werken met een schaafbank??

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

werken met een schaafbank??

Bericht door spinningwheels »

Vandaag een schaafbank opgehaald,
Moet een aantal binnen spiebanen steken, en een maschine kopen kost net zoveel als 6 spiebaantjes laten steken.
Maar ik heb geen idee over het aantal slagen per minuut, hoe diep te steken en met welke voeding.
Iemand hier nog ervaring met zo.n stuk antiek, deze bank is uit 1959.
Afbeelding
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: werken met een schaafbank??

Bericht door Rob65 »

Ha leuk,

eindelijk iemand die de schaafbank nog kent :P
Ik dan nog wel niet antiek, maar ik kan een poging wagen (ik had eigenlijk gehoopt dat Hugo al had gereageerd, die houdt ook wel van dat antieke spul ;-) )

De schaafbank kent bijna dezelfde regels als de draaibank.
Wat is de gevraagde snijsnelheid van je beitel in het gegeven materiaal en wat voor oppervlakte afwerking verwacht je.

Snijsnelheid in staal 38 m/min, aluminium 240 m/min (richtsnelheden die ik even snel uit het "Theorieboek Draaien-1" haal). Het aantal slagen per minuut is dus afhankelijk van de lengte van je slag.

Hoe diep je kan steken hangt af van je beitel, de machine en ook weer je materiaal.
Zo te zien is dit een licht schaafbankje dus ik zou zeker rustig aan beginnen. Bedenk je daarbij dat het snijvlak van de schaafbeitel veel breder is dan van een draaibeitel en dus aardig wat meer kracht aan te pas komt.

Ik zou gewoon eens een beiteltje slijpen (snijhoek uit het theorieboek draaien gebruiken als start) en gewoon wat proberen.

wat ik op de foto niet kan zien: zit het scharniermechanisme + beitelhouder wel op de machine? Bij de teruggaande slag hoort de beitel door een scharnierconstructie van het materiaal los gemaakt te worden. De beitel sleept dan zonder druk terug over het werkstuk.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: werken met een schaafbank??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Rob65 schreef: (ik had eigenlijk gehoopt dat Hugo al had gereageerd, die houdt ook wel van dat antieke spul )
Weet niet of ik met dat imago wel of niet blij moet zijn. :lol:

Antiek is bij mij dan weer wel met CNC, maar alles van de vorige eeuw is dat al. ;-)
Maar eigenlijk zijn alle machientjes wel leuk.

Bij schaven heb ik zoiets van: nou dat gaat zo langzaam, kan niet zo snel te snel.
Is toch een ding wat vroegen met koolstofstaal werkte, nu met HSS zit je waarschijnlijk altijd aan de veilige kant.
Hoeveel slagen maakt zo'n bank maximaal, en wat is de maximale slaglengte, ben wel benieuwd wat voor snijsnelheid ie dan doet.
Die beitel is lekker stabiel, kan wel 0.05 tot 0.1 per slag hebben, maar als je voorzichtig begint merk je wel of het goed loopt.

Ik denk alleen dat het een uitdaging is om een spiegleuf in een bus te steken, een schaafbank is geen steekbank.
In een as hetzelfde, als ie aan het begin van de as begint, moet je voor de uitloop een gat boren.

Een schaafbank is toch meer bedoelt om iets vlak te schaven, je tafel verschuift ook elke slag opzij, dat zul je wel uit kunnen zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: werken met een schaafbank??

Bericht door Rob65 »

hugo stoutjesdijk schreef:
Rob65 schreef: (ik had eigenlijk gehoopt dat Hugo al had gereageerd, die houdt ook wel van dat antieke spul )
Weet niet of ik met dat imago wel of niet blij moet zijn. :lol:
Nouja ... je mooie spuitgietpersje is toch ook niet echt CNC.
en het antiek doelt alleen op de machine hoor ;-)

Ben zelf trouwens ook niet meer van de jongste, ik wordt over twee weken ingewijd in het Grote Mosterdgeheim en ben bij ons in het bedrijf zelfs de oudste werknemer :shock:
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: werken met een schaafbank??

Bericht door spinningwheels »

Die box voor de beitel zit er op hoor
Ding doet max 135 slagen per minuut bij een slag van 300 mm dus 40 meter per minuut.
Mooi pdf van het handboek, zijn er meer links naar andere verspaning boeken ?
dwarsvoeding is uit t schakelen, de bediening van de dwarsvoeding en de hoogte verstelling zitten stijf naast elkaar.
nog eens goed zoeken of de automaat dus niet om te stellen is ,
Ding eerst maar eens schoonmaken.
Dit zijn volgens mij toch beitels om inwendig te schaven,
Afbeelding
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: werken met een schaafbank??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een schaafbank is toch meer bedoelt om iets vlak te schaven, je tafel verschuift ook elke slag opzij, dat zul je wel uit kunnen zetten.
Ja.. dat kun je zeker uitzetten.. die automatische tafelvoeding werkt heel eenvoudig met een ratelpal die middels een exentriekje aangedreven wordt.. je kun de tafel de andere kant op laten lopen als je de pal een halve slag draait.. en door het verstellen van de arm kun je em 1, 2 of mogelijk zelfs 3 klikjes per keer laten verschuiven..

als je de pal uittrekt, en 90° draait, dan staat de voeding gewoon "uit" en kun je em met de hand verplaatsen, indien nodig..
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: werken met een schaafbank??

Bericht door pa3gmi »

Het is denk ik een 50 jaar geleden dat ik met een schaafbank heb gewerkt, maar zelfs een spiebaan ergens in het midden van een as lukte wel, natuurlijk wel eerst een gat aan het begin en het eind boren en plat verzinken.
Ik denk dat je best met de hand kunt voeden, je hebt dan wat meer gevoel en je kunt de tafel stevig vast zetten, ook aan de voorzijde. Een lekkere korte slag instellen een mm of 12 voor het te schaven deel en een mm of 3 er achter, dan kun je lekker snel schaven. En zeker niet teveel voorzetten, dan knalt je bijtel stuk, gezien de constructie van de toolbithouder, die veert dan namelijk naar beneden met als resultaat een nog grotere voorzet.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: werken met een schaafbank??

Bericht door spinningwheels »

Het schaafbankje draait inmiddels.
Ding had een 10 jaar ongebruikt bij een boer in de schuur gestaan, daar knapt zo.n ding niet van op zeg maar.
Eerst alles in de kruipolie en een paar dagen laten staan.
Daarna zo.n beetje alles wat er afkon er afgesloopt, schoongemaakt en dik in het kettingvet weer gemonteerd.
Zo,n ding wil toch nog wel aardig spanen maken, gaat dan wel niet zo snel als frezen maar dan kan je tenminste tussentijd koffie drinken.
En het resultaat is echt mooi glad.
En voor die paar centen is het gewoon een leuk ding voor de heb,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: werken met een schaafbank??

Bericht door Rob65 »

Tnx,

heel leuke filmpjes.
En ik maar niet snappen dat iedereen in mijn omgeving mij voor gek verklaard als ik zeg dat ik nog wel eens een schaafbankje aan mijn collectie toe zou willen voegen :mrgreen:

Ik vrees alleen dat onze Sneeker vriend (meteen een mooie gelegenheid om eens bij de Weduwe op de borrel te gaan) er meer voor wil hebben dan wat ik er nu aan kwijt wil.

Ik hoop dat je veel plezier van je schaafbankje hebt. Lijkt me een leuk projectje om zo'n ding uit elkaar te halen en compleet te reviseren.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: werken met een schaafbank??

Bericht door spinningwheels »

Rob,
Weet niet wat je voor een schaafbankje geven wil natuurlijk, maar er staan er wel een paar op marktplaats.
en die dingen verkopen nu niet bepaald snel, voor 100 a 150 moet het lukken.
Eigenlijk is alles wat je bovenop de kilo prijs voor schroot betaald voor de verkoper al mooi meegenomen.

Ik heb de eerste reparatie ook al weer moeten doen.
Er zit een klein armpje aan waarmee je de dwarsverplaatsing instelt, daar zat een stalen pen in die steeds heen en weer draait en een klein olie gaatje,
Volgens mij moet dat dus ieder uur of zo geolied worden, begon dus te vreten.
Aan weerszijde een kamertje er in gedraaid, lagertjes van een voorwiel van een fiets er in ( dat lag hier nog) en niks meer te smeren.

Maar verder gewoon een leuk ding, ja de spanen vliegen een heel eind weg en die zijn heet, dus regelmatig een raar schroei luchtje vanuit de baard.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie