Sieg X1 tandwiel

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als dat uitlubberen van die spie het probleem is, zou ik er een metalen busje in zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door spinningwheels »

Alles plastic dus , de kogeltjes in de lagers ook soms.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door hainjedaf »

Opeens ben ik een stuk gelukkiger met mijn BF25 :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door Oscar f1 »

spinningwheels schreef:Alles plastic dus , de kogeltjes in de lagers ook soms.
Kogeltjes heb ik nog niet gevonden
veel bronzen lagers.
Als dat uitlubberen van die spie het probleem is, zou ik er een metalen busje in zetten.
ik zie het niet voor me,
het is een heel klein 16 tands tandwiel.
diameter ongeveer 20 mm.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door leopard »

hainjedaf schreef:Opeens ben ik een stuk gelukkiger met mijn BF25 :lol:
Was ik ook, totdat de metalen tandwielen herrie gingen maken en het kunststof tandwiel dat in de BF25 zit kapot ging......... :oops:

Nu heb ik een veel stillere tandriemaandrijving :lol: .

De X1 is ook vrij gemakkelijk om te bouwen naar tandriem aandrijving.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oscar f1 schreef:ik zie het niet voor me,
het is een heel klein 16 tands tandwiel.
diameter ongeveer 20 mm.
Ok zodoende, ik zag alleen het fototje, daar leek het wel te kunnen.
Maar dan zal er ook wel een heel dun asjes in zitten met een vals klein spietje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door Oscar f1 »

hugo stoutjesdijk schreef:...................................................................................................................................................................................... heel dun asjes in zitten met een vals klein spietje.
Daar zit denk ik de ontwerpfout,
alle kracht komt op dat verrot kleine 3mm spietje.
Dan is er nog 1,5 vierkante milimeter om alle kracht over te brengen.

Misschien zou ik twee spietjes er in moeten maken,
dan zijn de krachten ook beter verdeeld.

Afbeelding

Dat zie ik trouwens bijna nooit ergens 2 spietjes zodat het symmetrisch wordt,
of zitten daar weer andere nadelen aan?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door assink »

maakbaarheid is vooral lastig, als je weet hoe spiebanen normaal gemaakt worden, dus niet cnc.
Wordt meestal gewoon op het oog op de doorn geplaatst waarna de spiebaan d'r in wordt getrokken, wordt niet secuur gepositioneerd behalve op de hartlijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2 Spietjes tegenover elkaar is idd lastig, bij een as nog lastiger dan bij een bus. En het resultaat is dat één flank dus niet aan ligt.
Maar de foto is een stalen tandwiel, ik ben nu toch nieuwsgierig naar dat krappe kunststof tandwiel waarvan de spie uitgelubberd is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door javanree »

Hoezo zijn 2 spieen op 180 graden lastig?
Eerste spiebaan frezen, vlakke spie in doen en dan omdraaien en met de vlakke spie plat op de vulblok of bodem van de machineklem. Jarenlang zo vele assen gemaakt.

Maar alleen al door toegestane speling op de spieen en de spiebanen zul je pas een exacte 50/50 krachtenverdeling krijgen wanneer de boel flink is ingelopen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef:Hoezo zijn 2 spieen op 180 graden lastig?
Eerste spiebaan frezen, vlakke spie in doen en dan omdraaien en met de vlakke spie plat op de vulblok of bodem van de machineklem. Jarenlang zo vele assen gemaakt.

Maar alleen al door toegestane speling op de spieen en de spiebanen zul je pas een exacte 50/50 krachtenverdeling krijgen wanneer de boel flink is ingelopen.
Kijk je vertelt precies waarom het lastig is. ( lastig is niet onmogelijk ;-) )
Maar zoals je weet heeft een spie een behoorlijk strakke passing. Dan heb je dus op 2 positie's een strakke passing.
En als je zegt dat het pas na inlopen aan ligt, dan is dat voor één draairichting, de andere kant op hebben we dan speling, en dat is nu net wat je niet wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door Oscar f1 »

javanree schreef:Hoezo zijn 2 spieen op 180 graden lastig?
Eerste spiebaan frezen, vlakke spie in doen en dan omdraaien en met de vlakke spie plat op de vulblok of bodem van de machineklem.............
Lijkt me een prima methode,
maar ik heb maar een freesbank,
en laat daar nu net dat tandwiel in zitten waar we het over hebben.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door Oscar f1 »

Oscar f1 schreef:kan dit kloppen:

Diametral Pitch = Number of Teeth + 2 GEDEELD DOOR Outside Diameter = DP = (N+2)/OD

Module = 25.4 GEDEELD DOOR Diametral Pitch = MOD = 25.4/DP
ik kom er niet helemaal uit:

tandwiel diameter is ongeveer 27,2 mm = 1,07 inch

aantal tanden is 16
DP= ( 16 + 2 ) /1.07=16,822
Module = 25,4 / 16,822 = 1,5101

lijkt me geen gangbare modeule ?
of wel???
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Sieg X1 tandwiel

Bericht door sont »

Module 1.5 bestaat zeker en is gewoon standaard .
Ik neem altijd Diameter steekcirkel delen door het aantal tanden. M= Dsteekcirkel/Z
Diameter steekcirkel is de cirkel half op de tanden. In jouw geval is de Buitendiameter bijna 27 mm. Deel je die door 16 dan kom je uit op 1,6. Die module bestaat niet. Module 1.5 wel! Dus 1.5 x16 =24 mm .Dat is de steekcirkel en dat komt aardig overheen met jouw tandwieltje. Neem maar een ring van 24 mm en leg die op je tandwiel. Dan zul je zien dat de ring van 24 mm uitkomt op halverwege de tanden.
Kijk anders hier even .
http://www.kettingtechniek.nl/uploads/b ... %201-6.pdf
Plaats reactie