Sieg X1 tandwiel
Moderator: Moderators
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Sieg X1 tandwiel
Als dat uitlubberen van die spie het probleem is, zou ik er een metalen busje in zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Sieg X1 tandwiel
Alles plastic dus , de kogeltjes in de lagers ook soms.
In theorie kan ik praktisch alles
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2466
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Sieg X1 tandwiel
Opeens ben ik een stuk gelukkiger met mijn BF25
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Sieg X1 tandwiel
Kogeltjes heb ik nog niet gevondenspinningwheels schreef:Alles plastic dus , de kogeltjes in de lagers ook soms.
veel bronzen lagers.
ik zie het niet voor me,Als dat uitlubberen van die spie het probleem is, zou ik er een metalen busje in zetten.
het is een heel klein 16 tands tandwiel.
diameter ongeveer 20 mm.
Re: Sieg X1 tandwiel
Was ik ook, totdat de metalen tandwielen herrie gingen maken en het kunststof tandwiel dat in de BF25 zit kapot ging.........hainjedaf schreef:Opeens ben ik een stuk gelukkiger met mijn BF25
Nu heb ik een veel stillere tandriemaandrijving .
De X1 is ook vrij gemakkelijk om te bouwen naar tandriem aandrijving.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Sieg X1 tandwiel
Ok zodoende, ik zag alleen het fototje, daar leek het wel te kunnen.Oscar f1 schreef:ik zie het niet voor me,
het is een heel klein 16 tands tandwiel.
diameter ongeveer 20 mm.
Maar dan zal er ook wel een heel dun asjes in zitten met een vals klein spietje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Sieg X1 tandwiel
Daar zit denk ik de ontwerpfout,hugo stoutjesdijk schreef:...................................................................................................................................................................................... heel dun asjes in zitten met een vals klein spietje.
alle kracht komt op dat verrot kleine 3mm spietje.
Dan is er nog 1,5 vierkante milimeter om alle kracht over te brengen.
Misschien zou ik twee spietjes er in moeten maken,
dan zijn de krachten ook beter verdeeld.
Dat zie ik trouwens bijna nooit ergens 2 spietjes zodat het symmetrisch wordt,
of zitten daar weer andere nadelen aan?
Re: Sieg X1 tandwiel
maakbaarheid is vooral lastig, als je weet hoe spiebanen normaal gemaakt worden, dus niet cnc.
Wordt meestal gewoon op het oog op de doorn geplaatst waarna de spiebaan d'r in wordt getrokken, wordt niet secuur gepositioneerd behalve op de hartlijn.
Wordt meestal gewoon op het oog op de doorn geplaatst waarna de spiebaan d'r in wordt getrokken, wordt niet secuur gepositioneerd behalve op de hartlijn.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Sieg X1 tandwiel
2 Spietjes tegenover elkaar is idd lastig, bij een as nog lastiger dan bij een bus. En het resultaat is dat één flank dus niet aan ligt.
Maar de foto is een stalen tandwiel, ik ben nu toch nieuwsgierig naar dat krappe kunststof tandwiel waarvan de spie uitgelubberd is.
Maar de foto is een stalen tandwiel, ik ben nu toch nieuwsgierig naar dat krappe kunststof tandwiel waarvan de spie uitgelubberd is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Sieg X1 tandwiel
Hoezo zijn 2 spieen op 180 graden lastig?
Eerste spiebaan frezen, vlakke spie in doen en dan omdraaien en met de vlakke spie plat op de vulblok of bodem van de machineklem. Jarenlang zo vele assen gemaakt.
Maar alleen al door toegestane speling op de spieen en de spiebanen zul je pas een exacte 50/50 krachtenverdeling krijgen wanneer de boel flink is ingelopen.
Eerste spiebaan frezen, vlakke spie in doen en dan omdraaien en met de vlakke spie plat op de vulblok of bodem van de machineklem. Jarenlang zo vele assen gemaakt.
Maar alleen al door toegestane speling op de spieen en de spiebanen zul je pas een exacte 50/50 krachtenverdeling krijgen wanneer de boel flink is ingelopen.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Sieg X1 tandwiel
Kijk je vertelt precies waarom het lastig is. ( lastig is niet onmogelijk )javanree schreef:Hoezo zijn 2 spieen op 180 graden lastig?
Eerste spiebaan frezen, vlakke spie in doen en dan omdraaien en met de vlakke spie plat op de vulblok of bodem van de machineklem. Jarenlang zo vele assen gemaakt.
Maar alleen al door toegestane speling op de spieen en de spiebanen zul je pas een exacte 50/50 krachtenverdeling krijgen wanneer de boel flink is ingelopen.
Maar zoals je weet heeft een spie een behoorlijk strakke passing. Dan heb je dus op 2 positie's een strakke passing.
En als je zegt dat het pas na inlopen aan ligt, dan is dat voor één draairichting, de andere kant op hebben we dan speling, en dat is nu net wat je niet wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Sieg X1 tandwiel
Lijkt me een prima methode,javanree schreef:Hoezo zijn 2 spieen op 180 graden lastig?
Eerste spiebaan frezen, vlakke spie in doen en dan omdraaien en met de vlakke spie plat op de vulblok of bodem van de machineklem.............
maar ik heb maar een freesbank,
en laat daar nu net dat tandwiel in zitten waar we het over hebben.
Re: Sieg X1 tandwiel
ik kom er niet helemaal uit:Oscar f1 schreef:kan dit kloppen:
Diametral Pitch = Number of Teeth + 2 GEDEELD DOOR Outside Diameter = DP = (N+2)/OD
Module = 25.4 GEDEELD DOOR Diametral Pitch = MOD = 25.4/DP
tandwiel diameter is ongeveer 27,2 mm = 1,07 inch
aantal tanden is 16
DP= ( 16 + 2 ) /1.07=16,822
Module = 25,4 / 16,822 = 1,5101
lijkt me geen gangbare modeule ?
of wel???
Re: Sieg X1 tandwiel
Module 1.5 bestaat zeker en is gewoon standaard .
Ik neem altijd Diameter steekcirkel delen door het aantal tanden. M= Dsteekcirkel/Z
Diameter steekcirkel is de cirkel half op de tanden. In jouw geval is de Buitendiameter bijna 27 mm. Deel je die door 16 dan kom je uit op 1,6. Die module bestaat niet. Module 1.5 wel! Dus 1.5 x16 =24 mm .Dat is de steekcirkel en dat komt aardig overheen met jouw tandwieltje. Neem maar een ring van 24 mm en leg die op je tandwiel. Dan zul je zien dat de ring van 24 mm uitkomt op halverwege de tanden.
Kijk anders hier even .
http://www.kettingtechniek.nl/uploads/b ... %201-6.pdf
Ik neem altijd Diameter steekcirkel delen door het aantal tanden. M= Dsteekcirkel/Z
Diameter steekcirkel is de cirkel half op de tanden. In jouw geval is de Buitendiameter bijna 27 mm. Deel je die door 16 dan kom je uit op 1,6. Die module bestaat niet. Module 1.5 wel! Dus 1.5 x16 =24 mm .Dat is de steekcirkel en dat komt aardig overheen met jouw tandwieltje. Neem maar een ring van 24 mm en leg die op je tandwiel. Dan zul je zien dat de ring van 24 mm uitkomt op halverwege de tanden.
Kijk anders hier even .
http://www.kettingtechniek.nl/uploads/b ... %201-6.pdf