Prima service van Haase was (Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Prima service van Haase was (Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase)

Bericht door Texel2001 »

:VLOEK: :VLOEK:

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
817
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
816

Ik ontdekte wat merkwaardige spaanders op m'n werkstuk.
Blijken de geleidingsrollen op te lossen. !!!!

Het lijkt wel of dit geen geslepen rollen zijn, maar gedraaide en daana verchroomd?!?
Kan je chroom met een magneet oppikken? want de stukjes plakken wel aan een magneet.

Ik heb Haase toch wel even een brandend mailtje gestuurd, en ga ze zodirect bellen.

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

edit: op 22-08-2008 prima opgelost door Haase lees http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6 ... 9644#p9644
Laatst gewijzigd door Texel2001 op 22 aug 2008 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase

Bericht door audiomanics »

En je was zo blij..... 't ziet er ook wel erg droog uit....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase

Bericht door Texel2001 »

Ik was blij. Heb ze net aan de telefoon gehad en eea duidelijk gemaakt. Ik ga ze morgen weer bellen, terugbellers zijn het niet echt, dan hebben ze tijd gehad om de foto's te bestuderen. 'k spring zo in de auto en sleep de hele boel terug naar Neuss als het moet. Gelukkig hebben we ook nog zoiets als garantie :) ook in Duitsland.

Droog is het inderdaad, maar Ik heb nog specifiek gevraagd hoe het zit met onderhoud. Enkel 1x per jaar de kogelomloops vullen met de vetspuit was genoeg en de rest met een schone droge lap afnemen.

Ik vermoed dat het met stof te maken heeft gehad dat altijd rondzweeft, maar dan toch.
Ik heb al stofwissers gemaakt van vilt die op strategische plekken gepakt zitten om de stangen schoon te houden.

Ik denk dat eea gewoon overbelast is geraakt?!? ik heb een aantal mallen 3D gefreesd 15x25cm, stap 0,05, diepte max 3 mm dan maak je in totaal zo'n 500 meter weg langs de y-as en dat met 3,6m/minuut. De machine kan wel 6m/minuut als ik dat wil (kan die ook)

Pieter J@n



De CN lagers van m'n fiets zien er nog beter uit en dat is een cheapy van de Halfords.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase

Bericht door cocodile »

Zal je ook niet zijn ontgaan, maar het lijkt wel roest wat ik zie :shock: of mis ik iets :?:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase

Bericht door bartL »

Chroomstaal is gewoon magnetisch.
Het lijkt inderdaad wel roest wat ik zie, gebruik je geen verkeerde koelolie o.i.d?
Chroomstaal kan namelijk gewoon roesten ook al zal het wat langer duren dan gewoon staal. Als je koeloilie gebruikt die kan ontmengen dan blijft het water op je rollen liggen en gaat het gewoon roesten. Of komt het daar helemaal niet mee in aanmerking?

Bart
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase

Bericht door Texel2001 »

bartL schreef: Het lijkt inderdaad wel roest wat ik zie, gebruik je geen verkeerde koelolie o.i.d?
Roest? 't is gortdroog in m'n shop, kwa kleur lijkt het er wel op.
Koelolie heb ik niet eens :) Ik heb tot nu toe enkel hout gefreesd.

Thanx voor het meedenken ;-)

Pieter J@n
Haase in z'n documentatie schreef: Durch die insgesamt 12 doppelt kugelgelagerten Spezialrollen auf der X- und Y-Achse, die jeweils auf zwei hochwertigen Rundwellen nahezu reibungs- und spielfrei laufen, erreichen wir ein Führungssystem, das der in dieser Maschinenkategorie üblichen Gleitführung um ein vielfaches überlegen ist. Da so im Zusammenspiel mit der speziell abgestimmten Elektronik und den eingesetzten Kugelumlaufspindeln keinerlei Vibrationen mehr im Fahrverhalten auftreten, werden die Fräsergebnisse deutlich positiv beeinflusst. Diese Rollenführungen sind präzise, stabil, langlebig und nahezu wartungsfrei. Das sonst sogar bei 22mm starken Wellen einer Gleitführung unvermeidbare "Durchhängen" der Maschine ist bei dieser Konstruktion eliminiert.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase

Bericht door bartL »

Oke, roest is het dus niet.
Maar als ik er eens overna denk dan is het eigenlijk ook wel te verklaren. Je kan namelijk alleen een as met puntcontact wrijvingloos over iets laten rollen. Een diabolorol (of hoe ik het noemen mag) heeft altijd wrijving omdat daar een diameter verschil in zit. Het punt met de grootste druk zal de snelheid van de rol bepalen en op de rest van de lijn waar contact optreed zal wrijving optreden. Als dit staal op staal is zal dit best behoorlijk kunnen slijten als er geen smering is.
Ook maar een suggestie maar het is mogelijk, vooral ook als je ziet waar de slijtage is opgetreden.

Bart
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase

Bericht door serum »

een rol met dezelfde radius loopt niet soepel over een as. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit hebben gebruikt. Je zou normaal gesproken een radius voor de rol iets groter nemen, maar dit heeft als nadeel dat het speling oplevert.

Rustig blijven en hun antwoord afwachten. het pakt vaak beter uit dan je in de eerste instantie denkt.
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase

Bericht door Texel2001 »

serum schreef:Rustig blijven en hun antwoord afwachten. het pakt vaak beter uit dan je in de eerste instantie denkt.
Ik ben, weer, de kalmte zelf. Ik ga ze zo bellen. Waar het op lijkt is dat de rollen zich aan het 'zetten' zijn. In het begin was het raakvlak links en rechts zo'n 2mm breed. Nu wordt het raakvlak enkel breder tot een mm of 6 per kant. Meer kan ook niet want de rollen hebben in het midden een groef. Gek blijft het wel. Ik houd jullie op de hoogte.

Pieter J@n
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Service van Haase was (Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase)

Bericht door Texel2001 »

:topic change: Service van Haase

Ze komen de rollen vervangen :!: Ik ben natuurlijk weer de eerste die dit overkomt. Waarschijnlijk zijn bij de montage de rollen onder teveel spanning gemonteerd. Hierdoor is de supersnelle veroudering ontstaan. Volgende week komen ze on-site :P de rollen vervangen. Dat noem ik service :!: Jammer dat dit mij moet overkomen. Gelijk een goed argument om m'n shop weer eens op te ruimen want ik zal toch een beetje werkplek moeten maken.

Ik zal tijdens de wissel ook nog wat foto's maken en die natuurlijk posten.

Later.....

Pieter J@n
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Service van Haase was (Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase)

Bericht door serum »

Uberservice! klinkt aannemelijk dat ze er onder een te hoge spanning in zaten..

Het pakt vaak beter uit dan je in de eerste instantie denkt. We zouden er een spreekwoord/gezegde omheen moeten bedenken..

De soep wordt nooit zo heet gegeten..?
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Service van Haase was (Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase)

Bericht door mmelters »

Hallo,

Ik was van dit topic even geschrokken, want ik heb ook zo'n apparaat besteld.
Vandaag bericht gekregen dat ik hem vanaf vrijdag kan afhalen :lol:
Nou nog snel de "kist" in elkaar knutselen waar die op komt staan...

...En nu blijkt, dat ik nergens kan vinden wat de buitenafmetingen van de freestafel zijn.
(Dus exclusief de overhang van het portaal en de motoren, zeg maar.

Beste Texel, zou je voor mij effe kunnen kijken hoeveel de lengte en de breedte van de tafel
groter zijn dan het freesbereik? (mijn frees is de AL1065, maar de verschillen tussen "netto"
freesbereik en "bruto" tafelgrootte zullen hetzelfde zijn denk ik...

Zo op het oog zal het een cm of 10-15 in de breedte zijn, en 30cm in de lengte
(exclusief het bedieningspaneel), maar ik zou het graag iets preciezer weten.

Alvast hartelijk dank,

met vriendelijke groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Texel2001
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 okt 2007 00:14
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Service van Haase was (Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase)

Bericht door Texel2001 »

De afmetingen van mijn 1240 zijn:

buitenmaat ex bedienpaneel 155 x 64
bedienpaneel is 14 diep
stappenmotor Y-as steekt nog 10 uit
pootjes staan op 151,5 x 38

Pieter J@n
mmelters
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:34
Locatie: Eindhoven

Re: Service van Haase was (Grrrrr. %$#@#$%&&! Haase)

Bericht door mmelters »

Texel2001 schreef:De afmetingen van mijn 1240 zijn:

buitenmaat ex bedienpaneel 155 x 64
bedienpaneel is 14 diep
stappenmotor Y-as steekt nog 10 uit
pootjes staan op 151,5 x 38

Pieter J@n
Geweldig, da's precies waarnaar ik op zoek was...
Bedankt!
Plaats reactie