Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door cncor »

Maar zou dat ook genoeg zijn om een portaal freesmachine te kopen die robust genoeg is om de nadelen van een portaal frees (deels) op te vangen? Zodat frezen in een blok aluminumum van 10x10x10cm geen probleem is.
Dus een die dikkere frezen en lager toerental aan kan. En rauwkeurig is (liefst 0.01mm).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door Arie Kabaalstra »

de meeste portaalfrezen die in dat budget passen zijn eigenlijk allemaal "Graveer machines"

niet echt bedoeld voor het bewerken van grote stukken metaal..
een Kolom-machine is gewoon een heel stuk robuuster.. kies je machine voor het werk wat je ermee wilt gaan doen.. wil je én grote stukken metaal, én grote platen gaan bewerken, koop dan 2 machines..
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door cncor »

Hoeveel moet ik dan uitgeven voor een 'echte' protaal freesmachine?

Ik ben ondertussen ook maar eens naar die kolomfrees machines gaan kijken. wat me opviel is dat het toerental van die dingen wel lakker laag kan zijn, maar het maximum ligt vaak niet hoger dan 3000 a 4000. Terwijl ik soms lees over benodigede toerentallen van boven de 10000! en zelfs veel hoger.
Betekend dit dat een kolomfrees niet goed met hele kleine freesjes overweg kan?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Standaard zitten er op die machines inderdaad stevige spillen die meestal niet meer dan 2000-2400 toeren lopen..
als je een hoger toerental wilt, dan zul je een HF-spil moeten monteren.. maar dat gaat niet altijd even makkelijk op een kant-en-klare machine..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door Mcgyver »

Ik heb geen idee wat zoiets kost als je een compleet gebouwde machine koopt

maar je zou eens een aanvraag kunnen doen bij:

http://www.team-haase.de

Bij zelfbouw heb je het zelf in de hand.....

Met 4000 toeren kan je ook uitstekend vrezen met kleine frezen... gewoon de voedingssnelheid wat lager.

Vroeger (voor het HF-spindle tijdperk :mrgreen: ) kon men ook uit de voeten met 2, 3, of 4000 toeren.....

Hoge toeren zijn vooral makkelijk voor onderandere hout die vaak hogere toeren en hogere voedingssnelheden nodig hebben om niet te verbranden bij het verspanen.

Over het algemeen houd het gewoon in dat je vlotter kan frezen maar tijd speelt voor de hobby geen rol lijkt me...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wil ik jou zien doen.. 4000 toeren met een frees 0.3.... :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door Mcgyver »

Hahah das waar.....


Voor mij is een kleine frees 2 of 1 mm.. :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door bartL »

Een 0,3mm frees gebruik je om in je neus te peuteren en verder ook nergens anders voor.
Mijn kleinste freesjes zijn 3mm en die kan ik aardig heel houden met 3500toeren.

Gr.
Bart
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door cncor »

Ok, ik begin te begrijpen dat ik beter een kolomfrees machine kan kopen,

Met name omdat ik nauwkeurig wil kunnen frezen en omdat ik ook in een blok aluminium wil kunnen frezen.

Maar ik zit nog met het toerental. Het relatief lage toerental van zo een machine is goed voor grote freesjes.
Handig voor het voor frezen lijkt me.
Maar als ik nu heel nauwkeurig en klein wil werken en een freesje van 1mm wil gebruiken, dan is als ik het goed begrijp dat toerental van 4000 veel te klein.

Nu weet ik het even niet meer :cry:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door Mcgyver »

Idd 4000 is wat laag voor heeeeeeeeeeeelle kleine frezen maar 1mm zou nog net gaan.

Ik frees een enkele keer ook op mijn freesbanje (met maximaal 2500 toeren) aluminium plaat en een freesje van 1MM. Ik moet dan weliswaar het frezen in meerdere gangen doen en rustiger aan maar het gaat best bij mij.

Graveren doe ik eigenlijk ook best veel o.a. in perspex en aluminium en ook met 2500 toeren... eigenlijk ook net te krap maar gaat net..vaak laat ik het programma 2x lopen om het wat mooier te krijgen....

Mijn punt is dat in mijn ogen je wel (weliswaar voorzichtig ) met een freesje van 1mm kunt frezen met een kolom frees of vertikale freesmachine (net hoe je het wilt noemen) Maar dat je niet lekker stevig kunt verspanen in staal of alu met een portaalmachine en een grote frees.... Dus wat Arie al zei. wil je en een hoop flinken spanen fabriceren en ook op een groot oppervlak graveren of balsa hout snijden of wat dan ook dan worden het 2 machines..

Ieder heeft zn eigen visie erop maar frezen is mij geleerd op de ouderwetse zware gietijzeren machines en voor mijn toepassingen is een portaal freesje te licht... ik zal er zelf ook nooit 1 maken of kopen..


Het is moeilijk je om te zeggen wat je het best kunt kopen want dat is eigenlijk meer aan jou en jouw fantasie met wat je wilt maken....


Wat zijn behalve dat blok van 10x10x10 cm nogmeer de plannen met wat je met die machine wilt doen?
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door Damocles »

Een blok van 100x100x100 zegt ook niet zoveel. Wat voor een figuren wil je er uit frezen? Als tijd geen probleem is kan je gerust 10x met 1mm frezen om 10mm weg te snijden.
Vergeet ook niet dat als je 100mm diep wil frezen je wel al best aan een grote diameter van frees vast zit.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door cncor »

Wat ik er nog meer mee wil doen, tja, dat is nou juist het probleem.
Ik ben ervan overtuigd dat als ik eenmaal de hele CNC keten werkende heb, dat allerlei mogelijk en onmogelijke dingen wil gaan maken. Dus eigenlijk wil ik zo flexibel mogelijk. Maar ik begrijp inmiddels dat er variabelen zijn die niet in een apparaat zijn te verenigen.

Wat ik zeker wil kunnen is allerlei technische constructies maken (mechatronica en robotica).
Denk aan blokjes aluminium en kunstof voor bevestigingen als motor montage en grond plaat van iets.
Denk aan asjes en wieletjes (ook tandwielen).
Denk aan kleine tot middelgrote apparaatjes (10 mm tot 20 cm).

Maar ook het maken van design (led) lampjes, kunstzinnige naambordjes etc moet mogelijk zijn.
En giet malletjes voor b.v. kunstof gieten.

Ik denk dat nauwkeurigheid en kleine dingen voor mij het belangrijkste zijn.

Ik zie trouwens veel soorten portaal freesmachines te koop, maar nauwelijkes kolom (of vertikale) freesmachines.
Wat zijn eigenlijk goede CNC kolom freesmachine merken?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kleine `hobby` kolom frezen zijn er eigenlijk ook niet.. er zijn wel machines die als CNC geleverd kunnen worden met een z.g. Retrofit, een achteraf aangepaste machine..

als je er een hebt waarvan je de kop kan draaien, dan kun je die ook demonteren, en er een HF spil opzetten, kwestie van een adapterplaat maken.. dat gaat prima als je zo'n machine hebt, dan maakt ie zelf zijn accessoires.. :)

als je voor nauwkeurigheid wilt gaan, vergeet trapezium, verwelkom kogelomloop spindels.. die zijn gewoon zuiverder..
zwaluwstaart geleidingen zijn dan eigenlijk ook weer uit den boze, daar zit altijd speling op..

kies 't best een machine waarbij de hele kop versteld wordt als je de Z-as laat bewegen. die zijn stabieler...
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bewegend werkstuk of bewegende frees?

Bericht door cncor »

Arie, wat bedoel je precies met: hele kop versteld wordt als je de Z-as laat bewegen?
Plaats reactie