Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door cncor »

Ik ben nieuw in CNC land en wil binnenkort een CNC freesmachine aanschaffen.
Ik wil er vooral kunstof en aluminium mee frezen om technische constructies te maken (3D).
Ook kleine wieletjes (evt tandwieletjes) moeten mogelijk zijn.
Maar omdat ik niet weet wat ik nog allemaal nog ga bedenken moet hij eigenlijk zo veel mogelijk kunnen.

Nu zie ik dat er grofweg twee types zijn:
A: Bewegende frees (portaal freesmachines)
B: Bewegend werkstuk (ik weet niet wat de naam hiervoor is)

Momenteel heb ik voorkeur voor A vanwege de volgende voordelen:
- Grotere werkstukken mogelijk.
- Ook later als b.v. snijplotter te gebruiken.

Om te kunnen kiezen tussen A of B heb ik wat vragen en ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen.

Het lijkt erop dat de B typen vaak zijn uitgerust met een motor die ook langzamer kan draaien.
Kun je met een B type met grotere frees diameters werken?

Ook lijken de B-types vaak robuuster. Is een A-type wel robuust genoeg om makkelijk door alluminium te frezen?

Kan een 4-de as (roterende kop) op beide types toegepast worden?

Ik heb al veel in deze forum en op het internet gezicht, maar betreffende deze vragen kom in niet verder.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door Damocles »

cncor schreef: Het lijkt erop dat de B typen vaak zijn uitgerust met een motor die ook langzamer kan draaien.
Kun je met een B type met grotere frees diameters werken?