Nieuwbouwproject

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Nieuwbouwproject

Bericht door elenpe »

Na een lange zoektocht om een kant en klare machine te kopen , uiteindelijk niets gevonden dat op iets trok.
Prijsoffertes van 10000-15000 euro en niet met de machine kunnen doen wat ik uiteindelijk met mijn huidige Chineese zelfbouw kon maken , dat kan natuurlijk niet
Ik heb de luxe om te beschikken over een behoorlijk machinepark. Dat maakt het een stuk makkelijker.

Een stevig machientje met een x as van 530 een y as van 450 en een z as met ISO 30 spindel van 250mm. De kop gebruik ik van de oude machine omdat daar al een op maat gemaakte iso 30 in zit Alles op een serieuze blok alu van 60 dik gefreesd. Huidige proeven zien er niet slecht uit.
Alles in 1 beweging gefreesd dus moet in principe 90 graden haaks staan naar alle kanten. Ook nieuw onderstel gemaakt. Sturing en motoren neem ik van de oude machine. Deze moeten normaal voldoen met 5.6 Nm en aangezien deze geleidingen super licht lopen in vergelijking met de zwaluwstaarten van de chinees. Machine is nog volop in ontwikkeling en opbouw . Moet ook altijd tussendoor gebeuren.

De grote uitdaging was het achterblok 100% haaks krijgen op het onderblok. Ik denk dat dit wel heel dicht bij goed moet zijn. Dat kunnen we pas zien bij de eerste echte freesbewegingen. De eerste metingen zijn hoopvol.

Laatst gewijzigd door elenpe op 07 dec 2015 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kan jammer genoeg geen enkele foto toevoegen van welke aard dan ook.
Hoezo?.. is alles Top-Secret?.. of weet je niet waar dat knoppie "img" voor dient?
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door elenpe »

Neen , dat weet ik niet.
Als ik via bijlage toevoegen ga is er geen enkele afbeelding aanvaard .
Dus leg het maar uit dan zal ik het geheim oplossen :-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door Arie Kabaalstra »

ehh.. daar bestaat een 4letterig antwoord voor.. of je kijkt even hier: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068

zo moeilijk is het niet..
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door elenpe »

11082
11086
11085
11089
11088
11087
11090
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door Arie Kabaalstra »

elenpe schreef:11082
11086
11085
11089
11088
11087
11090
Bijna goed.. je had de "thumbnails", ofwel de kleine plaatjes geplaatst.. :lol:

Ik zie een mooie machine ontstaan.. Dikke stukken Alu.. maar.. komt er nog een Koker achter de kolom?.. zou ik persoonlijk wel doen.. ook onder de machine is een Koker wel slim.. geeft je veel stijfheid..

ga je de Y-as Stepper aan de voorkant monteren?.. als je toch een koker van de Kolom maakt, kun je de stepper ook onderin de Kolom monteren.. veel compacter.. en dan zit de stepper niet in de weg..

Ik zie ook dat je al een spanenbak aan het maken bent.. Nice.. dat heb ik veeel later pas gedaan.. en dat had ik meteen in het ontwerp mee moeten nemen..
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door elenpe »

Die foto's plaatsen was al even geleden :-)

Onder de machine staat nu een nieuw stevig frame. Het is inderdaad de bedoeling om de opstaande blok van de z-as ook mee te bevestigen aan dit frame door middel van een stalen buis dewelke dan mee in de achterkant zal geschroefd worden en deze buis is dan verder aan het frame gelast.Zo krijg je dan een stevige structuur. Bij mijn huidige BF25 ombouw is dat ook zo gedaan en geeft super stevig en stabiel resultaat .

Machine staat op 2 extra kokers onder de machine en het onderblok is met 6 bouten op dit frame geschroefd en staat er dus muurvast op.

Ook om de torsie op te vangen is tegen het blok aan de voorkant 2x een ALU balk 50x40 geschroefd voor extra stevigheid

De motor komt er langs voor op. Ik hou niet van tandriemen . Inderdaad waar dat je de motor kan wegsteken .

Tot op heden zo een 5 werkdagen aan gewerkt tot aan dit resultaat.


Wilde deze eerst aan de achterkant zetten maar dan komt je machine weer te ver van de muur af. Het is wat geven en nemen. Mocht de motor 5.6Nm nog te zwak zijn kan ik deze nog altijd via een reductie aan de zijkant hangen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door Swake »

Wordt een leuke.
Maar waarom niet direct uit staal?
When it fits stop using the hammer.
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door elenpe »

Staal , ja dat gaat de zaak natuurlijk veranderen.

Ten eerste ga je dat niet frezen uit een blok staal. Je zou dat ook niet kunnen hanteren wegens het gewicht.
Ook de werktijd / kosten / wegen niet op denk ik om dan zelf een machine te maken
Ik heb berekend dat je dan beter een grotere en duurdere HBM machine kan komen en deze ombouwen.
Ik ben van mening dat je dan ook een super goed resultaat kan boeken. De kosten ook om dit blok staal te bewerken liggen natuurlijk zowel in gereedschap als werktijd een stuk hoger. Met de bestaande machines die ik heb zou ik het net kunnen bewerken maar zit dan echt wel aan de limieten . Ik vond dat je met dergelijke afmetingen van de ALU blokken de grens bereikt was om nog voldoende nauwkeurigheid te halen.

Ik heb deze situatie zo gedaan om ze haalbaar en uitvoerbaar te maken. Nu als de machine klaar is zal ze ook wel heel wat wegen. Als je ziet wat mijn baggere chinees kan frezen met bedenkelijke stabiliteit en geleidingen moet dit gewoonweg goed genoeg zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat denk ik ook wel.. echter.. Ik heb mijn machine, met een vergelijkbare constructie van Staal gemaakt.. en.. ga nou niet roepen: "Ja.. maar jij had de beschikking over een Bridgeport VMC 800 CNC machine.. want. ook op een Conventionele machine had ik mijn machine kunnen bouwen.. echter.. was ik er dan wel wat langer mee bezig geweest..

met een Bridgeport Series 1 of 2.. had je 'm zo van staal kunnen bouwen..

Hoe dan ook.. ik denk dat 't best een leuk machientje wordt.. , maar kijk voor de grap eens naar de machine van Mickomatsu.. ook staal.. zelfde concept.. alleen groter dan de mijne.. ja.. hij heeft een grotere :mrgreen:
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door elenpe »

De machine is voor nu voor 70% klaar. Zoals bij het begin blijft alles solide en lopen de sledes perfect Aangezien er geen interesse is vanuit het forum zal ik dan ook niet langer tijd steken in het updaten van deze topic. Het was als ervaren metaalbewerker / machinebouwer de bedoeling om mensen met minder ervaring en ook met echte ervaring in de metaalbewerking tot in de detail te laten zien hoe iets in elkaar zit en het kan zowel positieve als negatieve meningen geven over bepaalde zaken die worden aangepakt.

Verdere commentaar is hierbij niet nodig.

Groeten Peter

PS : De beheerder mag deze topic op slot doen of zelfs verwijderen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door andrefc101 »

Woorden schieten me tekort......
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door Sven »

Klinkt als teleurstelling in gebrek aan reacties.

Misschien had je stapels oh's en ah's verwacht en niet gekregen.

Ik zie alleen maar grote stukken gefreesd alu en geen overzicht van wat het had moeten worden, geen achtergrond van de redeneringen of ontwerpbeslissingen.

Bij mij wordt daarmee op geen enkele manier interesse gewekt, en van wat gefreesd alu kan ik ook niet zeggen, goh, wat knap.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Nieuwbouwproject

Bericht door create »

De beheerder mag deze topic op slot doen of zelfs verwijderen.
ik wil meer foto`s ;-) tenminste als je het leuk vind om te plaatsen.

succes daar

greetz Create
Plaats reactie