Nieuwbouwproject
Moderator: Moderators
Re: Nieuwbouwproject
Jammer dat je er zo over denkt...
Ik heb je eerste posts met interesse gelezen, ik had niet direct iets om er op te reageren, maar zou je graag verder willen volgen hoe de voortgang van de bouw van de machine verloopt!
In ieder geval succes ermee!
Ik heb je eerste posts met interesse gelezen, ik had niet direct iets om er op te reageren, maar zou je graag verder willen volgen hoe de voortgang van de bouw van de machine verloopt!
In ieder geval succes ermee!
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1961
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: Nieuwbouwproject
Tja, beste is toch om zo'n verslag ter lering ende vermaak te doen, je moet er vooral zelf lol in hebben, anders kan je er inderdaad beter niet aan beginnen. Missen andere wel je ervaring, da's jammer.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: Nieuwbouwproject
Dit topic is inmiddels bijna 900x bekeken, waaruit concludeer je dan dat er geen interesse is?
Re: Nieuwbouwproject
Ga S.v.p. door met rapporteren. Ik vind het leerzaam.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Nieuwbouwproject
Ook ik reageerde wel eens op deze manier...
heb in de tijd veel geleerd.als er niet gereageerd word op iedere post wil niet zeggen dat het niet interessant is voor ons.
Ik moet er wel bij vertellen dat er hier vele prachtige machines gebouwd zijn.
Je bouwd hem voor jezelf en wil het op het forum tonen..prima toch..
Maar verwacht niet iedere post een schouder klopje..want dan zijn we hele dagen bezig.
Wees trots op jezelf...een ander hoeft dat niet te zijn op je werk.
heb in de tijd veel geleerd.als er niet gereageerd word op iedere post wil niet zeggen dat het niet interessant is voor ons.
Ik moet er wel bij vertellen dat er hier vele prachtige machines gebouwd zijn.
Je bouwd hem voor jezelf en wil het op het forum tonen..prima toch..
Maar verwacht niet iedere post een schouder klopje..want dan zijn we hele dagen bezig.
Wees trots op jezelf...een ander hoeft dat niet te zijn op je werk.
Re: Nieuwbouwproject
Als ik het goed zie heb je de kogelomloopspindel opgespannen tussen conische rollenlagers, ben je niet bang dat als deze warm wordt dat de lagers dan relatief zwaar gaan draaien, omdat deze meestal aan de kant van de aandrijving met hoekcontactlagers wordt gemonteerd en aan het uiteinde met een normaal groefkogellager zodat de as kan rekken en krimpen.
Edit:
Ik bedenk me ineens, misschien wordt de spindel aan de onderzijde "gedragen" door het conische rollenlager en heb je aan de bovenzijde juist een kogellager? Wat je vaak ziet is dat de freesmotor aan de kogelomloop hangt, jij zou hem er dan juist op laten rusten.... daar is ook wat voor te zeggen...
Edit:
Ik bedenk me ineens, misschien wordt de spindel aan de onderzijde "gedragen" door het conische rollenlager en heb je aan de bovenzijde juist een kogellager? Wat je vaak ziet is dat de freesmotor aan de kogelomloop hangt, jij zou hem er dan juist op laten rusten.... daar is ook wat voor te zeggen...
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13495
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Nieuwbouwproject
Wat wordt het warmste?.. en wat zet het meeste uit?.. moet je bij deze machine ook even in de gaten houden.. de machine is van Aluminium, en dat zet meer uit dan staal..
gezien de positie van het onderste lager.. zou de spil dan eerder losser komen te staan.. als ik het goed zie..
Mogelijk kun je daar nog wat aan wijzigen als't niet goed blijkt te gaan in de toekomst.. tegen die tijd kan de machine zijn eigen "MkII" lagerblokken maken..
Let wel.. die Kegellagers.. zorg dat er geen vuiltje in komt.. ze hebben geen afdichtingen.. zou je met 2 kegellagers willen werken.. dan zou ik ze bovenin monteren, ver van alle vuiligheid, en onderaan gewoon een groefkogellagertje (met 2RS in de typeaanduiding)
gezien de positie van het onderste lager.. zou de spil dan eerder losser komen te staan.. als ik het goed zie..
Mogelijk kun je daar nog wat aan wijzigen als't niet goed blijkt te gaan in de toekomst.. tegen die tijd kan de machine zijn eigen "MkII" lagerblokken maken..
Let wel.. die Kegellagers.. zorg dat er geen vuiltje in komt.. ze hebben geen afdichtingen.. zou je met 2 kegellagers willen werken.. dan zou ik ze bovenin monteren, ver van alle vuiligheid, en onderaan gewoon een groefkogellagertje (met 2RS in de typeaanduiding)
Re: Nieuwbouwproject
Wat die warmte betreft , maak ik mij niet direct zorgen om. Wat die kegellagers betreft zitten ze inderdaad boven en onder. Je ziet die ring daarop zitten , dat is een beschermkap waardoor en geen direct vuil in het lager kan komen aangezien deze het lager volledig insluit. Een gewone groefkogellager met afdichting was idealer. Je kan inderdaad de kegellagers bovenaan zetten tegen elkaar. Het nadeel is dat de zware kop dan door de bovenste plaat moet worden gedragen. Nu worden krachten verdeeld over een boven en onderbalk wat volgens idealer is.
Het grootste probleem waar ik in de gehele machine mee zit is de afscherming van geleidingen en kogelomlopen.
In de moeren zelf zitten reeds de nodige dichtingen en schrapers voor de eigenlijke moeren en ze zitten goed verstopt in de machine. Als iemand daar een idee voor heeft om die geleidingen af te schermen hoor ik het graag
Het grootste probleem waar ik in de gehele machine mee zit is de afscherming van geleidingen en kogelomlopen.
In de moeren zelf zitten reeds de nodige dichtingen en schrapers voor de eigenlijke moeren en ze zitten goed verstopt in de machine. Als iemand daar een idee voor heeft om die geleidingen af te schermen hoor ik het graag
Re: Nieuwbouwproject
De meeste gebruiken toch metalen covers of van die harmonica dingen http://www.alibaba.com/product-detail/C ... image.html
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13495
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Nieuwbouwproject
Telescoophuiven en "rolgordijntjes" worden het meest gebruikt voor afschermingen..
één les die ik wel geleerd heb.. ontwerp de afschermingen meteen mee met je machine.. achteraf krijg je ze niet echt goed meer pas..
zou ik nu nog afschermingen moeten plaatsen.. en dat moet ik eigenlijk wel doen.. vanwege de vele fijne Titaniumspaantjes die overal in komen.. dan moet ik van alles aan gaan passen..
ik zit wel te denken aan "rolgordijntjes .. op de X-as kan ik die links en rechts wel aan de tafel maken, en dan om de koppen van het zadel geleiden.. met een veertje aan de onderkant om ze op spanning te houden... voor de Y as kan er mogelijk een telescoopgeleiding op,, maar achter de tafel moet ie dan wel uit meer dan 4 delen gaan bestaan..anders raaik ik daar slag kwijt.. een rolgordijn past er ook niet.. mogelijk kan ik er een telescoop kwijt tussen kolom en tafel.. scharnierend.. dan heb ik meer ruimte.. maar dan moet dat niet in de weg zitten voor de kop.. onder de kop kan dan een "gordijntje, of een telescoop tussen de geleidingen.. 't is een hele puzzel..
Vouwbalgen worden ook veel gebruikt.. op de Z as nog wel een optie.. X en Y?.. daar blijven toch spanen op liggen.. en die raak je niet kwijt... moet ik er alsnog met een stoffer bij blijven staan.. en da'was'k net niet van plan..
één les die ik wel geleerd heb.. ontwerp de afschermingen meteen mee met je machine.. achteraf krijg je ze niet echt goed meer pas..
zou ik nu nog afschermingen moeten plaatsen.. en dat moet ik eigenlijk wel doen.. vanwege de vele fijne Titaniumspaantjes die overal in komen.. dan moet ik van alles aan gaan passen..
ik zit wel te denken aan "rolgordijntjes .. op de X-as kan ik die links en rechts wel aan de tafel maken, en dan om de koppen van het zadel geleiden.. met een veertje aan de onderkant om ze op spanning te houden... voor de Y as kan er mogelijk een telescoopgeleiding op,, maar achter de tafel moet ie dan wel uit meer dan 4 delen gaan bestaan..anders raaik ik daar slag kwijt.. een rolgordijn past er ook niet.. mogelijk kan ik er een telescoop kwijt tussen kolom en tafel.. scharnierend.. dan heb ik meer ruimte.. maar dan moet dat niet in de weg zitten voor de kop.. onder de kop kan dan een "gordijntje, of een telescoop tussen de geleidingen.. 't is een hele puzzel..
Vouwbalgen worden ook veel gebruikt.. op de Z as nog wel een optie.. X en Y?.. daar blijven toch spanen op liggen.. en die raak je niet kwijt... moet ik er alsnog met een stoffer bij blijven staan.. en da'was'k net niet van plan..
Re: Nieuwbouwproject
elenpe schreef:
Uitgaande van een 25 X 5 mm kogelomloopspindel voor je Z as en een royale hoeveelheid aluminium, levert een temperatuurverschil van 20 graden een krachtverschil op van een kleine 20000 N.
Lijkt me heel wat meer dan het gewicht van die "zware kop" .
Wat die warmte betreft , maak ik mij niet direct zorgen om. Wat die kegellagers betreft zitten ze inderdaad boven en onder. ........ Je kan inderdaad de kegellagers bovenaan zetten tegen elkaar. Het nadeel is dat de zware kop dan door de bovenste plaat moet worden gedragen. Nu worden krachten verdeeld over een boven en onderbalk wat volgens idealer is.
Uitgaande van een 25 X 5 mm kogelomloopspindel voor je Z as en een royale hoeveelheid aluminium, levert een temperatuurverschil van 20 graden een krachtverschil op van een kleine 20000 N.
Lijkt me heel wat meer dan het gewicht van die "zware kop" .
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13495
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Nieuwbouwproject
zo!.. dat zijn me even waarden.. bij hoeveel graden temperatuurverschil heb je dat berekend?..
'k weet wel dat uitzetting en krimp gigantische krachten kunnen opleveren..
'k heb eens een opgekrompen ring van een onderdeel af moeten draaien.. toen ik nog een millimeter moest.. "Pang!".. ring gebroken.. en mijn beitelplaat naar de vaantjes.. maar hij was er wel af.. :)
je hele spil "opspannen" kan wel.. maar dan moet je wel rekening houden met je temperaturen Koud en Warm.. ('t is in een Ducati motorblok bijvoorbeeld zo, krukas met hoekcontactlagers, die monteer je koud met 0.3 mm voorspanning.. dat is wat het hele blok breder wordt als ie op temperatuur is..
Normaalgesproken wordt een Kogelomloop spil aan één zijde axiaal gefixeerd middels een dubbelrijig hoekcontactlager, 2 enkelrijige hoekcontactlagers, of kegellagers.. al komt dat weinig voor.. en aan de andere kant met een "loslager" dat kan een éénrijig groefkogellager zijn, een Naaldlagertje of soit.. een bronzen bus..
'k weet wel dat uitzetting en krimp gigantische krachten kunnen opleveren..
'k heb eens een opgekrompen ring van een onderdeel af moeten draaien.. toen ik nog een millimeter moest.. "Pang!".. ring gebroken.. en mijn beitelplaat naar de vaantjes.. maar hij was er wel af.. :)
je hele spil "opspannen" kan wel.. maar dan moet je wel rekening houden met je temperaturen Koud en Warm.. ('t is in een Ducati motorblok bijvoorbeeld zo, krukas met hoekcontactlagers, die monteer je koud met 0.3 mm voorspanning.. dat is wat het hele blok breder wordt als ie op temperatuur is..
Normaalgesproken wordt een Kogelomloop spil aan één zijde axiaal gefixeerd middels een dubbelrijig hoekcontactlager, 2 enkelrijige hoekcontactlagers, of kegellagers.. al komt dat weinig voor.. en aan de andere kant met een "loslager" dat kan een éénrijig groefkogellager zijn, een Naaldlagertje of soit.. een bronzen bus..