminium (weinig spannends, contour van 3 lijnen, met de hand geprogrammeerd en met een veel te hoog toerental voor de meegeleverde goedkope Chinese HSS frees) en het LinuxCNC logo gefreesd. Van het laatste een filmpje gemaakt : https://www.youtube.com/watch?v=V8WDlRF_4TI

De machine lijkt op dit moment prima te voldoen, maar ik moet nog een puppitaster pakken en de assen eens controleren op haaksheid, repeteernauwkeurigheid en stijfheid.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door javanree »

Inmiddels een weekje verder en er is het nodige gesleuteld :

Afbeelding

De limit switch van de X-as. Mooi stevig, kabel is tijdelijk totdat goede sleepkettingkabel binnen is (2-aderig afgeschermd)

Afbeelding

De limit switch van de Y-as. L-vormige plaat is op de machine zelf gefreesd. 3mm plaat, in 6 passes van 0.5mm
Oppervlak is behoorlijk goed, zeker als je bedenkt dat het met een goedkope HSS frees zonder koeling/smering is gedaan.

Afbeelding

Grootste tegenvaller is en blijft dat de spindel niet regelbaar is... dus de afgelopen dagen lopen puzzelen , breakout board gedemonteerd en gaan meten. Wat blijkt : pin 14, 16 en 17 zijn niet genoemd op de silkscreen.

Echter pin 14 en 17 zijn wel netjes via een weerstandsnetwerk met de +5V verbonden, lopen netjes naar een 74HC244 buffer IC en dan.... houdt het op. Dus na lang puzzelen draadjes aan de uitgangen van de 74HC244 gesoldeerd en deze naar een apart printje gevoerd, met daarop 0.1" header connectors.

Met pin 14 en 17 kan ik nu hopelijk mijn VFD aansturen, plan is een PWM -> 0-10V analoog converter te monteren, pin 14 kan dan PWM doen en pin 17 spindel CW aansturen. Hiermee komt het relais op pin 1 vrij om straks een ventiel te sturen voor de persluchtkoeling.

Er is inmiddels een stukje 20x10mm staal besteld om een setje T-moeren van te maken voor het bed. Het extrusieprofiel is dusdanig dat standaard T-moeren niet mooi passen, dus gaan we zelf een setje spangereedschap maken.

Een vraagje : is hier iemand met een X4-800 of X6-1500 met het USB board? Ik heb gezien dat daar op de VFD een weerstand zit tussen (wat ik vermoed) de AN0 en 12V aansluiting. Als iemand een goede foto zou kunnen posten en/of de exacte aansluitingen + juiste weerstandswaarde kunnen melden... ik snap het nut van die weerstand nog even niet.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door javanree »

We maken langzaam vorderingen...

Ik ben wat aan het meten geweest om de repeteernauwkeurigheid te bepalen en die is opvallend goed : binnen 0.01 mm :shock: Dit is ver boven verwachting !

https://www.youtube.com/watch?v=HlOrkt0Be2E

Helaas zie ik wel dat 0.1 mm verplaatsing geen 0.1 maar 0.11 mm geeft. En 1 mm dus 1.1 ...
Ergens zit dus een afwijking, die moet ik er nog uit zien te regelen. Maar eens kijken of we een meetklok met 25 mm (of meer) bereik kunnnen vinden.

Met aansturing van de VFD ben ik nog niet echt verder gegaan, heeft even geen prioriteit.
Homeswitches werken , al twijfel ik aan stijfheid van de opstelling en de repeteernauwkeurigheid van de mechaniekjes. Twijfel nog of ik deze moet vervangen voor iets als capacitieve of optische schakelaars. Iemand ervaring / advies in deze?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef:Helaas zie ik wel dat 0.1 mm verplaatsing geen 0.1 maar 0.11 mm geeft. En 1 mm dus 1.1 ...
Eerst maar eens over het volle bereik kontroleren misschien.
Die 0.1 kan natuurlijk een plaatselijk fenomeen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door javanree »

Probleem gevonden en het was niet de machine :oops:
Vergeten wat een van de gouden regels van werken met een puppitast is : taster zo recht mogelijk in de richting waarin je meet ! Toen ik dit aanpaste was die 0.01mm per 0.1mm geslonken tot circa 0.01mm per 0.8mm (veel meer slag heb ik niet)

Wel werd mijn vrees mbt vlak zijn van de 'tafel' bevestigd... die is zo krom als een hoepel. Circa 0.2mm over 100mm in de Y, hij hangt door. Bovendien blijken de profielen onderling ook hoogteverschillen en in de X allemaal ook wat hol.

Ik ben nu serieus aan het kijken naar bijvoorbeeld een tafel van vakuumtisch.de , iemand ervaring met hun Gussaluminum T-Nutenplatten ? Die lijken mij perfect geschikt (zelfde 20mm dikte als huidige tafel, de 600x400 is met zeer weinig werk pas te maken, de huidige tafel is 360*545mm) Als ik die tafel op 4 hoeken vastzet en netjes monteer met latoenkoper oid eronder zou ik in theorie de tafel toch binnen zeg +/- 0.02mm vlak moeten kunnen krijgen ? Of ben ik dan te optimistisch ?

Wat ik in elk geval mis is een mooi 100% vlak en netjes parallel geslepen stuk materiaal om nauwkeuriger dingen als haaksheid en parallelliteit te controleren. Het lijkt tot nu toe in orde, maar in hoeverre mijn HBM machineklemmetje te vertrouwen is ... :lol:

Hopelijk kunnen we in elk geval snel aan het hout graveren, er moeten een naam- en geboortedatum plaatje gefreesd gaan worden voor een houten stoeltje dat al 1.5 jaar wacht op voltooiing....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door Sven »

javanree schreef:vakuumtisch.de , iemand ervaring met hun Gussaluminum T-Nutenplatten
Yep, zeer tevreden mee.

Maar klopt het dat je geleiding een niet ondersteunde as is? Is een massieve T plaat dan niet een tikje over the top?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door javanree »

Dat klopt. Echter weiger ik te geloven dat een as van circa 25mm over nog geen 500mm meer dan 0.2mm doorbuigt. Dat doet mijn huidige 'tafel' wel... het zijn 3 extrusie profielen die alle drie in de X en Y richting wat hol staan en bovendien zijn de naden niet 100% glad. Het hol staan wordt verergerd door de montagemethode en ik zie geen eenvoudige oplossing om met de huidige materialen betere resultaten te bereiken.

Ik weet de weerzin op dit forum aangaande ronde geleidingen. Echter gezien de resultaten die velen halen met deze machines geloof ik dat er best een eind mee te komen is. Zeker als je geen continue +/- 0.01 precisie verwacht. Zoals ik eerder meldde ben ik uitgegaan van een te halen +/- 0.05 en hoopte op beter, tot mogelijk +/- 0.02

Al heb ik al wel stiekum gekeken en zie ik mogelijkheden om op termijn eventueel de Y-as de ronde as te vervangen door een goede rail. Maar dat is waarschijnlijk verplaatsen van het probleem ; dan zullen bijvoorbeeld de zijplaten de beperkende factoren worden en zullen die ribben nodig hebben om meer stijfheid te krijgen. En als dat gedaan is zijn er wel weer andere zaken....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou voorlopig PVC strippen oid op de tafel plakken met een beetje goede dubbelzijdig tape. ( zodat de T-gleuven vrij blijven ).
Deze met de machine vlak frezen (dus alleen binnen bereik van de machine plakken). Dan kun je zien of de boel verder wel stabiel staat e.d. en dus vlak blijft. Als dat vlakheids probleem ook in de machine zit en niet in de tafel, is het zonde om er een dure tafel op te leggen.
Misschien dat je uiteindelijk dan besluit dat die PVC stroken die je af en toe kunt vervangen eigenlijk wel zo handig is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door michel pet »

let er wel op dat je een minimaal toeren tal kist zo dat de ven aan slaat bij te laag toeren gebeurd dat niet.
ik meen dat dat 4000 rpm was.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door javanree »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik zou voorlopig PVC strippen oid op de tafel plakken met een beetje goede dubbelzijdig tape. ( zodat de T-gleuven vrij blijven ).
Deze met de machine vlak frezen (dus alleen binnen bereik van de machine plakken). Dan kun je zien of de boel verder wel stabiel staat e.d. en dus vlak blijft. Als dat vlakheids probleem ook in de machine zit en niet in de tafel, is het zonde om er een dure tafel op te leggen.
Misschien dat je uiteindelijk dan besluit dat die PVC stroken die je af en toe kunt vervangen eigenlijk wel zo handig is.
PVC stroken gaan het sowieso niet worden, de holle profielen resoneren behoorlijk en dat verhelp je niet met PVC stroken.

Een snel en goedkoop alternatief zou eerder zijn een plaat MDF (of iets anders relatief stijfs en zwaars) er op in plaats van huidige 'bed' en die vlakken binnen werkbereik. Mits ik die plaat op voldoende punten vast zet zou dat een hoop stijfheid moeten toevoegen. Komende weken tussen de klussen door maar eens verder naar kijken...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Carving-CNC X4-800 aangeschaft

Bericht door javanree »

Het is even stil geweest...
Inmiddels de eerste werkstukjes gemaakt op de machine

Afbeelding

(linksboven origineel, linksonder eerste halffabrikaat, rechts opspanning voor 1e bewerking)

Een hevel voor hulpcontacten van een groot relais ; het origineel was van een of andere thermohardende kunststof. Ik maak de nieuwe uit POM, dat verspaant makkelijk. Contour is in CamBam geprogrammeerd.

Voor de 2e kant moet nog even een opspanmalletje gemaakt worden en dan bronzen busjes erin persen.
Plaats reactie