Keuzes CNC freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Keuzes CNC freesmachine

Bericht door cncor »

Floppy schreef:
serum schreef: Ik denk wel dat als je deze drivers gebruikt je ze galvanisch moet scheiden.
Die drivers hebben toch optoisolators als ingang, wat moet je dan verder galvanisch scheiden?
De ingangs spanning voor de driver is 220Vac, het lichtbet dus. Deze 220Vac word direct (na gelijkrichting natuurlijk) voor de motoren gebruikt, dus zonder trafo er tussen. Kortom, de spanning die op de motor komt hangt ook aan het lichtnet!!!! Erg gevaarlijk als je niet voorzichtig bent.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Keuzes CNC freesmachine

Bericht door serum »

Goeie.. nou je het zegt; de optocouplers zouden hem scheiden van de PC.

van stappenmotor.nl;

'MSD-230-8

De microstapdriver heeft een wisselspanning nodig die mag liggen tussen de 80 Vac en 230Vac ( kan dus zelfs zonder transformator gebruikt worden, maar MOET met een isolatietransformator gebruikt worden voor de veiligheid. ) en een maximale uitgangsstroom van 7.8 Ampere. Tevens een optocoupleringang voor stap, richting en enable ( = vrijloop ) Instelbare microstappen van 400 tot 10.000 stappen per omwenteling. Hij heeft een ingebouwde bescherming tegen te hoge spanningen en te hoge temperaturen. Ook heeft hij een ingebouwde koeling. Tevens kan hij zo ingesteld worden dat hij CW/CCW pulsen aankan. Kan gebruikt worden met 4, 6 en 8 draads stappenmotoren. Niet geschikt voor beginners, daar deze mikrostapdriver spanningen boven de 300 Volt kan leveren.'

Ik kan me eigenlijk ook geen reden voorstellen waarom hij galvanisch gescheiden moet worden. of je nou 300V dc hebt dat dmv een 2Kw trafo galvanisch gescheiden is van de 230V of het rechtstreeks van het net af tapt.. Voor de veiligheid zit er niet veel verschil tussen toch?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Keuzes CNC freesmachine

Bericht door Floppy »

serum schreef: Ik kan me eigenlijk ook geen reden voorstellen waarom hij galvanisch gescheiden moet worden. of je nou 300V dc hebt dat dmv een 2Kw trafo galvanisch gescheiden is van de 230V of het rechtstreeks van het net af tapt.. Voor de veiligheid zit er niet veel verschil tussen toch?
Voor de veiligheid van personen zit er wel verschil tussen. Bij een scheidingstransformator moet je 2 draden vastpakken om een schok te krijgen, bij direct aan het net is 1 draad voldoende.
Maar dat geld voor alles wat niet dubbelgeisoleerd is (wasmachine, koelkast, magnetron enz), daarom moeten die dingen ook goed geaard worden. Ik hou het voorlopig nog maar op mijn 50V drivers.
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Keuzes CNC freesmachine

Bericht door cncor »

En omdat een van de draden van het lichtnet aan aarde zit, loopt de stroom als je de 'verkeerde' draad aan raakt van je hand naar je benen en/of andersom. Oftewel door je hart. Het resultaat kun je wel raden!!!

Ik raad niemand aan zonder scheidings trafos te werken.
En los daarvan is de uitgangsspanning van de MSD-230-8 erg hoog en dodelijk als je dat b.v. met twee handen aanraakt.

Niet dat ik iedereen wil afschrikken met die drivers te werken, maar om maar aan te geven dat ik er zeker niet lakkoniek over denk.
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Keuzes CNC freesmachine

Bericht door cncor »

Ik hoor net van Kevin damen dat de BF30 geen spindel kan krijgen voor de Z-as!
Dat betekend dat je alleen de pinole met een riem kunt aandrijven, wat minder goed is voor de nauwkeurigheid.

Hoe doe jij dat Arian?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Keuzes CNC freesmachine

Bericht door serum »

Je kan zelf een spindel af draaien? of af laten draaien. bijna Overal kan een kogelomloop in, misschien niet als een kant en klaar verkrijgbaar setje..
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Keuzes CNC freesmachine

Bericht door Arian »

Ik maak de kogelomloopspillen zelf pas op mijn freesbank,ik draai ze ook zelf as,en snij er ook een draaitje op.
ik heb nu de X in gebouwt en werkt goed.(had alleen wat problemen met trillen van mijn moter)
Nu ben ik bezig met de y as,dat is niet zoo veel werk.
Als dat klaar is doe ik de Z as.

Arian
Plaats reactie