BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hainjedaf » 02 sep 2017 21:32

Netjes hoor.
Met vriendelijke groet,
Marout Borms,
Amsterdam

HBM BF 25 L / Leadshine / Mesa 5i25 / LinuxCNC
(in aanbouw)

benkr
Donateur
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr » 10 feb 2019 18:17

Vandaag eindelijk weer eens een keertje tijd genomen om met de BF25 te spelen, ik moest een paar aluminium paneeltje frezen voor de boot van mijn zoon.
Het eerste paneeltje begon goed, maar bij het tweede gat liep de frees vol en gaf dat een erg rot freesbeeld, logisch ook. Daarom de minimaalsmering wat hoger gezet en het ging weer helemaal goed tot gat nr. 4, toen brak het freesje. Gr...@..&...%...$... Grrrrr.
Nieuwe frees er in en nieuw plaatje er op en maar weer frezen, ging weer een tijdje goed, toen weer problemen met vollopen van de frees.
Op een gegeven moment zag ik dat de minimaalsmering helemaal niet meer werkte, logisch dat dan de frees volloopt.
Bleek de Bio-Ethanol op te zijn, dan is er dus ook niets te smeren.
Reservoir gevuld, toen ik weer verder wilde gaan bleek een van de koppelingetje voor de slang naar de vernevelaar te lekken, en flink ook.

Wat bleek, de pakking die standaard op de schroefdraad van die koppelingetjes zit blijkt op te lossen in/door de Bio-Ethanol, nieuwe koppeling er op en probleem verholpen.
Omdat ik toch al wilde overstappen naar Jokisch smeermiddel wilde ik dat er meteen maar inkiepen, helaas kreeg ik de beker van de voorraadpot (waterfilter) niet los, dus toch maar weer verder met Bio-Ethanol, even bij de bouwmarkt in de rommelbak een oliefilter spanriem scoren om dat ding los te draaien.

Daarna heb ik toch nog verschillende plaatje met gaten kunnen frezen en terwijl de machine daar mee bezig was ook maar een stukje schuur opgeruimd, wat moet je anders als je na de dreun op de groene knop geen koffie wilt (lust ik niet).

Ik kwam er afgelopen week al achter dat mijn luchtdroger het ook niet meer al te best doet, het bed van de machine had een laagje vliegroest, deze week dus maar eens de luchtdroger onder handen nemen.

Plaats reactie