BF25L nieuwe Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Van die hydraulische klemmen zijn wel gebruiksaanwijzingen te vinden hoe ze uit elkaar moeten.
Soms is het alleen olie, maar kunnen ook lekke cupjes zijn.
Zou handig zijn om een merk te weten.
Misschien met een foto dat iemand het merk kan noemen.
Een zwengeltje, daar zijn ook allerlei verschillen in, inwendig / uitwendig, vierkant/zeskant, sleutelwijdte.
Heb er laatst nog eentje gemaakt met een stuk van een inbussleutel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Heb van die Vertex een exploded view gevonden, ga morgen kijken of dit een beetje lijkt qua maatvoering.
De zwengel is iets met binnenzeskant, ga ik ook morgen in detail opmeten en foto van maken.
Heb al zitten denken om een dop uit een doppendoos te gaan gebruiken, heb wel een zwengel die ergens heel anders voor was bedoeld die ik misschien wel kan ombouwen naar iets passends samen met die dop en eventueel nog een tussenstukje. Wordt vervolgd.

Heb ook nog een andere klem gevonden, zo'n hele mooie geslepen klem, maar volgens de persoon die hem af heeft gedankt was dat omdat de bek bij het aanspannen altijd flink omhoog kwam en je daardoor nooit iets echt goed aan de maat in kom spannen, staan 2 verschillende maten, kan ik eigenlijk zo meenemen (op lange leenbasis) maar gas voorlopig toch eerst voor de klem die ik hiervoor al heb genoemd. Wil daar dan wel andere bekken in, die er nu in zitten zijn van die geribbelde dingen. Denk dat dat in combinatie met aluminium geen succes wordt, zal wel vast zitten maar ik houd niet van de beschadigingen aan het werkstuk die je daardoor krijgt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die bekken zijn vaak om te draaien, hebben een gladde en een geribbelde kant.
( wel een kwaliteits imbussleutel gebruiken, want dat wil nog wel eens vast zitten )
Ik heb wel een paar pdf's over het onderhoud van zo'n klemming. Maar dat is per merk verschillend.
Die ik heb zijn de Arnold klem, zowel mechanisch als hydraulisch.
( en dan heb je nog Allmatic, Gressel, Hilma en alle die ik niet ken )
Ik zal die hydraulische wel even naar je mailen, is net te groot als bijlage hier.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@Hugo --> dank voor de PDF, is niet dezelfde klem maar zal ook wel weer niet echt veel verschillen, gaat toch meer om hoe je olie vult, tot welk niveau en hoe je ziet dat er te weinig olie in zit.

Zoals al beloofd hier wat plaatjes:

114851148411483

Gaat morgen mee naar huis, dan eerst helemaal uit elkaar, schoonmaken en de echt belangrijke dingen zoals pakkingen en olie vernieuwen, en dan meteen ook helemaal opnieuw in de lak.
En ja, die bekken dat zie ik wel als ik ze er af heb, hoop dat er ook een gladde kant aan zit die ik kan gebruiken.

Ga morgen ook weer verder met de machine, ga er een stelvoorziening op maken om het geheel weer terug haaks te kunnen stellen, de plaat die onmiddellijk achter de motor zit is in ieder geval niet 100% haaks, die ga ik een paar milimeters kleiner (en meteen wel echt haaks) maken aan de beide zijkanten en dan moeten enkele extra boutjes het geheel in de goede richting duwen en trekken totdat ook de freesmotor in de X-richting precies haaks en recht staat.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Nog vergeten iets te vertellen over de zwengel, die is zoals op de foto te zien is bijna 14mm (13,7 of zoiets), heb al een dop 14 gekocht, daar een stuk pijp of rond aan vast, aan de andere kant een dwarsstuk met een handvat er aan en klaar.

Dan nog een setje T-moeren en ander opspan spul bestellen en de klem kan op het bed (zo'n set je waar alles in zit kost enkele tientjes, die bedoel ik dus).

Achter op de spindel van de klem zit een soort van inbusboutje wat je in kunt drukken, ik vermoed dat je hiermee de klemdruk in kunt stellen, zou dat een juist vermoeden kunnen zijn?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat het een hilma klem is ( bekbreedte 125 ?)
Dat knopje is om de hydrauliek uit te zetten. ( indrukken, 1/4 slag draaien, dat is het handkracht denk ik )
Die draaiplaat kun je er beter afhalen, scheefzetten doe je op een CNC met de besturing, en scheelt weer hoogte en gewicht.
Dit lijkt er op denk ik: https://www.youtube.com/watch?v=xcA2BFkskI0

Daar heb ik misschien wel wat van op papier, kan ik wel scannen, als ik het gevonden heb.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

Inderdaad, lijkt er helemaal op. De bekbreedte is 105 mm, zal wel een maatje kleiner zijn dus.
Houd me aanbevolen voor documentatie van precies deze klem als je dat hebt, ga zelf ook zoeken nu ik weet waar ik naar moet zoeken, dank daar voor.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door mlrs »

heb onlangs ook een Hilma klem met 125mm bekbreedte gekocht. Het hydraulische gedeelte werkte niet meer helaas. Heb toen nieuwe pakkingen en zuiger gekocht in een setje. De zuiger van kunststof had wat kleine scheurtjes. Nu werkt het weer.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@ mlrs --> waar heb je die gekocht? hebben ze die misschien ook wel voor de kleinere uitvoering.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ben, de Hilma versie is inmiddels ook jouw kant op. ( hoop dat je 12MB aan mail kunt verwerken ;-) )
Ik zag dat er ook al een plaatje in m'n galerij stond.
6146
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

De klem staat nu achter in mijn auto, heb de bekorende nog een keertje nagemeten en die is gewoon 100mm breed.
Kan bij Hilma helemaal niets vinden van hun oude modellen klemmen.
Heb inmiddels een dop 14mm gekocht, dat moet de sleutel worden, nog even ergens een verlengstuk vandaan halen en een ratel, dop en verlengstuk aan elkaar vastlassen (mag maar een mm of 4 in de dop,anders past het niet meer) dan heb ik ook de zwengel.

Hugo, dank voor het meezoeken, dat had ik zelf denk ik nooit gevonden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In de betriebanleitung staat ook een 100 mm brede versie.
Ik dacht dat je een pijpsleutel om ging bouwen, dan heb je geen diepte probleem.

Maar jij hebt in ieder geval een mooie klem.

( ik kan bij Hilma ook niets meer vinden, wat dat betreft is het download centre van heidenhain uniek, daar is alles te vinden wat ooit uitgebracht is )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door mlrs »

Ik heb de onderdelen online bij de firma Laagland gekocht. Ze hebben een aantal onderdelen voor verschillende types.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: BF25L nieuwe Z-as

Bericht door benkr »

@Hugo --> goed idee van die pijpsleutel, had ik nog niet aan gedacht, is denk ik wel de meest eenvoudige oplossing.

@mlrs --> Dank voor de naam, ga direct kijken of ze de spulletje voor mijn klem ook hebben.

Vandaag de laatste motor aangesloten op de proefopstelling, draait ook als een zonnetje.
Nog een uurtje bezig geweest om de motor t.o.v. de tafel haaks en recht gesteld te krijgen, zit op ca. 0,08mm of zo maar moet nog beter.
Plaats reactie